تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 22:28
کد خبر : 130436

انتخابات ترکیه از نگاه اکونومیست

انتخابات ترکیه از نگاه اکونومیست

آرمان شرق-گروه بین الملل:رجب طیب اردوغان که در روزهای منتهی به انتخابات برای ایجاد انگیزه در رای‌دهندگان میهن‌پرست هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد، حالا با ریسک شکست را هم پیش روی خود می‌بیند و در واقع هیچ بعید نیست به رغم کاریزما، رفتارهای تاثیرگذار و عوایدی که برای ترکیه داشته، در انتخابات شکست بخورد. در حقیقت او که از سال ۲۰۰۳ بر ترکیه حکومت می‌کند، می‌تواند در انتخابات پیش رو با شکست روبرو شود. اتفاقی که اگر روی دهد، یک تغییر سیاسی خیره‌کننده با پیامدهای جهانی خواهد بود.

 انتخابات ترکیه از نگاه اکونومیست

نشریه اکونومیست نوشت: رجب طیب اردوغان پس از ۲۰ سال حکومت هنوز در خطر اخراج از کاخ ریاست‌جمهوری توسط رای‌دهندگان قرار دارد. اتفاقی که در صورت وقوع می‌تواند تبعاتی برای تمام دنیا داشته باشد، از جمله این که به تمام دموکرات‌های دنیا اعتماد به نفس مبارزه را خواهد داد!

به گزارش  شفقنا از اکونومیست؛ رجب طیب اردوغان که در روزهای منتهی به انتخابات برای ایجاد انگیزه در رای‌دهندگان میهن‌پرست هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد، حالا با ریسک شکست را هم پیش روی خود می‌بیند و در واقع هیچ بعید نیست به رغم کاریزما، رفتارهای تاثیرگذار و عوایدی که برای ترکیه داشته، در انتخابات شکست بخورد. در حقیقت او که از سال ۲۰۰۳ بر ترکیه حکومت می‌کند، می‌تواند در انتخابات پیش رو با شکست روبرو شود. اتفاقی که اگر روی دهد، یک تغییر سیاسی خیره‌کننده با پیامدهای جهانی خواهد بود.

شکست اردوغان در انتخابات هفته آینده می‌تواند تبعات جهانی زیادی داشته باشد. یک دولت جدید روابط آسیب‌دیده ترکیه با غرب را ترمیم خواهد کرد. مهم‌تر از همه این که در روزگاری که از مجارستان تا هند شاهد طلوع و افزایش مستبدان هستیم، خروج صلح‌آمیز آقای اردوغان می‌تواند به همه دموکرات‌های دنیا نشان دهد که قدرتمندان را هم می‌شود شکست داد.

بیایید با خود ترکیه شروع کنیم؛ کشوری ۸۵ میلیون نفری با درآمد متوسط در تقاطع بین آسیا، اروپا و خاورمیانه. اردوغان در این کشور، خودش را با تضعیف سیستماتیک نهادهای محدودکننده و اصلاح‌کننده سیاست‌های بد در قدرت تثبیت کرده است و برای همین هم هست که مخالفانش دقیقا وعده بازگرداندن آن‌ نهادها را می‌دهند.

یکی از بی‌شمار تبعات منفی قدرت اردوغان این است که سیاست‌های اقتصادی او بیشتر به ترک‌های عادی آسیب می‌زند. او در دو سال اخیر سه رئیس مستقل بانک مرکزی را برکنار کرد،ه داماد خود را وزیر دارایی کرده و بانک‌ها را ملزم به اجرای یک سیاست پولی بی‌معنا کرده است. رویکردی که اگر چه موجب شده رشد اقتصادی نسبتاً ثابت نگه داشته شود، اما در عین حال منجر به تورمی عظیم شده- که این تورم در سال گذشته به ۸۶ درصد رسید و حالا هم هم‌چنان بالای ۴۰ درصد است. رای‌دهندگان در این کشور نسبت به این مساله غر می‌زنند که به عنوان مثال قیمت پیاز در تنها دو سال ده برابر شده است.

