تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 - 7:29
کد خبر : 83461

جمهوریت را با همه‌پرسی قدرت ببخشیم

جمهوریت را با همه‌پرسی قدرت ببخشیم

آرمان شرق- در همین مجلس یکدست و یکپارچه هم نه‌تنها گاه صدایی مخالف جریان اصلی و صدای غالب و حاکم بر پارلمان به گوش می‌رسد، جالب آنکه این صدای مخالف لزوما از تریبون اصلاح‌طلبانی همچون مسعود پزشکیان در صحن پراکنده نمی‌شود. به بیان دیگر همزمان با انتقادهای گاه و بی‌گاه چند نماینده اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس یازدهم حتی گاهی نمایندگان اصولگرا نیز پشت تریبون رفته و با توجه به عمق مشکلات و مصائبی که کشور با آن دست به گریبان است، با نگاه و لحنی انتقادی نسبت ‌به وضعیت حاکم بر مملکت اعتراض می‌کنند.

مجلس یکدست اصولگراست؛ اکثریت نمایندگان را محافظه‌کاران و نمایندگان منتسب به جناح راست تشکیل می‌دهند و اقلیتی کوچک نیز در اختیار اصولگرایان میانه‌رو و البته چند نماینده اعتدالی و اصلاح‌طلب است. با این حال در همین مجلس یکدست و یکپارچه هم نه‌تنها گاه صدایی مخالف جریان اصلی و صدای غالب و حاکم بر پارلمان به گوش می‌رسد، جالب آنکه این صدای مخالف لزوما از تریبون اصلاح‌طلبانی همچون مسعود پزشکیان در صحن پراکنده نمی‌شود. به بیان دیگر همزمان با انتقادهای گاه و بی‌گاه چند نماینده اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس یازدهم حتی گاهی نمایندگان اصولگرا نیز پشت تریبون رفته و با توجه به عمق مشکلات و مصائبی که کشور با آن دست به گریبان است، با نگاه و لحنی انتقادی نسبت ‌به وضعیت حاکم بر مملکت اعتراض می‌کنند. انتقادهایی که حالا به نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌آییم هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، هم بر شدت‌شان. یکی از آخرین نمونه از این انتقادهای درون‌گفتمانی اصولگرایان از شرایط مملکت در روزهایی که نیروهای منتسب به این گفتمان سیاسی اداره امور را در دست دارند، دو روز پیش و در جریان نشست علنی روز یکشنبه مجلس مطرح شد .
زمانی که روح‌الله حضرت‌پور در جایگاه ناطقان پارلمان حاضر شد و از فرصت خود برای ایراد نطق میان‌دستور استفاده کرد تا از کاستی‌ها و مشکلات بگوید. نطقی که حالا با وجود سپری شدن حدود ۴۸ ساعت از زمان ایراد آن در صحن علنی مجلس، هنوز از اینجا و آنجا با واکنش‌هایی همراه است و همین واکنش‌های بعدی ما را بر آن داشت تا مروری داشته باشیم بر آنچه این نماینده اصولگرا در صحن علنی پارلمان به زبان آورده است. نماینده ارومیه در مجلس یازدهم که در انتهای سخنان روز یکشنبه‌اش، ایراد این نطق را به‌ تعبیری عمل به وصیت پدر خود عنوان کرد و گفت آن‌ طورکه از شهید محمدعلی حضرت‌پور آموخته، «لحظه‌ای در صداقت کلام و حقیقت راهی که در پیش گرفته، تردید نمی‌کند»، از لزوم بازگشت به مردم گفت و تاکید کرد: «متاسفانه برخی تصمیمات و مواضع ما با خواسته مردم متضاد شده و مسوولان کم‌کاری می‌کنند که باید از این ملت عذرخواهی کنیم.» این در حالی است که این نماینده جوان مجلس یازدهم برادر‌زاده محمد حضرت‌پور، شهردار پیشین