تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 8:57
کد خبر : 147408

رقابت سرلیست‌های در انتخابات تهران

رقابت سرلیست‌های در انتخابات تهران

آرمان شرق-گروه سیاست:این جریان ائتلافی در این دوره با سرلیستی «محمدباقر نوبخت» به میدان خواهند آمد. به‌نظر باتوجه به روندی که در پیش دارند به یک لیست واحد خواهند رسید در غیر این صورت احتمالا با دو لیست وارد میدان خواهند شد. نفراتی چون «محمدرضا باهنر»، «مجتبی آقاتهرانی» و البته «محمدباقر قالیباف» برای سرلیستی اصولگراها در پایتخت مطرح شده‌اند و در این مورد باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط نهایی لیست‌های انتخاباتی تهران چه سرانجامی خواهد داشت.

رقابت سرلیست‌ها در انتخابات تهران

«آرمان امروز» از آخرین تحرکات انتخاباتی تهران گزارش می‌دهد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: رفته رفته فضای کشور در حال انتخاباتی‌تر شدن است و به‌نظر باتوجه به پیام‌های منتسب به شورای نگهبان گویا بر تعداد نامزدهای رد صلاحیت شده افزوده خواهد شد به‌صورت کلی می‌توانیم به تحلیل فضای روزهای منتهی به ۱۱ اسفند برسیم. باتوجه به اینکه هنوز وضعیت تعداد و نفرات اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در این رقابت‌ها مشخص نشده است ولی می‌توانیم به برخی تحرکات در این جبهه کم تعداد ولی مدعی اشاره کنیم که تنها به‌دلیل کاهش تعداد نامزدها و موضوعات دیگر لیست مشترکی خواهند داد همانند لیست جریان امید در انتخابات دوره دهم مجلس اسلامی که توانستند با حضوری حداکثری وارد بهارستان شوند.

این جریان ائتلافی در این دوره با سرلیستی «محمدباقر نوبخت» به میدان خواهند آمد. از سوی دیگر اردوگاه اصولگراها بدون در نظر گرفتن  چالش ردصلاحیت و مسائل دیگر در حال آماده‌سازی انتخاباتی هستند به همین دلیل از هم اکنون بحث‌هایی برای مشخص شدن سرلیستی اصولگراها آغاز شده است. به‌نظر باتوجه به روندی که در پیش دارند به یک لیست واحد خواهند رسید در غیر این صورت احتمالا با دو لیست وارد میدان خواهند شد. نفراتی چون «محمدرضا باهنر»، «مجتبی آقاتهرانی» و البته «محمدباقر قالیباف» برای سرلیستی اصولگراها در پایتخت مطرح شده‌اند و در این مورد باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط نهایی لیست‌های انتخاباتی تهران چه سرانجامی خواهد داشت.

اصولگریان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سه جبهه سیاسی در ایران، هر اندازه به موسم انتخابات نزدیک می‌شوند، به همان اندازه شفاف‌تر در میدان این رقابت‌ها تحرک می‌کنند. طیف‌ها و گروه‌های فعال در این سه جبهه، در تدارک فهرست‌های انتخاباتی خود هستند و این میان آنچه می‌تواند افق روشنی از دیدگاه‌های این طیف‌ها را روشن کند، نام‌هایی هستند که به عنوان سرلیست انتخاباتی این جریان‌ها شناخته می‌شود.

خبرگزاری دولت، ایرنا در گزارشی به چگونگی تهیه لیست‌ها پرداخته است. در این گزارش آمده است: جریان راست سیاسی در ایران که با نام اصولگرایان مشهورند خود به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا)، شورای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری و شبکه راهبردی یاران انقلاب (شریان) مهمترین شعبات جبهه اصولگرایی هستند و گرچه اقماری هم می‌توان برای هریک از این تشکل‌ها در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد دستکم در انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، همین تشکل‌ها نقش‌آفرین خواهند بود.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، سرلیست خود را به گفته سخنگوی خود، «محمدباقر قالیباف» اعلام کرده است. رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس یازدهم هم سرلیست جریان اصولگرا بود و توانست با کسب یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی، به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر راهی بهارستان شود. این چهره شناخته شده عرصه سیاست ایران، سابقه شهرداری تهران را هم در کارنامه دارد و به نظر می‌رسد جدی‌ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ۱۱ اسفند باشد.

جریان دوم اصولگرایان یعنی شورای وحدت اما دیگر نام شناخته شده اصولگرایی را به عنوان سرلیست خود زمزمه می‌کند: «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است که به گفته «محسن کوهکن» نایب رئیس او در این جبهه، اگر بنا شد به چند لیست برسند طبیعتا مجموعه سیاسی از حضور و سرلیستی باهنر استقبال می‌کند. جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکلهای زیرمجموعه شورای وحدت است.

جبهه پایداری به دبیرکلی «صادق محصولی»، دیگر طیف اصولگراست که در راستای مشارکت گسترده در انتخابات، در تحرک و چینش فهرست‌های خود هستند و مهمترین چهره مطرح در این طیف حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» است. رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری که از شاگردان علامه مصباح یزدی بود، اکنون نماینده مردم تهران در مجلس و گزینه جدی دیگر برای سرلیستی جریان اصولگرایان در کنار قالیباف است.

«محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم تا لحظه تنظیم این گزارش محتمل‌ترین نامی است که در جناح اصلاحات و اعتدالیون مطرح است و با توجه به مجموعه روندهای انتخاباتی و سکوت اصلاح‌طلبان می‌توان او را جدی‌ترین گزینه و البته کانون اجماع اصلاحات و اعتدالیون دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.