تاریخ انتشار : یکشنبه 5 بهمن 1399 - 9:26
کد خبر : 60322

روسای قوا قبل از شرکت در انتخابات استعفا بدهند

روسای قوا قبل از شرکت در انتخابات استعفا بدهند

«سعید شریعتی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفتگو با برنا با اشاره به این مطلب که منع قانونی برای کاندیداتوری روسای قوای مقننه و قضائیه وجود ندارد، اظهار کرد: باید فرآیندی اتخاذ بشود که شائبه بهره برداری از جایگاه های قدرت در مبارزات انتخاباتی به حداقل برسد یعنی علی القاعده اگر به سمت

«سعید شریعتی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفتگو با برنا با اشاره به این مطلب که منع قانونی برای کاندیداتوری روسای قوای مقننه و قضائیه وجود ندارد، اظهار کرد: باید فرآیندی اتخاذ بشود که شائبه بهره برداری از جایگاه های قدرت در مبارزات انتخاباتی به حداقل برسد یعنی علی القاعده اگر به سمت انتخابات عادلانه بخواهیم پیش برویم، باید روسای قوای سه گانه خصوصا رئیس قوه قضائیه و مقننه برای شرکت در انتخابات از سمت خودشان استعفا بدهند و یا حداقل برای یک بازه زمانی در این جایگاه حضور نداشته باشند تا در رقابت های انتخاباتی شرکت کنند.

او افزود: در حال حاضر قانون این اجازه را می دهد که آقایان بدون استعفا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و سابقه هم داشته است. آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۶۸ رئیس مجلس بودند و در انتخابات کاندیدا ریاست جمهوری شدند و در سال ۷۶ هم آقای ناطق نوری رئیس مجلس بودند و در انتخابات شرکت کردند لذا از لحاظ قانونی و سابقه قانونی مانعی وجود ندارد ولی اگر اصل را بر خدمت و کار برای رضای خلق و خداوند قرار بدهیم، هم قوه قضائیه مسائل و مشکلات عمده ای دارد که رئیسی می تواند در همان سمت قضایی، انجام وظیفه کند و هم بخش عمده ای از موانع پیشرفت کشور مربوط به اختلالاتی هست که در قوه قضائیه وجود دارد و همت زیادی می طلبد که این موانع رفع و مشکلات حل شود، که به نظر من رئیسی اگر می خواهد منشا خدمتی باشد در قوه قضائیه باشد بهتر است.

شریعتی خاطرنشان کرد: در قوه مقننه هم این مسئله وجود دارد. هنوز یک سال از انتخابات قوه مقننه نگذشته و هنوز قالیباف به سالگرد ریاست مجلس نرسیده است که به نظر من، اگر بخواهد خدمت کند در همان قوه می تواند، منشا خدمت باشد. حرف من به دلیل ترس از حضور آنها نیست بلکه هر دو این بزرگواران در انتخابات گذشته بودند و شکست خوردند. آرا قالیباف آنقدر پایین بود که ترجیح داد در دوره قبل کناره گیری کند.

او گفت: در دو دوره قبل قالیباف تقریبا به جز سال ۸۸، از سال ۸۴ به اینطرف در همه انتخابات شرکت کرده و وزن او در جامعه مشخص است. به نظر من قالیباف به سختی می تواند برای انتخابات رای جمع کند مگر اینکه با قوانینی که در مجلس در دست اقدام دارند، عملا شاهد یک رقابت درون گروهی باشیم. این که چند نفر از یک طیف با هم رقابت کنند و یکی از آنها انتخاب شود، دیگر نیازی به برگزاری انتخابات نیست.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه لاریجانی را اصلاح طلب نمی دانم، تصریح کرد: لاریجانی از نظر جهت گیری آدم باسابقه ای است. اینطور نیست که نظر ما در جهت گیری های سیاسی او تاثیری ایجاد کند. لاریجانی کسی بود که در دفتر او جلسات مخالفان اصلاحات در زمان خاتمی، تشکیل می شد و به دستور رهبری و با گزارش وزارت اطلاعات، آن کانون منحل شد. کسی که سابقه چنین نگرشی به جریان اصلاحات داشته و از همه ظرفیتهای خود در صدا و سیما و همه مناسک برای تضعیف اصلاحات، استفاده کرده چطور امکان دارد که بگوییم کاندیدا حتی اجاره ای اصلاح طلبان است. او یک نیروی سیاسی دارای تحلیل است و می تواند خودش را به رای مردم بگذارد که مانعی از این جهت وجود ندارد.

او افزود: قالیباف سال ها رئیس قوه مقننه بود و به هرحال جزو رجال کشور است اما احتمال اینکه اصلاح طلب باشد، نزدیک به صفر است. لاریجانی کاندیدا یک بخش خاصی از اصولگرایان بوده که تا حدودی سنتی و میانه رو است. به نظرمن او همان وزنی را که الان دارد، در سال ۸۴ هم داشت. اصلاح طلبان ترجیح می دهند با کاندیدایی که سابقه اصلاح طلبی دارد در انتخابات حضور پیدا کنند.

شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان گزینه ای برای انتخابات دارند، گفت: اصلاح طلبان عرض و طولشان آنقدر زیاد است که هر کسی می تواند مدعی اصلاح طلبی باشد ولی من شخصا هیچ انگیزه ای ندارم که به لاریجانی رای بدهم حتی اگر گروهی از اصلاح طلبان بگویند که او را حمایت می کنند. به نظرمن لاریجانی هیچ وقت اصلاح طلب نبوده و به هیچ عنوان نمی تواند، گزینه اصلاح طلبان باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.