تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 14:48
کد خبر : 76091

شناسایی رسمی طالبان:چین اولین چراغ را را روشن کرد پاکستان چراغ دوم را!

شناسایی رسمی طالبان:چین اولین چراغ را را روشن کرد پاکستان چراغ دوم را!

آرمان شرق- چین روز دوشنبه در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داد.

چین روز دوشنبه در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داد.

یورونیوز: مردم افغانستان روز دوشنبه در حالی اولین روز از دوره جدیدی از تاریخ این کشور را آغاز کردند که اعضای گروه طالبان پس از ورود به کابل در ارگ ریاست جمهوری مستقر شده اند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه شب پس از خروج از کشور در بیانیه ای گفت که برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون مجبور به ترک کابل شده است. تصمیمی که در داخل افغانستان انتقادهای زیادی را برانگیخت.

از سوی دیگر گزارش ها از هرج و مرج در فرودگاه کابل و شنیده شدن صدای تیراندازی در محل حکایت دارد. بسیاری از کشورهای خارجی خواستار خروج «مسالمت آمیز» اتباع خارجی و آن دسته از افغان ها که مایل به ترک کشورشان هستند شده اند. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که روند تخلیه سفارت این کشور در کابل «تکمیل» شده است.

با این حال انتقادها از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که چند ماه پیش آغاز روند خروج نظامیان کشورش از افغانستان را اعلام کرده بود افزایش یافته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده گفته است آنچه جو بایدن با افغانستان انجام داد به عنوان یکی از «بزرگترین شکست های تاریخ آمریکا» به ثبت خواهد رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل جلسه بدهد.

چین: به دنبال روابط دوستانه با طالبان هستیم
چین روز دوشنبه در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داد.

جوزپ بورل: افغان‌ها سزاوار زندگی با امنیت و منزلت هستند
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار تامین امنیت و حفاظت از جان انسان‌ها در افغانستان شد. او همچنین گفت که مردم این کشور سزاوار زندگی با امنیت و منزلت هستند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که جامعه جهانی از همه طرف‌ها در افغانستان می‌خواهد که خروج ایمن اتباع خارجی و آن دسته از افغان‌ها را که مایل به ترک کشورشان هستند تسهیل کنند.

سفیر روسیه روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار می‌کند
سفیر روسیه در افغانستان روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار خواهد کرد. یک دیپلمات روس با اعلام این خبر افزود که مسکو براساس رفتارهای طالبان درباره به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه بر افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

پاکستان: وقتش بشود طالبان را به رسمیت می‌شناسیم
محمد شاه قریشی، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید اسلام‌آباد «وقتی که زمانش فرا برسد» گروه طالبان را به رسمیت خواهد شناخت.
وی گفت: «پاکستان در افغانستان بی طرف است و فقط خواستار روابط خوب با همسایه‌اش است.»
محمد شاه قریشی افزود: «وقتی که زمانش فرا برسد در راستای اجماع بین‌المللی، واقعیت‌های میدان و منافع ملی پاکستان، دولت طالبان را به‌رسمیت خواهیم شناخت.»
وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که از نظر اسلام‌آباد بحران در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.