اگر نامزد مخالفان کمال قلیچداراوغلو برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، او تعهد کرده که استقلال بانک را بازگرداند و تورم را به یک رقم کاهش دهد. اتفاقی که اگر روی دهد سقوط سرمایه‌گذاری خارجی را هم معکوس خواهد کرد.

اما فقط اقتصاد نیست که نیاز به اصلاح دارد.

دموکراسی نیز در این میان زندگی جدیدی آغاز خواهد کرد. رجب طیب اردوغان هم مانند بسیاری دیگر از قدرتمندان، از طریق یک هیئت انتصابی حقوقی، قوه قضائیه را خنثی کرده است. او رسانه‌ها را نیز بخشی تا از طریق ارعاب و برخی نیز از طریق فروش سازمان‌یافته رسانه‌ها به نزدیکان سرکوب کرده است- که این نیز یکی دیگر از ترفندهای رایج بین قدرتمندان است. او از طریق تغییرات قانون اساسی در سال ۲۰۱۷ که به او اختیار داد تا با فرمان حکومتی دستورات نهایی را صادر کند، پارلمان را کنار گذاشته است. قلیچداراوغلو اما قول داده که این روند را معکوس کند.  زندانیان سیاسی ترکیه- که رهبر حزب اصلی کرد به عنوان سومین حزب بزرگ ترکیه را نیز شامل است- با انواع تهدیدات و ممنوعیت‌ها مواجه هستند. شهردار استانبول که جزو اپوزیسیون به شمار می‌آید با زندان و ممنوعیت فعالیت سیاسی روبروست. افراد دانه‌درشت سابق دولت می‌ترسند از رئیس‌جمهور انتقاد کنند و حتی قبل از زمزمه‌های انتقادآمیز هم خواستار این هستند که ناشناس بمانند. اگر اردوغان دوباره انتخاب شود، همه اینها بدتر خواهد شد، اما در صورت شکست او به سرعت بهبودی حاصل خواهد شد.

پیروزی اپوزیسیون برای همسایگان ترکیه نیز خوب خواهد بود و از نظر ژئوپلیتیکی برای غرب ارزش زیادی می‌تواند داشته باشد. ترکیه این روزها تقریباً به طور کامل از بقیه اروپا بیگانه شده- اگرچه هنوز و هم‌چنان کاندیدای پیوستن به اتحادیه اروپا است. اتفاقی که با ادامه روند اردوغان ممکن است هرگز روی ندهد- اما رئیس‌جمهوری قلیچداراوغلو به معنای تعهد و احترام بیشتر ترکیه به احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر خواهد بود و بی‌تردید شروع به آزاد کردن زندانیان سیاسی خواهد کرد که در دوره آقای اردوغان گرفتار شده‌اند. پاسخ اروپا به این تغییرات باید با احیای برنامه ویزا برای ترک‌ها، بهبود دسترسی ترکیه به بازار واحد اتحادیه اروپا و همکاری نزدیک‌تر در زمینه سیاست خارجی همراه باشد.

با رفتن احتمالی اردوغان شکاف ترکیه با ناتو به احتمال زیاد شروع به ترمیم خواهد کرد و موانع موجود در مسیر الحاق سوئد به اتحاد ناتو نیز از میان برداشته خواهد شد. روابط ترکیه با آمریکا نیز که به دلیل روابط خوب آقای اردوغان با ولادیمیر پوتین و حملات نیروهای ترکیه به نیروهای کرد در سوریه مسموم شده، بهبود خواهد یافت. با این حال، ترکیه جدید به نظر می‌رسد که سیاست رجب طیب اردوغان را در زمینه اوکراین حفظ خواهد کرد. این کشور هم‌چنان پهپادهای اوکراین را تامین خواهد کرد، اما به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نخواهد پیوست. به هر حال اتکای ترکیه به روسیه در زمینه گردشگری و گاز بیش از حد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.