تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 18:11
کد خبر : 84640

اخبار اعتراضات اصفهان/شلیک گاز اشک آور پلیس به تجمع

اخبار اعتراضات اصفهان/شلیک گاز اشک آور پلیس به تجمع

آرمان شرق- با وجود این که عصر دیروز شورای میراب اصفهان با استانداری و فرمانداری این شهر جلسه ای برگزار کردند و در این جلسه مقرر شد که تجمع کشاورزان اصفهان در بستر خشکیده زاینده رود به پایان برسد، اما امروز هم جمعی از مردم و کشاورزان اصفهان در اعتراض به نبود آب در زاینده رود دست به تجمع زدند و تاکید کردند تا زمانی که آب در این رودخانه جاری نشود و از شهر اصفهان نگذرد، به تجمع خود پایان نخواهند داد.

برخی مردم و کشاورزان اصفهان امروز هم در اعتراض به نبود آب در این رودخانه دست به تجمع زدند.

به گزارش تازه‌نیوز، با وجود این که عصر دیروز شورای میراب اصفهان با استانداری و فرمانداری این شهر جلسه ای برگزار کردند و در این جلسه مقرر شد که تجمع کشاورزان اصفهان در بستر خشکیده زاینده رود به پایان برسد، اما امروز هم جمعی از مردم و کشاورزان اصفهان در اعتراض به نبود آب در زاینده رود دست به تجمع زدند و تاکید کردند تا زمانی که آب در این رودخانه جاری نشود و از شهر اصفهان نگذرد، به تجمع خود پایان نخواهند داد.

ماجرا از این قرار است که پس از بیش از دو هفته تحصن کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به عدم تامین حقابه آنها از زاینده رود، عصر دیروز شورای میراب اصفهان که متشکل از جمعی از کشاورزان ریش سفید شرق و غرب اصفهان است، با مسئولان استانداری، فرمانداری و نماینده رئیس جمهور جلسه ای برگزار کردند و در این جلسه قرار شد که مشکل کشاورزان شرق اصفهان ظرف سه ماه حل شود.

بعد از برگزاری این جلسه، برخی کشاورزان متحصن در بستر خشکیده زاینده رود با صحبت های شورای میراب اصفهان قانع شدند که چادرهای خود را جمع کنند و به تحصن خود پایان دهند.

در چنین شرایطی اما بازهم برخی کشاورزان با وجود توصیه شورای میراب اصفهان و وعده های مسئولان استانداری و فرمانداری، حاضر به جمع کردن چادرهای خود و پایان دادن به تحصن نشدند و همین مساله منجر به تشدید خشونت ها در این تجمع شده است؛ چراکه از نظر فرمانداری اصفهان تحصن کنندگان باید از عصر دیروز بستر زاینده رود را ترک می کردند.

صبح امروز هم با توجه به فراخوان هایی که در صفحات محلی اصفهانی ها برای برگزاری تجمع در بستر خشکیده زاینده رود و در کنار پل خواجو برگزار شده بود، جمعی از مردم اصفهان به تجمع کشاورزان باقیمانده در تحصن پیوستند و با توجه به تاکید فرمانداری بر لزوم پایان دادن به تجمع، تظاهرات صبح امروز با مخالفت نیروی انتظامی اصفهان همراه شد.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داد شماری از مردم شهر اصفهان برای مطالبه جریان دائمی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی امروز جمعه پنجم آذر ماه در بستر خشکیده این رودخانه جمع شده بودند اما در نهایت این تجمع با ورود نیروهای انتظامی پایان یافت.

این در حالی است که جمعه هفته گذشته ۲۸ آبان ماه نیز جمعیتی بالغ بر ده‌ها هزار نفر از مردم اصفهان هم‌صدا با کشاورزان این خطه خواستار جریان دائمی زاینده رود شده بودند.

کشاورزان غرب و شرق اصفهان که از روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه سال جاری در اعتراض به بی توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده رود و در جوار پل خواجو چادر برپا کرده بودند در پی توافق اعضای هیئت مدیره صنف کشاورزی اصفهان با مسئولان استان برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان، پس از ۱۶ روز در شامگاه چهارشنبه سوم آذر ماه به تحصن خود پایان دادند.

صنف کشاورزان اصفهان: تجمع امروز ارتباطی با صنف ندارد

بر اساس بند ششم توافقنامه صنف با مسئولان استان چادرهای مستقر در بستر زاینده رود تا چهار بامداد روز چهارشنبه باید جمع آوری و تجمع پایان می‌یافت اما این امر با مخالفت تعدادی از کشاورزان با حواشی همراه شد و افراد ناشناس بامداد روز پنجشنبه چادرها را به آتش کشیدند.

