تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 8:44
کد خبر : 153391

آغاز اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم و چالش انتخاب هیات رییسه

آغاز اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم و چالش انتخاب هیات رییسه

آرمان شرق-گروه سیاست: حالا بعد از کنار رفتن چالش‌های انتخاباتی اصولگراها با اختلافات موجود خود را برای چهار سال پر فراز و نشیب آماده می‌کنند. در این مورد و در اولین گام آنها یا انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه ربه‌رو خواهند شد

آغاز اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم و چالش انتخاب هیات رییسه

ایسنا: اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم با استقرار هیات رئیسه سنی شروع به کار کرد.

بعد از استقرار هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیات رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد.

آرمان امروز، گروه سیاسی: پس از یک سال و چند ماهِ پرماجرا که به رویدادهای انتخاباتی مجلس مربوط بود نهایتا مجلس دوازدهم شروع به‌کار خواهد کرد و با توجه به حضور اکثریتب اصولگراها باید این مجلس را هم ادامه دهنده مجلس گذشته بدانیم زیرا نه‌تنها تنوع چندانی مشاهده نمی‌کنیم بلکه شاهد تعداد کمی از نمانیده‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی هستیم. حالا بعد از کنار رفتن چالش‌های انتخاباتی اصولگراها با اختلافات موجود خود را برای چهار سال پر فراز و نشیب آماده می‌کنند. در این مورد و در اولین گام آنها یا انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه ربه‌رو خواهند شد که در ادامه این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

گزینه‌های ریاست بهارستان دوازدهم
حضور پررنگ شاخه‌های تندروهای مانند اعضای جبهه پایداری و همچنین لیست صبح ایران مقداری کار را برای کاندیداهای ریاست از بابت اینکه این گروه‌ها نیز خواهان امتیازات خاص خود جهت حضور در هیات رییسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها هستند دشوار می‌کند. با توجه به اخبار منتشر شده «محمدباقر قالیباف» و «منوچهر متکی» ونفراتی هستند که بیش از سایر منتخبان نامشان برای ریاست مجلس شنیده می‌شود و در محافل و جلسات مختلف جریان اصولگرا هر ۲ نفر آمد و شد‌ها و رایزنی‌هایی دارند. قالیباف که ریاست مجلس یازدهم را بر عهده دارد بیش از سایر گزینه‌ها شانس ریاست را دارد چراکه احتمال همراهی ۱۰۰ عضو فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم با وی زیاد خواهد بود، گرچه احتمال همراهی برخی از اعضا جبهه پایداری و اعضای لیست صبح ایران با وی کم خواهد بود. متکی هم احتمالا از حمایت بخشی از اصولگرایان نظیر اعضا جبهه پایداری و اصولگرایان موسوم به شورای وحدت برخوردار خواهد بود می‌تواند رقیب استخوان‌داری محسوب شود.

شانش بالای قالیباف با حمایت فراکسیون اکثریت
«موسی غضنفرآبادی»، رییس فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم در مورد رقابت چهره‌ها برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس گفت: «فراکسیون انقلاب اسلامی مانند هر دوره‌ی مجلس شکل می‌گیرد و این دوره نیز نزدیک به ۸۰ نفر بودند. انتخابات موقت فراکسیون انجام شد که طی آن، مالک شریعتی و جوکار نواب رئیس، دو دبیر، خزانه دار و سخنگو انتخاب شدند. مجلس دوازدهم اگر بهتر از مجلس یازدهم نباشد، قطعا کمتر نیست. در مجلس دوازدهم ممکن است از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل حضور داشته باشند که تمام این‌ها روحیه انقلابی دارند. و آن مسیری که وجود دارد برای پیشبرد اهداف انقلاب است. یعنی ممکن است منتخبان در گروه بندی جناح‌ها قرار بگیرند، اما این مانع از پیشرفت، انسجام و کار و فعالیت مجلس نمی‌شود و با موضوعات جناحی نگاه نمی‌کنند.» او در این مورد که شانس دوباره حضور قالیباف در ریاست مجلس چقدر است گفت: «شانس محمد باقر قالیباف بالا است و فکر نمی‌کنم رقیب جدی داشته باشد و با نظرسنجی‌هایی که داریم رای بالایی خواهد آورد.»

رقابت تندروها برای صندلی‌های نایب رییسی
رقابت بعدی بر سر تصاحب صندلی نایب رییسی مجلس است. از گوشه و کنار مجلس نام‌های مختلفی برای رسیدن به دو کرسی نایب رییسی مجلس شنیده می‌شود. عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، حسینعلی حاجی دلیگانی، مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری قزلچه، روح الله متفکرآزاد، سیدشمس الدین حسینی، منوچهر متکی و حمید رسایی از جمله این افراد هستند. البته که برخی تعداد کاندیداها را بیشتر دانسته که در روزهای آینده معلوم می‌شود.

نامزدهای دبیری و کارپردازی مجلس
ماجرای تصاحب ۶ کرسی دبیری و ۳ کرسی کارپردازی مجلس فرق می کند چون ظاهرا آنقدر تعداد کاندیداها زیاد است که هر منتخبی به زعم خود، دبیر و کارپرداز هیات رئیسه مجلس دوازدهم است. علاوه بر نمایندگان فعلی منتخب مجلس دوازدهم، سایر منتخبان دست‌کم برای دبیری و کارپردازی اعلام کاندیداتوری کردند. ظاهرا با شفاف شدن عرصه رقابت در سایر کرسی‌ها وضعیت کاندیداهای هم مشخص می‌شود.

مستقلین از قالیباف حمایت می‌کنند
«مهرداد لاهوتی»، عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا با اشاره به جلسه مجمع عمومی این فراکسیون در روز سه شنبه، گفت: قرار است در این جلسه آیین نامه اجرایی و هیات رئیسه فراکسیون انتخاب شوند. همچنین در این جلسه در مورد نحوه و چگونگی حمایت از کاندیدای ریاست مجلس بحث و بررسی های صورت می گیرد و حمایت از کاندیدای ریاست مجلس قطعا با رای گیری و تصمیمی که در فراکسیون انجام می شود صورت می گیرد. تحلیل شخصی بنده این است که جو عمومی فراکسیون از آقای قالیباف حمایت کنند. برای کرسی نواب رئیس مجلس قطعا فراکسیون مستقلین کاندیدا معرفی می کند که در صورت تمایل آقای پزشکیان وی به عنوان کاندیدای نایب رئیسی مجلس از طرف فراکسیون مستقلین معرفی می شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.