تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 - 19:57
کد خبر : 148409

نتانیاهو: ظرف ۲ هفته عملیات رفح آغاز می‌شود

احتمال حمله اسرائیل به رفح/ اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای پیشگیری

احتمال حمله اسرائیل به رفح/ اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای پیشگیری

آرمان شرق-گروه بین الملل:به واسطه درخواست مصر و آمریکا، عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح پس از تکمیل «تخلیه گسترده» ساکنان از شهر و پس از توافق تل‌آویو و قاهره درباره فعالیت ارتش اسرائیل در مناطق مرزی بین غزه و مصر معروف به محور فیلادلفیا آغاز می‌شود.دولت ریاض خواستار تشکیل اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد تا “از ایجاد یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع اسرائیل در نواره غزه جلوگیری کند.”

احتمال حمله اسرائیل به رفح/ اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای پیشگیری

فارس: رسانه‌های عبری زبان گزارش کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «بنیامین نتانیاهو» به وزیر خارجه ایالات متحده آنتونی بلینکن گفته است که عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در «رفح» احتمالاً ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود.

از طرف دیگر، یک مقام ارشد اسرائیلی نیز به شبکه «سی ان ان» گفته است که نتانیاهو پنجشنبه هفته گذشته به کابینه جنگ خود گفته که عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح تا اول ماه رمضان، ۱۰ مارس (۱۱ اسفند) باید کامل شود.

شبکه کان نیز گزارش کرده است که به واسطه درخواست مصر و آمریکا، عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح پس از تکمیل «تخلیه گسترده» ساکنان از شهر و پس از توافق تل‌آویو و قاهره درباره فعالیت ارتش اسرائیل در مناطق مرزی بین غزه و مصر معروف به محور فیلادلفیا آغاز می‌شود.

کان مدعی شده است که تل‌آویو به چندین کشور منطقه و ایالات متحده درباره آمادگی برای عملیات رفح اطلاع داده است.

از طرف دیگر، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز گزارش کرده است که ارتش اسرائیل، عملیات زمینی در رفح در جنوب نوار غزه را تأیید کرده است.

اوایل روز گذشته (جمعه) نتانیاهو به ارتش اسرائیل دستور داد تا یک طرح دوگانه برای تخلیه ساکنان فلسطینی از رفح تنظیم کنند.

رژیم صهیونیستی در حالی چنین عملیاتی را در سرمی‌پروراند که بیش از یک میلیون فلسطینی از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی به این شهر مرزی پناه برده‌اند.

احتمال حمله اسرائیل به رفح

منابع خبری از آماده‌باش ارتش مصر همزمان با احتمال یورش اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

تسنیم: منابع خبری از آماده‌باش ارتش مصر همزمان با احتمال یورش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

منابع مصری مدعی شدند همزمان با افزایش احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح، خبر‌ها از افزایش تعداد نیرو‌های نظامی مصر در مرز‌های این کشور با منطقه رفح در نوار غزه حکایت دارد.

این منابع افزودند نیرو‌های ارتش مصر به دوربین‌های دید در شب مجهز شده‌اند.

همچنین گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مصر طی دو هفته گذشته و در چارچوب تدابیر امنیتی مرزی، حدود ۴۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی به شمال شرق سینا گسیل کرده است.

بر اساس این گزارش، همچنین مصر موانع شنی و سطح کنترل و نظارت در نقطه مرزی را افزایش داده است.

این تدابیر در پی گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه اتخاذ شده است.

اختلاف نتانیاهو و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله به رفح

کانال دوازدهم تلویزیون عبری از بروز اختلاف میان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم درباره حمله زمینی به رفح خبر داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به نتانیاهو گفته است که طرح ارتش در رفح مستلزم شرایط مناسب از جمله تخلیه (آوارگان) و هماهنگی با مصر است.

نتانیاهو به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است که عملیات در رفح ممکن است طی دو هفته آینده آغاز شود.

قطر: اسرائیل در تصمیم خود برای تجاوز به رفح بسیار جدی است

در همین ارتباط، یک مسئول قطری گفت که رژیم اسرائیل در تصمیم خود برای تجاوز زمینی به رفح بسیار جدی است.

یک رسانه عبری هم گزارش داد که عملیات (تجاوز) در رفح، تنها پس از خروج گسترده غیرنظامیان و دستیابی به توافق با مصر آغاز خواهد شد.

