تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 7:09
کد خبر : 140352

رونمایی از «ائتلاف برنده» مجلس دوازدهم

رونمایی از «ائتلاف برنده» مجلس دوازدهم

آرمان شرق-گروه سیاست:در ائتلاف برنده برنامه‌ها و اهداف مشخص شده است و به‌زودی با چهره‌ سرلیست و دیگر حاضران در این لیست آشنا خواهیم شد. در روزهای گذشته در گزارشی به ائتلاف‌ احتمالیی که اصلاح‌طلبان در آن حضور خواهند داشت اشاره کردیم که آنجا از تجمیع اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگراهای معتدل بحث و گفت‌وگو کردیم. حالا باتوجه به مصاحبه چهره شاخص جریان اعتدال و توسعه این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیکتر شده است.

رونمایی از «ائتلاف برنده» مجلس دوازدهم

آرمان امروز، گروه سیاسی: روز گذشته «محسن اسلامی»، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات با اشاره به روند و چگونگی ثبت‌نام کاندیداهایی که قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دارند روز ۲۷ مهر تا ۳ آبان را برای آغاز فرآیند اصلی انتخابات مشخص کرد. این موضوع می‌رساند که رفته رفته باید در انتظار پر رنگ شدن خطوط انتخاباتی و جناح‌بندی‌ها باشیم. البته پیش‌بینی می‌شود که در این دوره از انتخابات شاهد لیست‌ها و ائتلاف‌های جدیدی باشیم. هرچه در اردوگاه اصولگرایی بحث بر سر چگونگی ائتلاف‌ها و لیست‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده است و به‌نظر می‌آید که در ادامه نتوانند باتوجه اختلافات و سهم‌خواهی‌ها به نتیجه‌ای برسند، ولی در آن سوی میدان اما برنامه‌‌های مدون به چشم می‌خورد که در هفته‌های آینده باید در انتظار خبرهای بیشتری در این مورد باشیم. در ائتلاف برنده برنامه‌ها و اهداف مشخص شده است و به‌زودی با چهره‌ سرلیست و دیگر حاضران در این لیست آشنا خواهیم شد. در روزهای گذشته در گزارشی به ائتلاف‌ احتمالیی که اصلاح‌طلبان در آن حضور خواهند داشت اشاره کردیم که آنجا از تجمیع اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگراهای معتدل بحث و گفت‌وگو کردیم. حالا باتوجه به مصاحبه چهره شاخص جریان اعتدال و توسعه این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیکتر شده است.

ائتلاف با اصلاحطلبان معتدل و اصولگرایان معتدل

«محمود واعظی»، رییس دفتر رییس‌جمهور دولت دوازدهم در پاسخ به اینکه باتوجه به ائتلاف اعتدالیون با اصلاح طلبان در انتخابات‌های گذشته، آیا امکان چنین ائتلافی در انتخابات پیش‌رو وجود دارد؟ به ایلنا می‌گوید: «اصلاح‌طلب‌ها در حال حاضر یک جناح منسجم نیستند. در داخلشان اختلافات است، ما بیشتر با جناح معتدل اصلاح‌طلب مرتبط بودیم و هستیم. اصلاح‌طلب‌های معتدل از جمله معاون اول تا وزرا و معاون رئیس جمهور و استانداران در دولت ما حضور فعال داشتند و اما همان زمان هم برخی از افراد تندرو اصلاح طلب به آقای روحانی و دولت انتقاد می‌کردند. به عنوان حزب اعتدال و توسعه همواره از گذشته هم با اصولگرایان معتدل از جمله آقایان لاریجانی، ناطق‌نوری، باهنر و… ارتباط خوبی داشتیم و هم با اصلاح‌طلب‌ها از جمله حزب کارگزاران، حزب اسلامی کار، خانه کارگر و یک تعداد دیگر احزاب رابطه خوبی داشتیم. در مجموع ما رابطه‌مان با اصلاح‌طلبان معتدل و هم اصولگرایان معتدل خوب بوده و همواره با هم در مشورت بودیم. اینکه الان ائتلاف می‌خواهیم داشته باشیم یا نه را نمی‌دانیم. زیرا الان نمی‌دانیم شرایط چه می‌شود؟ یعنی اگر شرایط مناسب شود، کاندیداهای‌مان تایید شوند و امید مردم بالا برود و گشایشی در زندگی مردم به وجود بیاید و مردم بخواهند مشارکت و حضور فعالی داشته باشند؛ وظیفه ما این است که در انتخابات شرکت کنیم. حتما هم صندوق رای باید مغتنم شمرده شود و روی این حساب نمی‌توانیم با صندوق رای قهر کنیم. عملکرد شورای نگهبان و وزارت کشور در مشارکت مردم موثر است.» او با اشاره به نفراتی که از حزب اعتدال و توسعه ثبت نام کرده‌اند ادامه می‌دهد: « دبیرکل حزب، آقای نوبخت اسم نوشتند، تعدادی از دبیرهای استانی، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و تعدادی از اعضای دفتر سیاسی در تهران ثبت‌نام کردند. در استانها هم طبق خبرهایی که به ما رسیده ثبت‌نام انجام شده ولی منتظر هستیم ببینیم نتیجه چه پیش می‌آید. از اعضای دولت قبل هم تعدادی مثل آقایان علوی، جمشید انصاری، نوبخت و چند نفر از استانداران ثبت‌نام کردند.»