در پی این حواشی از روز چهارشنبه نیروهای انتظامی در اطراف رودخانه مستقر شدند. فراخوان تجمع امروز مردم اصفهان مانند هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود با این حال گفته می‌شود که مجوز قانونی برای برگزاری نداشته است. جمعیتی حاضر در تجمع امروز مانند هفته گذشته نبود و شورای میراب‌ها و صنف کشاورزان اصفهان با صدور اطلاعیه‌های متعدد اعلام کردند که این تجمع با صنف ارتباطی ندارد.

در همین پیوند حسین وحیدا عضو صنف کشاورزان اصفهان نیز گفته است: صنف کشاورزی هیچ گونه فراخوانی مبنی بر تجمع مردم و کشاورزان در ۵ آذر منتشر نکرده است و پیامک آن به تمام کشاورزان داده شده است. برای رسیدن به توافق با مسؤولان استان ۱۰ روز تمام مذاکره می‌کردیم و کشاورزان بار دیگر منتظر تحقق وعده مسئولان هستند و ما اجازه سو استفاده از مطالبات کشاورزان را نخواهیم داد.

همچنین حسین محمدرضایی عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به یکی از رسانه‌ها گفت که اجازه بهره برداری‌های سیاسی و سو استفاده از مطالبات بحق کشاورزان را به هیچ فرد، صنف و جریان سیاسی نخواهیم داد.

گلایه مردم از تقلیل مطالبه احیای دائمی زاینده رود به خواسته‌های صنف کشاورزی

اما توافق صنف کشاورزان با استانداری با گلایه شماری از مردم اصفهان همراه شد. تخصیص آب مورد نیاز برای کشت پاییزه کشاورزان در صورت بارندگی در روزهای پیش‌رو، اجرای مصوبات ۹ شورای عالی آب، تخصیص پساب و تشکیل کمیته پیگیری برای مطالبات کشاورزان از جمله بندهای توافق صنف کشاورزان با استانداری اصفهان است.

شماری از شهروندان معترض در این باره به خبرنگار مهر می‌گویند تجمع امروز مردم برای جریان دائمی زاینده رود بوده که از روزهای پیش در فضای مجازی فراخوان آن اعلام شده بود.

آنان می‌گویند: رودخانه زاینده رود کانال آبرسانی کشاورزی نیست که با تصمیم صنف باز و بسته شود و با توافق صنف کشاورزان درخواست و مطالبه مردم اصفهان برای احیای دائمی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی نادیده گرفته شده و به خواسته صنفی و رهاسازی چند روزه آب کشاورزی تقلیل یافته است.

تشدید فرونشست زمین و فروچاله‌ها به ویژه در شهر اصفهان، خشکی ۱۰۰ درصدی تالاب بین‌المللی گاوخونی و فعال شدن کانون‌های ریزگرد نمکی این تالاب، شور شدن اراضی و آلودگی هوا از جمله نگرانی‌های این روزهای مردم اصفهان است که با خشکی رودخانه زاینده رود در ۲۱ سال گذشته تا امروز پدید آمده است‌.

همچنین فارس نوشت: امام جمعه اصفهان با بیان اینکه عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند، گفت: اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، در خطبه‌های نماز جمعه امروز اصفهان اظهار داشت: مؤمن کسی است که دامنش را پاک نگه می‌دارد، مؤمن باید مواظب باشد دامنش آلوده به گناه نشود، هم مرد و هم زن.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند، گفت: اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه مشکل آب به گونه‌ای نیست که یک روزه حل شود، تصریح کرد: بعضی می‌گویند ۱۰۰ روز از دولت گذشت و کاری نشد، اولا که این دولت وعده ۱۰۰ روزه نداده بود، ثانیا چه کسی گفته کاری انجام نشد، سوءمدیریت‌های قبل یک‌دفعه جمع نمی‌شود.

ماجرای پیامک مشکوک به مردم اصفهان

جامعه ۲۴ گزارش داده با ادامه اعتراضات مردم و به‌ویژه کشاورزان اصفهانی نسبت به تنش آبی در زاینده رود، شب گذشته پیامکی به همه شهروندان اصفهانی مبنی بر «پایان اعتراضات کشاورزان» و «عدم حضور شهروندان در بستر زاینده‌رود» ارسال شده است که در فضای مجازی باعث واکنش‌های گسترده‌ای شده است.
این پیام به شرح زیر است: «سلام‌علیکم همشهری عزیز، باتوجه به اینکه صنف کشاورزان استان امروز پایان تجمع خود را اعلام کرده‌اند لطفا مراقبت فرمایید حضور شما در این محدوده مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و معاندان قرار نگیرد.»

