تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آذر 1397 - 17:35
کد خبر : 52374

اقدام جالب شورای نگهبان در راستای شفافیت/ مشروح مذاکرات در اختیار مردم قرار می‌گیرد

آرمان شرق: عضو حقوقدان شورای نگهبان، با بیان اینکه روزانه متوسط ۱۲۰۰۰ نفراز سامانه پژوهشکده شورای نگهبان بازدید می کنند، گفت: ان شاءالله از امروز مشروح مذاکرات شورای نگهبان در سامانه پژوهشکده شورای نگهبان بارگذاری می شود. به گزارش آرمان شرق به نقل از  ایسنا، سیامک ره پیک عصر چهارشنبه -۲۸ آذر ماه- همزمان با

آرمان شرق: عضو حقوقدان شورای نگهبان، با بیان اینکه روزانه متوسط ۱۲۰۰۰ نفراز سامانه پژوهشکده شورای نگهبان بازدید می کنند، گفت: ان شاءالله از امروز مشروح مذاکرات شورای نگهبان در سامانه پژوهشکده شورای نگهبان بارگذاری می شود.

به گزارش آرمان شرق به نقل از  ایسنا، سیامک ره پیک عصر چهارشنبه -۲۸ آذر ماه- همزمان با بازدید از نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش با بیان اینکه در جلسه مشابه سال گذشته نشان داده شد که مواجهه و ارتباط حاصل از آن جلسه مفید بوده و آثار و برکات زیادی داشته است، اظهار کرد: نکته مقدماتی این است که مستحضرید همه نظام های سیاسی به ارزش های اساسی و بنیادین متکی هستند و بیان این ارزش‌ها از طریق قانون اساسی انجام می‌شود. همه نهادها و آحاد جامعه نسبت به این ارزش‌ها حساسیت هایی برای محافظت و دفاع از آن دارند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان، عنوان کرد: همه مجموعه تصمیم گیری در یک نظام سیاسی موظف به حفظ این ارزش‌ها است. نهادهای دیگر علاوه بر شورای نگهبان موظف به این امر هستند اگر چه تشخیص با شورای نگهبان است. موضوع قانون اساسی طرفین ندارد که کسی مدعی یا مدعی علیه باشد. نکته مهم این است درحوزه شورای نگهبان این وظیفه چطور عمل می شود. موضوع تشخیص در اینجا مطرح می شود و باید دید این تشخیص یعنی مصلحت سنجی چطور صورت می گیرد تا آنچه در بیرون وجود دارد و آنچه به عنوان قانون اساسی و شرع مقدس پیش بینی شود. این کار بسیار پیچیده است.

وی، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مکرر در این موقعیت ها قرار می گیرد و برای اینکه به وظیفه خود عمل کند لازم است که هردو طرفرا دقیق بررسی کند. هم در بخش فقهی و هم در بخش حقوقی شورای نگهبان برای بررسی مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و پرونده‌های دیوان عدالت اداری و … بررسی‌ها صورت می گیرد. ممکن است این تصور شکل گرفته باشد شورای نگهبان مستقیما وارد بررسی می شود این صحیح نیست. شورای نگهبان نیاز به نسبت سنجی دارد. برای مثال در مورد بررسی لوایح cft برداشت‌ها به گونه ای بود که گویا با کم کاری و سطحی در مورد آن اظهار نظر شده است.

ره پیک، تصریح کرد: در مورد این لایحه مطالعات زیادی کردیم. برادران ما در قم نظرات فقهی خود را بیان کردند. در مورد مباحث بین المللی و حق تحفظ و حتی حق شرط در خود کنوانسیون بررسی‌هایی صورت گرفت. با مخالفین و موافقین جلساتی گذاشته شد تا این نسبت سنجی انجام شود. اخیرا یک پرونده ای در دیوان عدالت در مورد اراضی مطرح بود که فقهای شورای نگهبان نیاز به بررسی جامع دیدند تا حقی در مورد این پرونده ضایع نشود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: روشی که شورای نگهبان در بررسی مصوبات دارد روش متن خوانی است. این تصور که شورای نگهبان کلی اظهار نظر می کند صحیح نیست. کلمه به کلمه مصوبات در نسبت سنجی رعایت می شود و مهم است. ۳ بار مصوبات از ابتدا تا انتها مطالعه می شود. این به معنای عدم نقص در کار نیست. پژوهشکده شورای نگهبان نقش پیشینی در مصوبات دارد و تاکنون حدود ۱۲۰۰ گزارش در این نوع بررسی پیشینی ارائه شده است و در مجموع ۵۰۰۰ مصوبه در سامانه پژوهشکده قرار دارد. بخشی از کارهای پژوهشکده در تنظیم مذاکرات، بخشی در استدلالات شورای نگهبان و بخشی هم مربوط به مباحث تحلیلی است.

وی، افزود: بر اساس آمار این سامانه به صورت متوسط ۱۲۰۰۰ بازدید کننده دارد. ان شاءالله از امروز مشروح مذاکرات شورای نگهبان در سامانه پژوهشکده شورای نگهبان بارگذاری می شود. نکته دیگر این است که اصول قانون اساسی در چند طرح مورد تحلیل دقیق در پژوهشکده قرار می گیرد تا منجر به فربه سازی اصول قانون اساسی شود و جنبه های تجویزی اصول قانون اساسی در برخی موارد مطرح می شود.

ره پیک، مطرح کرد: یکی از مباحث ازگذشته تا کنون این بوده است که ارتباط شورای نگهبان تا حدود زیادی با بخش نخبگان دانشگاهی کمرنگ بود اما اخیرا این اتفاق برطرف شده است و با برگزاری کارگاه های آموزشی نقش موثری در معرفی شورای نگهبان انجام شده است. در دو ماه اخیر بیش از ۹۰ کارگاه آموزشی در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شده و بیش از ۳۰۰۰ نفر در این کارگاه ها شرکت کردند و با نظرات و رویه ها و کارهای شورای نگهبان آشنا شدند.

ره پیک در پایان، اظهار کرد: خوشبختانه از سال گذشته ارتباط و حضور موثر کمی و کیفی از سوی مجلس با این پژوهشکده مشهود است. البته انتظار ما این است کارهای انجام شده ناتمام نماند. پس سیاستهای کلی انتخابات چه زمانی می خواهد تاثیرگذار باشد؟ ان شاءالله همکاری مناسبی صورت گیرد تا با کمترین اشکال موارد را بررسی کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.