تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 - 10:26
کد خبر : 86790

اگر آب نامین نشود نام و نشانی از یزد باقی نخواهد ماند!

اگر آب نامین نشود نام و نشانی از یزد باقی نخواهد ماند!

آرمان شرق- بسیاری عقیده دارند اگر آب به یزد نرسد، این استان به برهوتی تبدیل خواهد شد که ساکنان آن مجبور به مهاجرت هستند و دیگر نامی و نشانی از یزد باقی نخواهد ماند، اتفاقی که تصور آن هم برای یزدی‌هایی که با سختکوشی قنات هایی را در دل زمین حفر کردند تا آب مورد نیازشان را تامین کنند، بسیار سخت است.

آب دغدغه اصلی مردم یزد و مهمترین مطالبه آنهاست و انتظار دارند در سفر هیات دولت به استان یزد به خوبی دیده شود و خبری امیدبخش از تامین آب پایدار از این سفر بشنوند.
قصه پر غصه و تکراری قطع شدن آب انتقالی یزد و تعرض به خطوط انتقال و تخریب تاسیسات و رها کردن میلیون‌ها مترمکعب آب در بیابان، قصه تکراری است که همه از آن دم می‌زنند اما تنها یزدی‌هایی که برای چند روز آب برای نوشیدن ندارند و تشنه می‌مانند، حقیقت این قصه را درک می کنند.

سرانجام خط اول چه می‌شود؟ خط دوم انتقال آب به کجا رسید؟ جریان انتقال آب از دریای عمان چیست و در نهایت آب نوشیدنی مورد نیاز مردم یزد از کجا تامین خواهد شد، همه سئوالاتی است که امیدوارند رئیس جمهور پاسخ روشن و شفافی برای آنها داشته باشد.

استاندار یزد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تاکنون ۶ جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر محیط زیست و صمت و استانداران استان‌های یزد، خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان برای بررسی مشکلات تامین آب پایدار برای استان های مرکزی ایران، تشکیل شده است.

تخصیص ۱,۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب یزد در برنامه کوتاه مدت

مهران فاطمی افزود: برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای تامین آب شرب پایدار برای هر چهار استان با محوریت احیای حوزه طراحی و تدوین شده است.

انتظار مردم یزد برای شنیدن خبرهای خوش از دولت در حوزه آب

وی ادامه داد: در برنامه کوتاه مدت در طول ۶ ماه با تخصیص ۱,۳۰۰ میلیارد تومان قرار است که آب شرب این استان‌ها تامین شود از این رو پروژه‌های شامل ساخت مخزن، حفر چاه، جداسازی آب شرب از فضای سبز، اجرای خط سبز صنایع و … در سفر هیات دولت به استان یزد پیشنهاد شده که امیدواریم مصوب و نگرانی مردم برطرف شود.

استاندار یزد با اشاره به اهتمام دولت برای حل مشکل آب استان یزد اظهار داشت: این را می‌توان از تشکیل ۶ جلسه در کمتر از دو ماه برای بررسی این موضوع لمس کرد و عزم دولت در این مسئله فوق العاده جدی است.

انتقال آب از خرسان ۳؛ طرح میان مدت تامین آب شرب یزد

وی از جمله پروژه های میان مدت را انتقال آب از خرسان ۳ اعلام کرد و گفت: برای تامین مالی اجرای این پروژه مدل های مالی و راهکارهایی اندیشیده شده که فردا در شورای اداری مطرح خواهد شد.

فاطمی درباره انتقال آب از دریا هم توضیحاتی ارائه کرد و از خبرهای خوب دولت در حوزه آب و مصوبات و اعتبارات قابل توجه برای رفع این نگرانی و دغدغه مردم استان خبر داد.

دغدغه‌ای که سال‌هاست از سوی یزدی ها احساس و مطرح شده و می شود و هر بار راهکارهایی برای آن مطرح شده که اجرایی نمی شود و همین موضوع مردم را نسبت به اجرای آن بدبین کرده است.

بلاتکلیفی خط دوم انتقال آب به استان یزد

مدت ها از تصویب خط دوم انتقال آب به استان یزد می گذرد و هنوز با توجه به اختلافات در تعیین حوزه آبخیز مشخص نیست که عملیات اجرایی آنچه زمانی آغاز شود.

تازه بعد از انتخاب خرسان برای اجرای عملیات خط دوم انتقال آب، تامین اعتبارات چند هزار میلیاردی این پروژه مطرح می شود که با وضعیت اقتصادی دولت و شرایط حاکم و تورم به نظر می رسد که امر محالی است اما مردم امید دارند که اگر مسئولان همت کنند و عزم داشته باشند، این کار شدنی است همانطور که خط اول با اهتمام مسئولان وقت به ویژه آیت الله شهید صدوقی دنبال و اجرا شد.

انتظار مردم یزد برای شنیدن خبرهای خوش از دولت در حوزه آب

اجرای خط اول انتقال به یزد پنج سال به طول انجامید و این خط در سال ۷۸ آب قابل شرب و با کیفیت را به استان کویری یزد رساند آن هم در شرایطی که هنوز منابع آبی وضعیت بهتری داشتند اما حال که خشکسالی ها بر آسمان چیره شده و بارانی نمی بارد، منابع آبی یکی پس از دیگری از دسترس خارج می شوند و نیاز به انتقال آب، تنها راهکار برای تامین اب شرب مردم یزد است.

نام و نشانی از یزد در صورت عدم تامین آب باقی نخواهد ماند

بسیاری عقیده دارند اگر آب به یزد نرسد، این استان به برهوتی تبدیل خواهد شد که ساکنان آن مجبور به مهاجرت هستند و دیگر نامی و نشانی از یزد باقی نخواهد ماند، اتفاقی که تصور آن هم برای یزدی‌هایی که با سختکوشی قنات هایی را در دل زمین حفر کردند تا آب مورد نیازشان را تامین کنند، بسیار سخت است.

امید که در شورای اداری استان که فردا شب با حضور رئیس جمهور برگزار می شود، راهکارهایی که استاندار یزد به آن اشاره کرده مصوب و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شود تا یادگاری ماندگار از دولت در یزد باقی بماند./مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.