سقوط آزاد

حتی جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ هم کم و بیش همین شرایط را داشتند. برای اینکه بدانیم جام‌جهانی ۲۰۲۲ چه نتیجه‌ای در این زمینه داشته همچنان باید منتظر بمانیم، چرا که پس از نخستین جام‌جهانی زمستانی تاریخ هنوز هیچ پنجره‌ای باز نشده، اما به‌طور کلی اوضاع چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. ایران با مسن‌ترین تیم تورنمنت پا به قطر گذاشت، نتایج خوبی نگرفت و ستاره چندان درخشانی هم نداشت. شاید بهترین نمود این داستان، در ارزش‌گذاری بازیکنان ایرانی باشد؛ جایی که سایت ترانسفرمارکت آخرین قیمت بازیکنان حاضر در جام‌جهانی را به‌روز کرده و روشن شده تیم ملی ایران مجموعا با ۵ میلیون و ۷۲۵ هزار یورو افت قیمت مواجه شده است.

آنهایی که رشد کردند

شماری از بازیکنان تیم ملی ایران بعد از جام‌جهانی از سوی ترانسفرمارکت با افزایش قیمت مواجه شدند. از آن جمله می‌توان به محمدحسین کنعانی‌زادگان اشاره کرد که با ۷۰۰ هزار یورو افزایش ارزش، در این زمینه بین بازیکنان ایرانی رکورددار شد. افزایش قیمت او از آن جهت جالب است که این بازیکن تنها یک نیمه برابر انگلیس بازی کرد و بعد از پایان جام‌جهانی هم از سوی نشریه معتبر اکیپ در تیم منتخب بدترین نفرات تورنمنت قرار گرفت! قیمت کنعانی با این افزایش به دو میلیون یورو رسید. صادق محرمی هم با ۵۰۰ هزار یورو افزایش قیمت در نقطه دو میلیون یورویی ایستاد و این در حالی است که او نیز تنها در بازی با انگلیس به میدان رفت. احمد نوراللهی هم دیگر بازیکن تیم ملی بود که از نظر قیمت رشد چشمگیری داشت و با ۵۰۰ هزار یورو افزایش، ارزش خود را به دو میلیون یورو رساند. ابوالفضل جلالی و حسین حسینی، دو بازیکن استقلال هم بعد از این تورنمنت افزایش به ترتیب ۱۵۰ و ۷۵ هزار یورویی قیمت را تجربه کردند که این موضوع با توجه به دریافت ۶گل از سوی حسینی در بازی با انگلیس کمی عجیب است.

آنهایی که افت کردند

بدترین افت بین بازیکنان تیم ملی مربوط به سردار آزمون بود. مهاجم سرشناس تیم ملی کشورمان که دوران موفقیت‌آمیزی را در بایر لورکوزن پشت سر نمی‌گذارد و طی یک سال گذشته در مجموع تنها ۳ گل به ثمر رسانده، در جام‌جهانی نیز موفق به گلزنی نشد و بین دو نیمه آخرین بازی برابر آمریکا از زمین بیرون رفت. بر اساس آخرین به‌روزرسانی ترانسفرمارکت، قیمت او با ۶ میلیون یورو کاهش به ۱۸ میلیون یورو رسید. به این ترتیب حالا مهدی طارمی که ارزش ۲۰ میلیون یورویی‌اش دست نخورده باقی مانده، از دید این رسانه گران‌قیمت‌ترین بازیکن فوتبال ایران به شمار می‌آید. دو کاهش بزرگ ۵۰۰ هزار یورویی هم داشتیم که مربوط به علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده می‌شد. این افت، مخصوصا در مورد جهانبخش کاملا قابل هضم‌ است.

سامان قدوس هم پس از جام‌جهانی با افت ۳۰۰ هزار یورویی ارزشش مواجه شد. همچنین کریم انصاری‌فرد و مهدی ترابی با افت ارزش ۲۰۰ هزار یورویی روبه‌رو شدند و قیمت وحید امیری هم ۱۰۰ هزار یورو پایین آمد. کمترین افت ارزش بین بازیکنان ایرانی نیز مربوط به علی کریمی، انتخاب غیرمنتظره کارلوس کی‌روش بود که ۵۰ هزار یورو ارزان‌تر شد. هرچند کل قیمت این بازیکن از نظر ترانسفرمارکت فقط ۱۰۰ هزار یورو است که به این ترتیب روشن می‌شود او یک‌سوم از ارزش تخمینی سابقش را از دست داده است. به‌طور کلی قیمت کاروان ایران پس از جام‌جهانی ۵ میلیون و ۷۲۵ هزار یورو کاهش پیدا کرده است که یک نکته منفی مهم به شمار می‌آید.