تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 7:23
کد خبر : 139186

تنور داغ انتخابات با نرمش قهرمانانه شورای نگهبان

تنور داغ انتخابات با نرمش قهرمانانه شورای نگهبان

آرمان شرق-گروه سیاست:انتخابات سه ضلع دارد: مردم، انتخاب‌شوندگان و ضلع آخر مسئولان اجرایی انتخاب. در راس این مثلث شورای نگهبان ایستاده که وظیفه آن نظارت است. هرچه مساحت این مثلث را بیشتر کنیم، یعنی هر سه ضلع را تقویت کنیم، قاعدتا مشارکت بیشتری اتفاق خواهد افتاد. نمی‌شود فقط یک ضلع را تقویت کنیم و به دیگر اضلاع بی‌توجه باشیم. ممکن است شما داوطلبان زیادی را هم تایید صلاحیت کنید اما نتوانید اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات جلب کنید.

تنور داغ انتخابات با نرمش قهرمانانه شورای نگهبان

انتخابات مجلس

در گفت‌وگو با «آرمان امروز» مطرح شد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: «شورای نگهبان» یک ضلع جدا ناپذیر از انتخابات است مانند رای دهندگان و انتخاب شوندگان ولی با این حال بسیاری معتقدند که یکی از دلیل افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند  عملکرد شورای نگهبان باشد آن هم با باز کردن دایره حضور نامزدها. برخی از فعالان سیاسی معتقدند که اگر شاهده تنوع بیشتری در بین نامزدها باشیم شهروندان بیشتری پای صندوق رای خواهند در این مورد با یکی از سیاستمداران گفت‌گویی انجام داده‌ایم. کنعانی‌مقدم معتقد است شورای‌نگهبان نقش موثری در افزایش میزان مشارکت دارد. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

شورای نگهبان برای افزایش مشارکت تلاش کند

«حسین کنعانی‌مقدم»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چه عملکردی می‌تواند در افزایش مشارکت و همچنین تایید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌ داشته باشد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «مشارکت در انتخابات تنها به عملکرد شورای نگهبان مربوط نمی‌شود بلکه عملکرد دولت و مجلس نقش مهمتری در این مورد دارد پس این شورا نمی‌تواند به‌تنهایی کاری از پیش ببرد.. تجربه نشان داده است که شورای نگهبان فارغ از اینکه نامزد معرفی شده اصلاح‌طلب است یا اصولگرا صرفا بر اساس مر قانون و آنچه که ذیل مسئولیت شورای نگهبان بوده عمل کرده است. بر اساس عملکرد شورای نگهبان هم تعدادی از اصولگرایان و هم از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند. البته در این بین شاید تعداد اصلاح‌طلبان بیشتر باشد. مردم یک نوع بی‌اعتمادی هم نسبت به اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان پیدا کرده‌اند. ریزش آرا در هر دو جریان وجود دارد. آرای که آنها را خاکستری می‌نامیم هم برای اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان است.

اگر این جریان‌ها گفتمان مناسبی با این طیف از رای‌دهندگان برقرار نکنند و نتوانند آن موج انتخاباتی را ایجاد کنند، قطعاً نمی‌توانند اکثریت آرا را به دست آورند.» او در همین مورد ادامه می‌دهد: «ما مصالح نظام را نباید فدای تایید صلاحیت تعداد بیشتر کاندیداها برای گرم‌ شدن تنور انتخابات کنیم. تنور انتخابات را به روش‌های دیگری هم می‌شود گرم کرد. انتخابات سه ضلع دارد: مردم، انتخاب‌شوندگان و ضلع آخر مسئولان اجرایی انتخاب. در راس این مثلث شورای نگهبان ایستاده که وظیفه آن نظارت است. هرچه مساحت این مثلث را بیشتر کنیم، یعنی هر سه ضلع را تقویت کنیم، قاعدتا مشارکت بیشتری اتفاق خواهد افتاد. نمی‌شود فقط یک ضلع را تقویت کنیم و به دیگر اضلاع بی‌توجه باشیم. ممکن است شما داوطلبان زیادی را هم تایید صلاحیت کنید اما نتوانید اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات جلب کنید.

به توجه به این توضیح باز هم انتظار داریم که شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات همه تلاش خود را انجام دهد. نیروهای ناکارآمد در همه قوا حضور دارند که مانع بهروری می‌شود. کسانی‌ که وعده دادند و به وعده‌هایشان عمل نکردند، به مردم دروغ گفتند، مردم را وارد رقابت‌های سیاسی کرده  و از آنها سوءاستفاده کردند. حالا بعد از چهار سال می‌گویند ما مقصر نبودیم. کسانی‌ که اطمیان داریم سیاست‌هایشان با شکست مواجه شده الان مدعی‌اند که منجی وضعیت موجود هستند. به نظر من نباید گول این شعارهای توخالی و پوپولیستی را خورد.»

