تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 12:29
کد خبر : 147660

رقابت ۱۳۸ نفر برای ۸۸ کرسی خبرگان!

رقابت ۱۳۸ نفر برای ۸۸ کرسی خبرگان!

آرمان شرق-گروه ورزش:یکی از مهمترین جنبه‌های انتخابات رقابتی بودن و مشارکت حداکثری است ولی با وجود اینکه انتخابات مجلس خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار است متاسفانه در برخی از حوزه‌های رای‌گیری رقابتی در کار نخواهد بود. به‌عنوان مثال در استان گیلان که به ۴ نماینده مجلس خبرگان رهبری نیاز دارد و تنها ۵ نفر تایید صلاحیت شده‌اند یا در حوزه انتخابی خراسان جنوبی، که برای تنها کرسی موجود فقط یک نفر تایید صلاحیت شده است.

رقابت ۱۳۸ نفر برای ۸۸ کرسی خبرگان!

«آرمان امروز» آمار تاییدصلاحیت‌شدگان مجلس خبرگان را بررسی می‌کند:

آرمان امروز: گروه سیاسی: ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری که قرار است ۱۱ اسفند ماه همراه با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود با اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت داوطلبان وارد فاز جدیدی شد. با توجه به اعلام شورای نگهبان، تا آخرین مهلت ثبت نام‌ها ۵۱۰ متقاضی ثبت نام کرده‌اند که با توجه به آخرین نتایج تنها صلاحیت ۱۳۸ نفر تایید شد. این تعداد از داوطلبان باید برای ۸۸ کرسی با هم رقابت کنند. یکی از چالش‌هایی که همواره در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری مورد توجه قرار می‌گیرد تعداد نامزدها در حوزه‌های انتخاباتی و چگونگی رقابت آنها است. همچنان که در ادامه این گزارش اشاره خواهیم کرد برخی از حوزه‌های انتخاباتی تنها یک نامزد تایید شده دارد که به این صورت هیجان و رقابتی رخ نخواهد دارد چون گزینه‌ای برای انتخاب شهروندان وجود ندارد. اهمیت انتخابات در این است تا شهروندانی که تصمیم به انتخاب می‌گیرند، بین گزینه‌های موجود رای خود را بنویسند. یکی از مهمترین جنبه‌های انتخابات رقابتی بودن و مشارکت حداکثری است ولی با وجود اینکه انتخابات مجلس خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار است متاسفانه در برخی از حوزه‌های رای‌گیری رقابتی در کار نخواهد بود. به‌عنوان مثال در استان گیلان که به ۴ نماینده مجلس خبرگان رهبری نیاز دارد و تنها ۵ نفر تایید صلاحیت شده‌اند یا در حوزه انتخابی خراسان جنوبی، که برای تنها کرسی موجود فقط یک نفر تایید صلاحیت شده است.

در همین مورد می‌توانیم به تعداد نامزدهایی اشاره کنیم که در حوزه استان گیلان قرار است با هم رقابت کنند. «محمد جلائی» رییس ستاد انتخابات استان گیلان در این مورد گفت: «از حوزه انتخابیه گیلان ۱۷ نفر ثبت نام کرده بودند که با اعلام شورای محترم نگهبان آقایان حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی اشکوری؛ حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی؛ حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین گلی شیردار؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی احراز صلاحیت شدند.»

در همین مورد روز گذشته برخی رسانه‌ها به تعداد تایید صلاحیت‌ شده‌ها در استان خراسان جنوبی پرداختند. این استان با ۱۱ شهرستان، یک نماینده در مجلس خبرگان دارد که در حال حاضر «ابراهیم رییسی» تنها گزینه برای این مسند انتخابی محسوب می‌شود. در این مورد «موسی سلیمی»، دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: «طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، صلاحیت یک نفر تایید شده است. یک نفر از ثبت نام کنندگان انصراف داده لذا پرونده وی مورد بررسی شورای نگهبان قرار نگرفته است. طبق برنامه زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، به آن دسته از داوطلبانی که نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض دارند سه روز مهلت داده شده است.»

استان لرستان تنها می‌تواند ۲ نماینده در مجلس خبرگان داشته باشد و در این مورد طبق اعلام نظر شورای نگهبان از مجموع هفت داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در این استان، صلاحیت دو نفر تایید شده‌ است. صلاحیت سه نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در لرستان مورد تایید قرار نگرفته‌است ‌و دو نفر نیز انصراف خود را ازشرکت در ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری اعلام کرده‌اند. با این وجود فضایی برای رقابتی شدن انتخابات کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

استان مازندران هم مانند استان گیلان ۴ نمانیده در مجلس خبرگان دارند. دراین مورد «قاسم عزیززاده گرجی»، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی مازندران گفت: «۲۲ کاندیدا در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران ثبت نام کردند که پنج نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.» او با بیان اینکه از۲۲ کاندیدای ثبت نام شده در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری مازندران ۹ نفر نیز انصراف دادند ادامه داد: «اسامی پنج نامزد تایید صلاحیت شده ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان به وزارت کشور و استانداری مازندران اعلام شد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.