تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 1:05
کد خبر : 153483

طرحهای هلدینگ پتروپالایش اصفهان در تراز جهانی

طرحهای هلدینگ پتروپالایش اصفهان در تراز جهانی

آرمان شرق-گروه اقتصاد: با بهره برداری از پروژه DHT تولید گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان به ۲۶ میلیون لیتر در روز رسید و ۱۶ میلیون لیتر در روز گازوئیل یورو ۵ به تولید پتروپالایشگاه اضافه شد. همچنین، هم اکنون روزانه ۱۱٫۵۰۰ بشکه در روز پلتفرمیت به پتروشیمی اصفهان ارسال می شود که در تولید ترکیبات آروماتیک همچون بنزن، تولوئن و انواع زایلین به کار می رود و پلتفرمیت دریافتی پتروشیمی اصفهان، همتراز با طرحهای توسعه ای افزایش خواهد یافت.

طرحهای هلدینگ پتروپالایش اصفهان در تراز جهانی

به گزارش واحد رسانه روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، به نقل از “راهبرد انرژی“، ظرفیت پالایش کنونی پتروپالایش اصفهان بالغ بر ۴۲۰ هزار بشکه در روز بوده که شامل ظرفیت تولید بنزین ۱۳ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۵ و سوپر و ۲۶ میلیون لیتر در روز یورو ۴ است. شایان ذکر است که با بهره برداری از پروژه DHT تولید گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان به ۲۶ میلیون لیتر در روز رسید و ۱۶ میلیون لیتر در روز گازوئیل یورو ۵ به تولید پتروپالایشگاه اضافه شد. همچنین، هم اکنون روزانه ۱۱٫۵۰۰ بشکه در روز پلتفرمیت به پتروشیمی اصفهان ارسال می شود که در تولید ترکیبات آروماتیک همچون بنزن، تولوئن و انواع زایلین به کار می رود و پلتفرمیت دریافتی پتروشیمی اصفهان، همتراز با طرحهای توسعه ای افزایش خواهد یافت.

تراز مصرف سوخت کشور با بهره برداری از پروژه های RHU و RFCC پتروپالایشگاه اصفهان

پروژه های RHU (گوگرد زدایی از ته مانده برج تقطیر) و RFCC (واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال) مهمترین این پروژه ها هستند.

با بهره برداری و تولید RHU  و RFCC  در مجموع حدوداً ۱۲٫۵ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱ میلیون لیتر گازوئیل پتروپالایش اصفهان اضافه خواهد شد که با بهره برداری از این دو پروژه تا پایان ١۴٠۵  به ناترازی مصرف سوخت کشور کمک خواهد کرد.

سایت ۲ پالایشگاه اصفهان در بندرعباس نیز با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز،  روزانه ۵.۵ میلیون لیتر بنزین و ۵ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت سوخت کشور اضافه خواهد کرد .

نفت کوره‌ تولید فعلی پتروپالایشگاه اصفهان حدود ٣٠ هزار PPM گوگرد دارد و با راه اندازی اولین ترین پروژه‌ RHU، در اسفند ١۴٠٣ میزان گوگرد نفت کوره  به زیر ۵ هزار PPM می رسد.

در ادامه واحد RFCC نفت کوره گوگردزدایی شده را به محصولات سبک با ارزشی همچون نفتا، نفت سفید، گازوئیل، پروپیلن، و سایر بقیه محصولات تبدیل می کند.

پروژه های پالایشی RHU  و RFCC   تامین مالی آنها ۱۰۰ درصد توسط خود هلدینگ پتروپالایش اصفهان انجام می شود.همچنین حدود ۹۰ درصد تجهیزات طرحهای در دست اجرای پتروپالایشگاه اصفهان، ساخت داخل است.

واحد LPG پتروپالایشگاه اصفهان درحال حاضر حدود ١٨ هزار بشکه در روز معادل حدود ١٠٠٠ تن در روز LPG تولید کرده و به سمت مخازن شرکت پخش فرآورده های نفتی ارسال می کند. پتروپالایشگاه اصفهان در ادامه‌ زنجیره‌ ارزش LPG که تولید پلی پروپیلن است در سال ١۴٠۵ در سرویس قرار خواهد گرفت.

پروژه KHT  (گوگردزدایی از نفت سفید) از دیگر پروژه های زنجیره ارزش است که با تبدیل کامل دیزل پالایشگاه به دیزل یورو ۵ ، گوگرد فعلی نفت سفید را از PPM ۱۵۰۰ به زیر PPM ١٠ کاهش می دهد.

سرمایه مورد نیاز واحد KHT ۴۰ میلیون دلار تماماً از طریق پالایشگاه تامین مالی شده و واحد تولید الکل های چرب هم ۲۰۰ میلیون دلار مورد نیاز است که بخشی از آن توسط هلدینگ پتروپالایش اصفهان تامین مالی شده و در ادامه از سود واحد KHT ادامه پروژه واحد تولید الکل های چرب ساخته خواهد شد. نرخ بازگشت سرمایه واحد KHT تقریباً ۳۸ درصد و واحد الکل‌های چرب ٢٨ درصد است. با بهره ‌برداری از واحد تولید الکل های چرب سالانه از واردات بیش از ۵۰ هزار تن الکل چرب به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار جلوگیری خوهد کرد و به عنوان مواد اولیه‌ واحدهای تولیدکننده شوینده‌ ها و محصولات بهداشتی و آرایشی است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.