عربستان سعودی درباره عواقب حمله به رفح به اسرائیل هشدار داد

دولت ریاض خواستار تشکیل اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد تا “از ایجاد یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع اسرائیل در نواره غزه جلوگیری کند.”

دویچه وله: وزارت امور خارجه عربستان روز شنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) در بیانیه‌ای درباره عواقب جدی اقدام نظامی اسرائیل در رفح، واقع در جنوب غزه هشدار داد و “کوچاندن اجباری صدها هزار غیرنظامی ساکن غزه” را قاطعانه رد کرد.
دولت ریاض خواستار تشکیل اجلاس فوری و اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد تا “از ایجاد یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع اسرائیل در نواره غزه جلوگیری کند.”
پ

نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل به رفح؛ «فاجعه‌ای» در راه است؟

رسانه‌های عربی در گزارش‌هایی نگرانی خود را از مشاهده نشانه‌هایی حاکی از حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل به جنوب غزه و شهر رفح اعلام کردند. بعضی از کارشناسان بمباران‌های فعلی اسرائیل در رفح را مقدمه حمله اصلی می‌دانند. هم‌زمان روزنامه الرای الیوم در گزارشی به «تنش احتمالی بین اسرائیل و مصر در صورت حمله اسرائیل به‌قصد اشغال مجدد گذرگاه فیلادلفیا (صلاح الدین)» اشاره می‌کند و اضافه می‌کند در این صورت نگرانی‌هایی در مورد آینده توافق صلح بین این دو دولت به وجود خواهد آمد.