تندروها عاملی برای ائتلاف

«کمال‌الدین پیرموذن»، سخنگوی فراکسیون اصلاحات در مجلس نهم در تحلیلی به ائتلاف‌های احتمالی برای انتخابات اسفند ماه می‌پردازد و در این زمینه به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده ائتلافی با حضور «اعتدالیون» «اصلاح‌طلبان» و «اصولگرایان معتدل» تشکیل خواهد و در آرایشی که با حضور چهره‌های شناخته شده‌ هستند وارد میدان خواهیم شد.

باتوجه به اینکه درصد شرکت کنندگان در کلانشهرهایی مانند «تهران»، «رشت»، «مشهد»، «اصفهان»، «ارومیه» و… پایین است. با وجود اینکه هنوز تشکلات در کلانشهرها فعال نشده است ولی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی که یک یا دو سهمیه دارند شخصیت‌ها و فعال‌های سیاسی که با لیدری نمایندگان ادوار مجلس شکل گرفته‌اند نتیجه لازم را خواهیم گرفت. در این مورد باید اضافه کنم که همانطور که پیش از این مطرح شده است ائتلافی که با حضور اصلاح‌طلبان شکل خواهد گرفت به‌‎دنبال کسب ۱۷۰ کرسی مجلس شورای اسلامی است که باتوجه به تحلیل‌های جدید به این هدف نزدیک هستیم. در این تشکلات استانی همانطور که از نام ائتلاف مشخص است اقوام نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. زیرا حالا برای «ائتلاف برنده»، هدف مشترکی وجود دارد و آن هم کنار زدن تندروها از بهارستان است.»  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در همین مورد و با اشاره به ائتلافی که باحضور اکثریت جریان اصلاحات تشکیل خواهد شد، اضافه می‌کند: «تا امروز که با شما مصاحبه می‌کنم تقریبا می‌توانم بگویم نفراتی که در ائتلاف اصلاح‌گرایان مطالبه‌گر اقوام ایرانی، حضور خواهد داشت از جریان‌های اصلاحات، «علی لاریجانی»، «حسن روحانی»، «اسحاق جهانگیری» تشکیل خواهد شد که در بین این اسامی معاون اول دولت تدبیر و امید بیش از سایرین در تلاش است. این نکته را هم اضافه کنم که به احتمال بسیار زیاد جریان «محمدرضا باهنر» هم در این ائتلاف حضور خواهد یافت. باتوجه به اسامی که به‌ آنها اشاره شد اسامی دیگر هم در پشت پرده فعالیت‌های مثبتی دارند که از بین آنها باید به «رییس دولت اصلاحات»، «علی‌اکبر ناطق‌نوری»، «حسن خمینی»، «بهزاد نبوی»، «بزرگان حزب اعتماد ملی» و… اشاره کنم. نوع رفتار و عملکرد جناح تندرو که از آنها به‌عنوان خالص‌سازها یاد می‌شود به بهانه‌ای تبدیل شده است که حالا دلسوزان واقعی انقلاب و آنهایی که ثابت کرده‌اند برای توسعه ایران تلاش می‌کنند با اتحادی جدید وارد میدان رقابت شوند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.