باید به «اصلاحطلبان» میدان داد

«محمدرضا باهنر»، نایب رییس سابق مجلس در همین مورد گفت: «من اطلاع دارم که تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان مشهور کشور، باورشان این است که اگر بخواهند به قدرت برگردند، باید در انتخابات شرکت کنند.

باید به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» و سایر کسانی که حاضرند در چارچوب نظام کار کنند، میدان داد و از آن‌ها دعوت‌ کرد. البته اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد؛ این دیگر رقابت حزبی نیست بلکه رقابت با نظام است اما برای کسانی که حاضرند پای صندوق رای بیایند، باید تا حد امکان میدان را برایشان باز کرد. جریانات سیاسی در کشور ما برای انتخابات معمولا دوجناحی هستند؛ از دولت آقای روحانی به بعد، یک جریان سوم به نام «اعتدال» شکل گرفت. البته حزب اعتدال و توسعه و حتی تیپ‌هایی مثل بچه‌های کارگزاران، تا جایی که اطلاع دارم فعال هستند و دارند کار می‌کنند. اگر این‌ها به همین ترتیب کار کنند و فعال شوند و بتوانند لیست خوبی برای تهران و سایر شهرهای بزرگ بدهند، من استقبال می‌کنم. ببینید! من عرض کردم که باید به کسانی که دنبال مشارکت هستند، میدان داد اما من هیچ زمانی با آن‌ها ائتلاف نمی‌کنم. وقتی این‌ها بیایند و رقیب ما شوند، در این صورت، هم مشارکت بالا می‌رود و هم اینکه تعدادی از آن‌ها و تعدادی از دوستان ما به مجلس می‌روند. اما اینکه بگویم چون من علاقه‌مند هستم که این‌ها به میدان بیایند، پس باید با همدیگر ائتلاف کنیم اصلا معنا ندارد. من اصلاح‌طلب‌ها را هیچ زمانی با یک چشم نگاه نمی‌کنم. همین الان در جریان اصلاحات افراد و تشکل‌های جدی مانند حزب کارگزاران سازندگی حضور دارند که قائل به مشارکت و رسیدن به قدرت از طریق حضور پای صندوق‌های رای هستند. اینطور نیست که کارگزارانی‌ها بگویند هر چه خاتمی گفت، ما هم قبول داریم.»

شورای نگهبان نرمش قهرمانانه نشان دهد

«غلامعلی جعفرزاده»، نماینده پیشین مجلس در مورد نوع نگرش شورای نگهبان به نامزدها گفت: «مردم  برای شرکت در انتخابات تمایل دارند، ولی بستری وجود ندارد، الان تمام حرکت‌هایی که اتفاق می‌افتد، در جهت دلسردکردن مردم است، در جهت این است که مردم را بی‌تفاوت کنند، در جهت این است که به مردم تفهیم کنند آمدن و نیامدنتان در پای صندوق‌های رأی هیچ تفاوتی ندارد، ما هستیم و شما هیچ تغییری را نمی‌توانید ایجاد کنید. مشارکت مردم بستگی به رفتار شورای نگهبان، شورای نگهبان اگر در اعلام اسامی و تایید صلاحیت ها یک نرمش قهرمانانه از خودش بروز دهد، طبیعی است که مشارکت مردم را خواهیم داشت.

الان نمی شود شورای نگهبان را قضاوت کرد، چون اسامی را نداده، اما آن طرف قصه، در سایر نهادهایی که وظیفه دارند مثل صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها؛ وقتی اعلام می‌کنیم ما افزایش حقوق برای بازنشستگان نخواهیم داشت، وقتی اعلام می‌کنیم کالای اساسی گران خواهد شد، وقتی اعلام می‌کنیم فلان مداح می‌رود در کنار فلان استاد و می‌شود استاد دانشگاه و فلان دانشجوها اخراج می‌شوند و… این همه فاکتور منفی بیانگر این است که مردم اصلا ما نمی‌خواهیم شما بیایید پای صندوق، در صورتی که حداقل عقل سیاسی اقتضاء می‌کند در این چند ماه مانده به انتخابات، یک مقدار تلطیف قلوب شود که در عین حال تلطیف قلوبی اتفاق نمی‌افتد وهمه این‌ها زخم زبان زدن است.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.