بی بی سی: رسانه‌های عربی در گزارش‌هایی نگرانی خود را از مشاهده نشانه‌هایی حاکی از حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل به جنوب غزه و شهر رفح اعلام کردند.
تلویزیون‌های ناحیه خلیج‌فارس بر هشدار آمریکا به اسرائیل در مورد چنین حمله‌ای تأکید کرده‌اند.
بعضی از کارشناسان بمباران‌های فعلی اسرائیل در رفح را مقدمه حمله اصلی می‌دانند.
روزنامه‌های سراسر منطقه در گزارش‌های خود درباره جنگ غزه همچنان بر اخبار مربوط به رفح متمرکز هستند. این روزنامه‌ها همچنین درباره تأثیر فاجعه‌بار حمله به این جنوبی‌ترین شهر درغزه بر روابط اسرائیل و مصر ابراز نگرانی می‌کنند.
بیشتر رسانه‌ها گزارش‌هایی حاکی از ترس و نگرانی در منطقه درباره نزدیک بودن این حمله منتشر کردند و به آنچه به نظر عده‌ای از کارشناسان نتایج «فاجعه‌بار» چنین حرکتی خواهد بود، پرداختند.
«حمله‌ مقدماتی» قبل از عملیات اصلی
شبکه‌های تلویزیونی خلیج‌فارس در بولتن‌های خبری خود بر سخنان جو بایدن درباره جنگ اسرائیل و غزه تأکید داشتند که در آن گفته بود پاسخ نظامی اسرائیل «زیاده از حد» بوده است.
شبکه تلویزیونی الجزیره که در قطر مستقر است وهم شبکه العربیه که هزینه مالی آن را عربستان سعودی تأمین می‌کند، در گزارش‌های خود بر هشدار ایالات‌متحده به اسرائیل در مورد «فاجعه‌ای» که حمله اسرائیل به رفح به دنبال خواهد داشت و «عدم‌حمایت» از چنین عملیاتی تأکید داشتند.
شبکه العربیه نقل‌قولی از جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده را گزارش داد که در آن گفته بود او «اطلاعی درباره طرح خاصی از طرف اسرائیل برای حمله‌ای قریب‌الوقوع به رفح ندارد.»
در شبکه الجزیره به این موضوع پرداخته شد که آیا بمباران‌های شبانه اسرائیل در رفح نشانه‌ای است از شروع عملیات نظامی در این منطقه. واصف عریقات، کارشناس نظامی ساکن رام الله در مصاحبه‌ای با این شبکه تلویزیونی گفت این بمباران‌ها می‌توانند «اقدامات اولیه» برای آغاز عملیات باشند.
عریقات تاکید کرد چنین حرکتی از سمت اسرائیل در منطقه‌ای با تراکم جمعیتی بالا مانند رفح، نشان‌دهنده آن چیزی است که او به عنوان قصد اسرائیل برای یک «جنگ نسل‌کشی» توصیف کرد و افزود این سؤال به وجود می‌آید که آیا اسرائیل خواهد گذاشت فلسطینی‌های آواره شده به خانه‌هایشان در شمال غزه بازگردند و یا می‌خواهد آن‌ها را به سمت مرز مصر بفرستد
نگرانی‌های بشردوستانه و امنیتی
شبکه تلویزیونی الحدث در عربستان سعودی در گزارشی در روز ۹ فوریه گفت موقعیت فعلی رفح موجب نگرانی‌های شدید «بشردوستانه، امنیتی و سیاسی است زیرا این منطقه در حال حاضر محل پناه گرفتن نیمی از جمعیت غزه است.»
این گزارش ویدیویی بخش‌هایی از تلاش‌های روزانه آوارگان فلسطینی در رفح را نشان می‌دهد که در منطقه پرتراکم رفح پناه گرفته‌اند.
سمیر غطاس، تحلیلگر به این شبکه تلویزیونی گفت اسرائیل بعد از انجام چند اقدام اولیه به‌قصد کم کردن جمعیت رفح، به این ناحیه حمله خواهد کرد.  غطاس می‌گوید اسرائیل قدم‌ها مقدماتی برای این حمله را آغاز کرده است.
او گفت اگر تلاش‌های دیپلماتیک نتوانند حمله به رفح را متوقف کنند، تلفات انسانی بسیار زیادی به بار خواهد آمد.
سناریوهای فاجعه‌بار
الشرق الاوسط، روزنامه مشهور پان عرب در تیتر صفحه اول خود نوشت: «اسرائیل در برابر جهان می‌ایستد و رفح را هدف قرار می‌دهد.»
روزنامه القدس العربی که دفتر اصلی‌اش در لندن است بر هشدارهای دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد و در گزارشش به پست دبیر کل در شبکه ایکس اشاره می‌کند که در آن گفته است: «حمله ارتش اسرائیل به رفح وضعیت انسانی کابوس وار این منطقه را از آنچه هست، به‌شدت بدتر خواهد کرد.»
روزنامه عماراتی «الخلیج» نتیجه هرگونه عملیات نظامی در رفح را «سناریویی فاجعه‌بار» توصیف می‌کند و بر نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرده است.
تنش بین مصر و اسرائیل
هم‌زمان روزنامه الرای الیوم در گزارشی به «تنش احتمالی بین اسرائیل و مصر در صورت حمله اسرائیل به‌قصد اشغال مجدد گذرگاه فیلادلفیا (صلاح الدین)» اشاره می‌کند و اضافه می‌کند در این صورت نگرانی‌هایی در مورد آینده توافق صلح بین این دو دولت به وجود خواهد آمد.
این گزارش به نشانه‌هایی اشاره می‌کند که حاکی از بالا گرفتن این تنش است. ازجمله امتناع رئیس‌جمهور مصر از جواب دادن به تلفن نتانیاهو، رئیس‌جمهور اسرائیل.
این روزنامه همچنین نظراتی از یهودا بالانگا، نویسنده اسرائیلی در مورد توافق صلح با مصر نقل می‌کند. او می‌گوید مقامات مصر تلاش چندانی برای محکم‌تر کردن رابطه دوستی بین دو ملت نکردند. او قاهره را به کمک‌رسانی به قاچاق اسلحه به غزه متهم می‌کند.
این روزنامه به نقل از این نویسنده می‌گوید کنترل بر گذرگاه فیلادلفیا تنها راه اسرائیل برای قطع کردن مسیر دسترسی حماس به سلاح و درنهایت خلع سلاح و از کار انداختن این گروه نظامی است.
مصر پیش ‌از این ادعاهای اسرائیل در مورد «قاچاق اسلحه، مواد منفجره و اجزا سازنده آن» از طریق این کشور به غزه را بی‌اساس اعلام کرده بود.
مصر همین‌طور پیش‌ از این در مورد هر حرکتی به‌قصد «اشغال گذرگاه فیلادلفیا» و یا راندن فلسطینی‌ها آواره به سینا هشدار داده و آنها را خط قرمزهای خود اعلام کرده بود که نباید از آن‌ها عبور کرد.
گذرگاه مرزی بین منطقه رفح و مصر در گذرگاه فیلادلفیا قرار دارد. گذرگاهی باریک که مانند منطقه محافظتی بین نوار غزه و مصر عمل می‌کند. به دنبال صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل درباره احتمال تحت کنترل گرفتن این گذرگاه جنجالی بر سر این سخنان در مصر ایجاد شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.