تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 11:59
کد خبر : 141249

«جنگ غزه» پایان ماجرا نیست

«جنگ غزه» پایان ماجرا نیست

آرمان شرق-گروه بین الملل:با این وجود برخی احزاب اسرائیلی همچنان خواستار استعفای نتانیاهو هستند اما همه چیز بستگی به روزهای آینده دارد و باید منتظر ماند و شاهد بود که اولا واکنش فلسطینی ها به حملات اخیر چیست، ثانیا عکس العمل گروههای مقاومت و ثالثا اعراب و مسلمان و نهادهای حقوقی منطقه ای و بین المللی چه میکنند و چه ظرفیت دیپلماتیکی برای فشار افکار عمومی به رژیم صهیونیستی خلق میکنند و نهایتا تکلیف حمله زمینی به غزه چه می شود؟

«جنگ غزه» پایان ماجرا نیست

نصرت الله تاجیک در گفت و گوی اختصاصی با «آرمان امروز»؛

 

سرویس دیپلماسی-رضا پورحسین: پس از عملیات حماس برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی، علیه مواضع اسرائیلی و کشته شدن ۱۴۰۰ نظامی و شهرک نشین در این عملیات، اسرائیل حملاتی همه جانبه و غیرقانونی را آغاز و با بمباران مناطق غیر نظامی، مسکونی و درمانی بیش از ۴۲۰۰ نفر از شهروندان غزه را قتل عام کرد. حملاتی که گفته می شود قرار است با یورش زمینی کامل شود. اتفاقی که آینده تحولات منطقه را می تواند دستخوش تحول جدی و به شکلی غیرقابل پیش بینی کند.

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن در این رابطه می گوید: این روزها شرایط جنگی در غزه به قدری ملتهب و غیرپایدار و فضا تیره و تار است و بازیگران ناصادق هستند که به سختی می توان پیش بینی کرد که این جنگ به چه شکلی به پایان می رسد. در ابتدا باید پاسخ داد که اصلا این جنگ تمام می شود یا خیر؟! به نظر می رسد جنگ در غزه تازه شروع شده زیرا اکنون گروه های فلسطینی به توانایی های خود و به آسیب پذیری اسرائیل پی برده اند!

وی افزود: بنابراین تا زمانی که به قوانین بین المللی عمل نشود و حق حاکمیت فلسطینی ها در سرزمینی یکپارچه به رسمیت شمرده نشود، این جنگ ادامه خواهد داشت.

امروز شاهد هستیم در کرانه باختری که فلسطینی ها خیلی با اسرائیل درگیر نمی شدند، به این نتیجه رسیده اند که برای احقاق حق خود باید با اسرائیل وارد مبارزه شوند.

بر همین اساس تا زمانی که اسرائیل همین سیاست مشت آهنین مغایر قوانین بین المللی را در پیش گیرد، آرامشی در غزه وجود نخواهد داشت و شاید این ناآرامی ها به سایر مناطق فلسطین نیز سرایت پیدا کند. تاجیک ادامه داد: جنگ غزه زمانی پایان می یابد که حقوق مشروع مردم فلسطین به رسمیت شناخته شود. امروز سیاست اسرائیل مشت آهنین است و می خواهد در این رویارویی دست بالا را داشته باشد تا در مذاکرات احتمالی بیشترین امتیاز را گرفته و کم ترین امتیاز را بدهد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در اردن در ادامه مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه «آرمان امروز» می افزاید: چندی پیش یکی از فرماندهان اسرائیل گفته بود که انتقام گرفتن از فلسطینی ها صرفا به معنی حمله زمینی نیست  و شاید حمله به بیمارستان غزه قسمتی از این انتقام بوده است. مشخصا در این برهه زمانی کمی بعید است یک رویارویی نظامی مستقیم بین کشورها برای موضوع فلسطین رخ دهد و بیشتر باید شاهد جنگ های چریکی و جنگ و گریز با گروه‌های مقاومت باشیم.

وی افزود: اسرائیل امروز بیشتر به دنبال آزاد کردن اسرای خود و از بین بردن زیرساخت های حماس است. در این میان سفر بایدن به منطقه می تواند دو دستاورد مثبت داشته باشد.

 

پشت پرده سفر بایدن به اسرائیل

نخست این که تبادل اسرا صورت گیرد و دوم این که اسرائیل را از حمله زمینی منصرف کند اما مشخص نیست تا چه میزان این دو امر محقق شود.

تاجیک تصریح کرد: این موارد راه حل های مقطعی است و حماس نیز اعلام آمادگی کرده تا تبادل اسرا صورت گیرد.