ماجرای پیامک مشکوک به مردم اصفهان چیست

هنوز هیچ نهادی مسئولیت ارسال این پیامک را قبول نکرده است. در چند روز گذشته کشاورزان اصفهانی با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعین تکلیف وضعیت کشت پاییزه و همچنین بحران آبی که با آن مواجهه هستند را فریاد کردند. با آغاز اعتراضات کشاورزان اصفهانی، مردم چند شهر دیگر به‌ویژه شهرکرد هم به دلیل تنش آبی استان‌شان دست به اعتراضاتی چند روزه زدند.

علت شلیک گاز اشک آور پلیس به تجمع امروز اصفهان

فارس در گزارش دیگری نوشت: تجمعات امروز اصفهان بدون حضور کشاورزان و با آتش زدن موتور پلیس و شکستن شیشه های آمبولانس به خشونت کشیده شد.

از صبح امروز همزمان با اتمام تجمع کشاورزان که در اعتراض به بی‌آبی حدود ۱۶ روز در بستر زاینده رود حضور داشتند، عده‌ای دیگری که گفته می‌شود از کشاورزان نیستند وارد صحنه اعتراضات شدند.

نوع این اعتراضات متفاوت از تجمع آرام روزهای گذشته بود به نحوی که در مواردی روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ پرانی به پلیس و آتش زدن اموال عمومی توسط این افراد دیده می شود.

نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به شلیک گاز اشک آور کرده است و تلاش می‌کند مانع از بی نظمی و ناامنی شود.

خبرها حاکی‌است در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند.

عده‌ای با حمله به یک آمبولانس شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس را به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای رعب و وحشت برای عابرین ایجاد شده است.

خبرنگاران گزارش می دهند که شعارهای واضحی از سوی معترضین شنیده نمی‌شود اگرچه در برابر اقدامات پلیس فحاشی‌های پراکنده ای صورت می‌گیرد.

فارس ساعتی پیش در تحلیل این اعترضات نوشت:در آستانه شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریمی، دموکرات‌ها بار دیگر به سیاست همیشگی خود، یعنی «آشوب از داخل و تحریم از خارج» روی آورده‌اند تا موضع ایران را تضعیف کنند.
آشوب از داخل، تحریم از خارج؛ بازگشت سیاست قدیمی دموکرات‌ها
خشکسالی اخیر، سوءتدبیر و ترک فعل‌های صورت گرفته مشکلاتی را برای تامین آب چند استان‌ کشور به وجود آورده؛ مشکلاتی که باعث تجمع ۱۶ روزه کشاورزان اصفهانی هم در زاینده‌رود شد. هرچند نمی‌شود انتظار داشت مشکلات آب در طی چند روز حل شود اما مسئولان قول دادند تا چاره‌ای برای حل مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنند؛ درپی این اتفاق کشاورزان هم با انتشار بیانیه‌ای به تجمع مسالمت‌آمیز خود پایان دادند.

اما پس از پایان این تجمع، عده‌ای دیگر وارد صحنه اعتراضات شدند و با روشن کردن آتش، سنگ‌پرانی به پلیس و آتش‌زدن اموال عمومی، اعتراضات را به آشوب تبدیل کردند.

همزمان با ورود این عده فرصت‌طلب در اصفهان، چهره‌های نشان‌دار ضدانقلاب، منافقین و سلطنت‌طلب مانند رضا پهلوی و رسانه‌های آن‌ها از جمله BBC، اینترنشنال، منوتو، VOA و… وارد صحنه شدند.

به نظر می‌رسد در آستانه شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریمی، دموکرات‌ها بار دیگر به سیاست همیشگی خود، یعنی «آشوب از داخل و تحریم از خارج» روی آورده‌اند تا موضع ایران را تضعیف کنند.

ایسنا نوشت: معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه تجمع امروز مجوز نداشت، افزود: وضعیت اصفهان عادی شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود:برای تجمع امروز در اصفهان هیچ مجوزی صادر نشده بود و این تجمع غیر قانونی بود.

محمدرضا جان‌نثاری گفت: عده‌ای سعی داشتند تجمعاتی را در سطح شهر اصفهان شکل بدهند که چون این تجمع غیرقانونی بود پلیس مانع از شکل گیری این تجمعات شد که البته تنش‌هایی به وجود آمد که با تلاش ماموران انتظامی هم اکنون وضعیت شهر به حال عادی خود بازگشته است.

او ادامه داد: کشاورزان دو روز پیش اعلام کردند که تجمع آنان به پایان رسیده است و مطالبات خود درباره آب را از طریق مجاری قانونی و استانداری پیگیری می کنند. بنابراین در تجمعات امروز، کشاورزان حضور نداشتند و مجوزی هم برای چنین تجمعی صادر نشده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.