تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 8:42
کد خبر : 138530

یک بام و دو هوای باکو!

یک بام و دو هوای باکو!

آرمان شرق-گروه بین الملل:ما در حال دریافت پیام‌های مثبتی از ایران هستیم. با فرمت دیپلماتیک با همتایان ایرانی‌مان همکاری می‌کنیم تا ورق را بازگردانیم و جوی مثبت برای همکاری رقم بزنیم. این اظهارات در حالی مطرح می شود که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به جمع‌آوری نیرو در مرز متهم کرد.

یک بام و دو هوای باکو!

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: دستیار رئیس‌ جمهوری آذربایجان گفت این کشور در تلاش است تا جوی مثبت برای همکاری با ایران رقم بزند. «حکمت حاجی‌اف» مشاور «الهام علی اف» در امور سیاست خارجی درباره روابط باکو با تل‌آویو و تهران عنوان کرد: آذربایجان سیاست خارجی مستقلی دارد و به همین خاطر خودش دوستانش را انتخاب می‌کند. دوستی و علی‌الخصوص همکاری با اسرائیل به نفع مردم آذربایجان و اسرائیل است. سیاست خارجی و همکاری‌های دوجانبه نه روندی اختصاصی است و نه روندی فراگیر. حاجی‌اف در سفر به سرزمین‌های اشغالی، با مقام‌های اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این دولت دیدار و گفت‌وگو کرد.

حاجی‌اف با تاکید بر اینکه «همکاری‌ اسرائیل و آذربایجان بر ضد هیچ کشور ثالثی نیست»، مدعی شد: این دوستی به نفع مردم دو کشور است. این دوستی نیز زمینه‌ای تاریخی دارد. این مسئله نباید به فراموشی سپرده شود. این روابط تاریخی به توسعه هر چه بیشتر روابط‌مان کمک خواهد کرد. این روابط بر ضد هیچ‌کسی نیست. این مقام ارشد جمهوری‌ آذربایجان در ادامه با اشاره به همسایگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: سیاست آذربایجان این بوده که روابط باثبات و مفید دوجانبه با همسایگان همیشه خوب است. در زمان‌هایی سوتفاهم‌ها و سوبرداشت‌هایی میان آذربایجان و ایران شکل می‌گرفت. ما در تلاشیم تا این مشکلات را طریق گفت‌وگو و کانال‌های دیپلماتیک حل کنیم.

او در پایان گفت: ما در حال دریافت پیام‌های مثبتی از ایران هستیم. با فرمت دیپلماتیک با همتایان ایرانی‌مان همکاری می‌کنیم تا ورق را بازگردانیم و جوی مثبت برای همکاری رقم بزنیم. این اظهارات در حالی مطرح می شود که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به جمع‌آوری نیرو در مرز متهم کرد. وی در جلسه هیئت دولت ارمنستان گفت: جمهوری آذربایجان در حال جمع‌آوری نیرو در مرز با ارمنستان و در خط تماس با قره‌باغ است. پاشینیان عنوان کرد که جمهوری آذربایجان قصد دارد علیه قره‌باغ و ارمنستان اقدام تحریک‌آمیز کند. در همین رابطه «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان سفر خود به قبرس و یونان را لغو کرد و دلیل آن را تشدید اوضاع در مرز با جمهوری آذربایجان عنوان کرد. رسانه‌های ارمنستان نیز تصاویری از پیشروی کاروان نظامی از ایروان به سمت مرز پخش کردند. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات ارمنستان به رهبری پاشینیان می گویند که آذربایجان حمله خواهد کرد و ایروان برای شکایت از باکو در سطح بین ‌المللی خود را برای تحریکات گسترده در مناطق مرزی آماده می ‌کند. اطلاعات منتشر شده با استناد به منابع نظامی حاکی از آن است که ارمنستان در هفته‌های اخیر در حال تقویت فعالانه یگان‌های یکم، دوم، سوم و چهارم نظامی در مرزهای متعارف با آذربایجان و همچنین تحویل خودروهای زرهی و گلوله‌های توپخانه‌ای به یگان‌های نظامی است تا در مقابل حمله باکو مقاومت کند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که واحدهای تعمیر و فنی ارمنستان به طور مداوم در حال کار هستند و سعی می‌کنند هر تجهیزات نظامی را که قابل تعمیر است، تعمیر کنند. ارمنستان نیروهای مسلح خود را به سطح بالایی از آمادگی رزمی در قلمروهای منطقه قره‌ باغ  رسانده است. تنها در هفته گذشته بالغ بر ۱۰ هزار سرباز ذخیره فراخوانده شده‌ اند و در این زمینه کارشناسان نظامی ارمنستان در مورد عدم اعلام بسیج عمومی در این کشور اظهاراتی می‌کنند. آن‌ها می ‌گویند که این چیزی جز کمپین اطلاعات نادرست آذربایجان نیست. از سوی دیگر اخبار و تصاویری از انتقال تجهیزات نظامی آذربایجان به مرزها منتشر می شود که نشان از تجمع نیرو از سوی باکو در مرزهاست. همچنین طی روزهای گذشته پروازهای ترابری نظامی از سوی ترکیه به آذربایجان در جریان است که نشان می دهد باکو نیز در حال تجهیز بیشتر خود است. تجهیزی که مشخصا برای تعرض به خاک ارمنستان است. تعرضی که در ماه های اخیر به عنوان خط قرمز ایران اعلام شده است و ایران عنوان کرده که اجازه قطع راه ارتباطی خود به قفقاز را نمی دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.