اسرائیل همچنان در شوک عملیات حماس است و یک ترسی در دل شهرک نشین های اسرائیلی ایجاد شده که به این زودی ها از بین نمی رود. اسرائیل هر چقدرهم به غزه حمله کند، این شوک درمان نمی شود. حتی اگر در روزهای آتی این جنگ تمام شود، اثرات آن از بین نمی رود زیرا هم اسرائیل ضربه سختی خورد و هم یک تنبیه دست جمعی بی سابقه علیه مردم غزه صورت گرفته و تمامی قوانین جنگی نقض شد. وی افزود: دولت بایدن تلاش می کند تا این جنگ گسترده نشود زیرابه نفع هیچ یک از طرفین نیست. بایدن در این عرصه تلاش می کند تا اسرای اسرائیلی آزاد شوند تا تعادل ایجاد شود و از سوی دیگر نیز تلاش می کند تا کشورهای عربی از حماس فاصله بگیرند تا عادی سازی روابط با اسرائیل مخدوش نشود.

نصرت الله تاجیک در پاسخ به این سوال روزنامه «آرمان امروز» که آیا نتانیاهو پس از پایان جنگ با توجه به اختلافات داخلی در اسرائیل، مجبور به استعفا می شود، گفت: به دنبال اصلاح سیستم قضایی در اسرائیل به دستور نتانیاهو، گروه های داخلی با او به مشکل برخورده و شاهد بودیم که تظاهرات گسترده ای علیه او نیز برگزار شد. این اختلافات سبب شد تا حتی اسرائیل در حمله زمینی به غزه نیز دچار تردید شود و برخی از سران ارتش اسرائیل مخالف این امر شوند.

وی افزود: تعویق در حمله به غزه دقیقا ریشه در این امر دارد. جامعه، سیاستمداران و رهبران احزاب اسرائیلی دل خوشی از نتانیاهو ندارند اما او شخصیتی عجیب و جاه طلب دارد که به این راحتی صحنه را خالی نمی کند.

دوره پنجم نخست وزیری او به این شکل شروع شده که با تغییر قانون بتواند حتی از دادگاه در قبال تخلفاتش، مصونیت دریافت کند. این دوره از نخست وزیری برای نتانیاهو جنبه مرگ و زندگی داشت و به همین علت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا دولت تشکیل دهد و در ادامه نیز لایحه قضایی موردنظر خود را تصویب کند.

وی افزود: ما شاهد بودیم که نیمی از اسرائیل در مقابل او قرار گرفت و چندین هفته علیه او تظاهرات شد اما او کنار نرفت. مگر این که مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی تجمیع شوند تا او مجبور به استعفا شود که فعلا به علت ادامه دار بودن جنگ، بعید به نظر می رسد که او استعفا دهد. با وجود این که او جنایت های زیادی در غزه انجام داد اما از درون اسرائیل بخاطر این اقدامات مورد حمایت قرار می گیرد.

تاجیک خاطرنشان کرد: با این وجود جهان نباید از این جنایت های او مانند حمله ددمنشانه به بیمارستان الاهلی چشم پوشی کند و به صورت مبهم در قبال آن موضع گیری کند. نتانیاهو انتقام هولوکاستی که آلمانی ها مرتکب شده اند را نباید از فلسطینی ها بگیرد و سکوت در مقابل این امر جایز نیست و جامعه جهانی باید در این راستا اقدامی جدی در دستور کار قرار دهد. اگر دادگاه بین المللی منصفی وجود داشت، نتانیاهو علاوه بر برکناری باید مجازات نیز می‌شد.

 

حمله اسرائیل به بیمارستان غزه فجیع بود

سفیر پیشین ایران در اردن توضیح داد: اسرائیل ۷۵ سال است که علیه مواضع فلسطینی ها حمله می کند اما این حمله اخیر به فجیع ترین شکل ممکن رخ داد و باید برای آن پاسخگو باشد.

به گزارش آرمان امروز؛ امروز آمریکا به اشتباه نه تنها موجودیت بلکه اقدامات و عملکرد اسرائیل را به امنیت ملی خود گره زده است که این پیچیدگی های خاصی را ایجاد می کند. این که در روز حمله به این بیمارستان، آمریکا باز هم از اسرائیل حمایت می کند، صرفا سبب می شود تا نتانیاهو افسارگسیخته تر شود.

این دیپلمات بازنشسته ایرانی تاکید کرد: با این وجود برخی احزاب اسرائیلی همچنان خواستار استعفای نتانیاهو هستند اما همه چیز بستگی به روزهای آینده دارد و باید منتظر ماند و شاهد بود که اولا واکنش فلسطینی ها به حملات اخیر چیست، ثانیا عکس العمل گروههای مقاومت و ثالثا اعراب و مسلمان و نهادهای حقوقی منطقه ای و بین المللی چه میکنند و چه ظرفیت دیپلماتیکی برای فشار افکار عمومی به رژیم صهیونیستی خلق میکنند و نهایتا تکلیف حمله زمینی به غزه چه می شود؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.