جامی که هیچ‌کس منتظرش نیست !
دنیای اقتصاد : از ساعت ۱۸:۳۰ امروز، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در تورنمنت کافا به مصاف تیم ملی افغانستان خواهد رفت. از آخرین رویارویی دو تیم ۷۴ سال می‌گذرد؛ مسابقه‌ای که تیم ملی ایران آن را با ۴ گل به سود خود به پایان برد. هشت سال قبل از آن هم دیدار دیگری بین دو تیم برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. هر دو مسابقه جنبه دوستانه داشتند و بازی امروز هم چیزی چندان فراتر از آن نیست. به این ترتیب تورنمنت کافا از امروز برای تیم ملی آغاز خواهد شد؛ مسابقاتی که به جرات می‌توان گفت هیچ‌کس در ایران منتظرش نبود، نه هواداران و منتقدان و نه حتی بازیکنان و اعضای کادرفنی تیم ملی!

پس چرا رفتید؟

پیش از اعزام کاروان تیم ملی به بیشکک قرقیزستان، مهدی طارمی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیکنان این تیم به انتقاد از سطح کیفی کافا پرداخت و گفت این بازی‌ها کمکی به تیم ملی نخواهد کرد. جالب اینجاست که امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی هم در نشست خبری پیش از دیدار با افغانستان بر ادعای شاگردش صحه گذاشت، هرچند یک توجیه عجیب هم تراشید: «طارمی نگاه فنی داشته و این نگاه فنی طبیعی است. درخواست کادر فنی هم این است که تیم ملی برای حضور پرقدرت در جام ملت‌ها با تیم‌های سطح بالا دیدار داشته باشد. البته تکرار می‌کنم که به مسابقات کافا و رقبا احترام می‌گذاریم. شروع هر کاری به هر حال کمبودهای خودش را دارد. مثلا شما نمی‌توانید جام‌جهانی ۱۹۷۰ را به لحاظ کیفیت با جام‌جهانی قطر مقایسه کنید.

کافا هم نخستین دوره‌ای است که در سطح بزرگسالان برگزار می‌شود و اگر برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد هر سال می‌تواند با تیم‌های با کیفیت‌تری برگزار شود.» ابهام اول این است که اگر سرمربی و مهم‌ترین بازیکن تیم موافق حضور در این تورنمنت نیستند، پس چرا ایران به این بازی‌ها رفت؟ آن هم در شرایطی که رقبای حیثیتی در آسیا برنامه‌های بسیار بهتری برای پر کردن فیفادی خود دارند.  ابهام بعدی هم به توجیه طرح شده از سوی قلعه‌نویی برمی‌گردد. بله؛ ممکن است کیفیت جام‌جهانی دوره به دوره بهتر شده باشد (البته با توجه به افزایش تعداد تیم‌ها، همین گزاره هم قطعی نیست) اما مقایسه این بازی‌ها با تورنمنت کافا به هیچ‌وجه نمی‌تواند منطقی و معقول باشد. هر تیمی در سراسر دنیا می‌تواند با بهبود عملکرد خودش به جام‌جهانی برسد، اما کافا با حضور کشورهای آسیای میانه و نهایتا دعوت از یکی، دو میهمان برگزار خواهد شد. آیا در آینده قرار است برزیل و آرژانتین و هلند و آلمان وارد منطقه آسیای میانه شوند؟

فقط یک بازی به درد بخور

طبیعتا تیم ملی از سد افغانستان و قرقیزستان خواهد گذشت و اساسا برای غلبه بر این تیم‌ها، نیازی به لشکرکشی و جمع کردن تمام ستارگان تیم نبود. با این حال انتظار می‌رود در فینال تیم ملی به یکی از دو تیم ازبکستان یا عمان برخورد کند. این دو تیم در گروه دیگر مسابقات در کنار تاجیکستان و ترکمنستان قرار گرفته‌اند. در روز اول بازی‌های این گروه، ازبکستان ۳برصفر بر عمان، یعنی تیم برانکو ایوانکوویچ غلبه کرده است. تاجیکستان و ترکمنستان هم به تساوی یک-یک رضایت داده‌اند. در گروه ایران هم در نخستین بازی قرقیزستان با یک گل دیرهنگام افغانستان را شکست داده که این بازی به جنجال کشیده شده و سرمربی تیم بازنده بازیکنانش را از زمین بیرون کشیده است. خلاصه در جریان باشید که یوزهای تیزچنگال فوتبال ایران در حال ورود به چنین تورنمنت باشکوهی هستند!