ارومیه نیز هست و با توجه به شهادت پدرش در دوران کودکی او، زیر سایه عموی سیاستمدارش رشد کرده و در شرایطی که با آغاز به کار مجلس دهم، نخستین تجربه حضورش را در پارلمان سپری کرد، اکنون نیز در مجلس یازدهم ازجمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و احتمالا بخشی به همین دلیل عمده تمرکزش را در این نطق میان‌دستور بر روابط بین‌الملل و مسائل حوزه دیپلماسی قرار داد. او با انتقاد از بی‌توجهی و نشنیدن نظر ملت گفت: «مردم از افزایش تنش‌ها با جهان کلافه هستند. یک عقیده همواره تبلیغ می‌شود و هر کس خلاف آن را بگوید، مورد هجمه قرار گرفته و به‌طور طبیعی این وضع مردم را خشمگین کرده و حتی مراجع عالیقدر که حرف مردم را می‌زنند، مورد هجمه قرار می‌گیرند.» او همچنین به فضای سیاسی کشور در بحبوحه انتخابات پرداخت و گفت: «نمی‌دانم فردای آخرین شب انتخابات چه شد؟ گویا خیلی از استانداردهای سیاسی کشور عوض شده؛ چرا که صدا و سیما از دلار ۲۸ هزار تومانی حرفی به میان نیاورد؟ نمی‌دانم چرا گرانی‌های افسارگسیخته رسانه‌ای نشده و دیگر بورس دغدغه ملی نیست؟ چه شد که دامادسالاری و خویشاوندسالاری که تقبیح می‌شود، توسط تقبیح‌گران احیا شده است؟ مذاکره با جهان که از نظر برخی امری ضدملی بود، امروز با جدیت دنبال می‌شود.» او آمار خروج نخبگان و ثروت از کشور را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و گفت: «با مردم چه کرده‌ایم که سرمایه‌های خود را صرف خرید ملک در سایر کشورها می‌کنند؟ با عزت ایرانیان چه کرده‌ایم؟» او با بیان اینکه «شعله‌های بحران اقتصادی چهارگوشه معیشت و زندگی مردم را به آتش کشیده» با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت ‌به مسوولان گفت: «مردم می‌گویند زمانی که وعده و قولی از مسوولان می‌شنویم، دلهره بیشتری می‌گیریم؛ چرا که در کمترین مدت خلاف آن اتفاق می‌افتد.» روندی که به‌گفته حضرت‌پور می‌توان مصداق آن را در وضعیت بازار خودرو و همچنین ۲۵ کالای اساسی که اخیرا از سوی دولت قیمت‌گذاری شد، جست‌وجو کرد. او با اشاره به نزدیک به هزار کیلومتر مرز بین‌المللی ایران، تاکید کرد که از اینکه «در بن‌بست ارتباطات جهانی رنج می‌بریم.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «از این ناعدالتی شکایت خود را نزد رهبری معظم می‌بریم» از این انتقاد کرد که «امروز ساده‌ترین مسائل کشور به‌ دلیل سوءمدیریت بر زمین مانده و ما برای سرک کشیدن به حریم خصوصی مردم دنبال مصوبه هستیم و به بهانه صیانت، سرعت اینترنت را محدود و پهنای باند را کم کرده و تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی را منجر می‌شویم.» او همچنین با اشاره به شرایط دشوار زندگی اقشار مختلف به طعنه به نمایندگان مجلس گفت: «گنجشکان باغ مجلس هر روز صدای آنها را می‌شنوند، اما ما نمی‌شنویم.» حضرت‌پور با تاکید بر اینکه نباید از اراده ملت ترسید، خاطرنشان کرد: «جمهوریت را با ابزارهایی چون نظرخواهی و همه‌پرسی قدرت ببخشیم و مردم را به رأس امور بازگردانده و جمهوری اسلامی ایران را تکریم کنیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.