به امید خدا، اگر در ساعات باقی مانده و از زمان تنظیم این مطلب تا رسیدن روزنامه به دست شما اتفاق خاصی رخ نداده باشد‌(!) زنان هوادار فوتبال در ایران برای نخستین بار می‌توانند به تماشای یک مسابقه کاملا داخلی بنشینند. ضرورت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، یک اصل بدیهی و مکرر گفته شده است که به دلایل مختلف در ایران به نتیجه نمی‌رسیده است. بارها در مورد این موضوع حرف زده شده و هزینه‌های عدم تبعیت از دستورات صریح فیفا گوشزد شده است.

به جرات می‌توان گفت شاید اگر همه‌گیری ویروس کرونا و خالی شدن سکوها از تمامی تماشاگران نبود، کار باید تا الان یکسره می‌شد؛ یعنی یا زنان به‌طور تمام و کمال به ورزشگاه‌ها می‌آمدند یا جریمه‌های تنبیهی برای فوتبال ایران در نظر گرفته می‌شد. داستان کرونا اما کل موضوع را به تعویق انداخت، تا امروز که دوباره در آغاز فصل جدید لیگ برتر، فدراسیون جهانی فوتبال با شدت تمام دنبال حل این موضوع در ایران است. از همین رو طی هفته‌های گذشته نامه‌هایی به فدراسیون فوتبال ایران ارسال شده که وزارت ورزش آن را «توصیه» می‌خواند، اما بسیاری بر این باورند که جنبه «دستوری» داشته است. حتی گمانه‌زنی‌ها حول این است که بی‌تماشاگر شدن ناگهانی مسابقات هفته اول لیگ برتر هم بی‌ارتباط با همین نامه‌ها نبوده؛ آنجا که چون زنان نتوانستند به ورزشگاه‌ها بروند، از ورود مردان هم جلوگیری شد!

به هر جهت اما حالا و در هفته سوم مسابقات لیگ برتر، قرار شده مسابقه استقلال و مس کرمان ۵۰۰ تماشاگر زن داشته باشد. این موضوع در سامانه فروش اینترنتی بلیت هم لحاظ شده و عصر دیروز بلیت‌فروشی به مردان و زنان در جریان بود. البته که این نخستین حضور بانوان در ورزشگاه آزادی نیست، اما نخستین‌بار است که بانوان می‌توانند برای تماشای یک مسابقه کاملا داخلی در لیگ برتر به استادیوم بروند. پیش‌تر چنین تجربه‌ای صرفا در مسابقات بین‌المللی و ملی تکرار شده بود. شاید نخستین بار، دیدار ایران و بحرین در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود که با حضور گروهی از هواداران بانو در ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ دیداری که با صعود تیم ملی کشورمان به مرحله نهایی آن مسابقات همراه شد. این داستان از همان زمان به صورت کج‌دار و مریز وجود داشته و بعدتر در یکی، دو دیدار دیگر تیم ملی و البته بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز هم تکرار شد. با این حال با حضور جانی اینفانتینو در راس هرم اجرایی فیفا و تاکید ویژه او روی این مساله، داستان به شکل جدی‌تری دنبال شد.

برآیند همه فشارها و مقاومت‌ها کار را به جایی رسانده که امروز گروه اندکی از هواداران خانم می‌توانند در ورزشگاه آزادی تماشاگر بازی استقلال و مس کرمان باشند. البته که عدد ۵۰۰ تماشاگر بسیار کم است و علاوه بر آزادی این اتفاق در سایر ورزشگاه‌ها هم باید رخ بدهد، اما فعلا اجازه بدهید از این فتح باب خرسند باشیم و امیدواریم بمانیم با گذر زمان و پی بردن مسوولان به اینکه حضور زنان در ورزشگاه واقعا فاجعه بزرگی نیست(!) این موج به سراسر ایران گسترش پیدا کند. گوارا باد این حضور تاریخی، بر زنان هوادار فوتبال…/ دنیای اقتصاد