تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 0:54
کد خبر : 144756

یلدای میلیونی و دست‌نیافتنی!

یلدای میلیونی و دست‌نیافتنی!

آرمان شرق-گروه اقتصاد: سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب خانواده ها در شب یلداست. در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا که تقریبا ارزان ترین ماهی این روزهاست به قیمت ۱۵۰هزار تومان فروخته می شود. اگر فرض کنیم که برای یک خانواده ۴ نفره ۳ کیلو ماهی و نیم کیلو برنج (قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود ۱۲۰ هزار تومان است) و نیم کیلو سبزی پلوبه قیمت حدود ۲۰ هزار تومان نیاز باشد، صرف یک شام ساده بدون مخلفاتی همچون سالاد و نوشابه و غیره دست کم ۳۶۸ هزارتومان آب می خورد.

 یلدای میلیونی و دست‌نیافتنی!

آرمان امروز_گروه اقتصادی: یک دورهمی ساده ۴ نفره این روزها بیش از یک میلیون تومان تمام می شود که تقریبا حدود ۱۳ درصد حقوق ماهیانه یک کارگر ایرانی است. شب چله این روزها حسابی سوت و کور است. فعالین بازار می گویند که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و درآمد بسیاری از خانوارها جوابگوی هزینه های بالای یلدای سال نیست. این در حالی است که حداقل حقوق مصوب یک کارگر ساده حدود ۸میلیون تومان است.

آجیل میلیونی در بازار بی رمق

آجیل و خشکبار چند سالی است که از سفره بسیاری از دهک های پایین درآمدی کوچ کرده است. به گفته فروشندگان به علت گرانی، مردم سعی می‌کنند برخی محصولات را جایگزین آجیل کنند و خرید آجیل شب یلدا به نسبت پنج سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته و به هیچ وجه در اولویت خرید خانوارها نیست.

در بسیاری از خشکبار فروشی ها این روزها یک کیلو آجیل چهار مغز به قیمت ۵۵۰ تا ۶۳۰ هزارتومان فروخته و آجیل های لوکس با بسته بندی های شیک تا حدود ۱ میلیون تومان نیز می رسد. به عبارتی اگر هریک از اعضای یک خانواده ۴ نفره قرار باشد برای هر یک از اعضای خود ۱۰۰ گرم آجیل چهار مغز بخرد، دست کم باید چیزی حدود ۲۵۰ هزارتومان هزینه کند.

البته اگر قرار باشد به هزینه آجیل نیم کیلو شیرینی هم اضافه کنید، آجیل و شیرینی چله نشینی حدود ۳۹۰ هزارتومان آب می خورد.

گشتی در مغازه های شهر نشان می دهد که این روزها تخمه آفتاب گردان به قیمت ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزارتومان و تخم کدو بین ۱۹۰ تا ۲۵۰ هزارتومان فروخته می شود. البته تخم کدوی بسته بندی تا حدود ۳۳۰ هزارتومان نیز می رسد. فعالین بازار می گویند در این روزها بسیاری از خانوارها توان خرید آجیل را ندارند و بسیاری از مردم تنها برای خرید تخمه به آجیل فروشی ها می آیند. برخی هم سعی می کنند که با خریدن بادام زمینی که قیمت هر کیلوی آن حدود ۱۵۰ هزار تومان است یا کمی نخود کشمش رنگی به یلدای خود ببخشند. با این اوصاف خرید نیم کیلو تخمه(نصف کدو و نصف آفتابگردان) به طور متوسط حدود ۱۰۰هزارتومان آب می خورد.

رشد قیمت میوه

هرچند بازار میوه اما شرایط بهتری را نسبت به دیگر بازارها تجربه می کند. با این وجود فروشندگان می گویند که تقاضا نسبت به گذشته کمتر شده و خبری از خریدها با حجم های بسیار زیاد نیست. به گفته آنها در گذشته مردم سبد متنوعی از میوه ها را برای شب یلدای خود خریداری می کردند اما حالا خریدهای مردم به خرید دو یا حداکثر ۳ مدل میوه محدود شده است.

نارنگی که قیمت های مختلفی دارد را می توان با قیمت میانگین ۳۰ هزارتومان خریداری کرد. قیمت انار هم در این روزها بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. البته در برخی از میوه فروشی های بالای شهر تهران انار شیراز در شب یلدا به قیمت ۷۰ هزار تومان هم فروخته می شود.

متوسط قیمت هر کیلو پرتقال هم بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و خرمالو هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است. هندوانه هم قیمت های مختلفی در بازار دارد و میانگین قیمت آن این روزها حدود ۱۰ هزاتومان است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که خرید یک هندوانه تقریبا متوسط و یک کیلو انار و پرتقال حدود ۲۰۰ هزارتومان تمام می شود.

هزینه بالا برای سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب خانواده ها در شب یلداست. در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا که تقریبا ارزان ترین ماهی این روزهاست به قیمت ۱۵۰هزار تومان فروخته می شود. اگر فرض کنیم که برای یک خانواده ۴ نفره ۳ کیلو ماهی و نیم کیلو برنج (قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود ۱۲۰ هزار تومان است) و نیم کیلو سبزی پلوبه قیمت حدود ۲۰ هزار تومان نیاز باشد، صرف یک شام ساده بدون مخلفاتی همچون سالاد و نوشابه و غیره دست کم ۳۶۸ هزارتومان آب می خورد.

با این حساب یک دوره همی ساده خانوادگی بلندترین شب سال چیزی بیش از ۱ میلیون تومان تمام می شود. این در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰ هزارتومان است.

این در حالی است که داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی، از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید شهروندان نسبت به سال گذشته خبر داد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی گفت که «امسال قدرت خرید مردم نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همین موضوع وضعیت فعالان این بازار را دچار اختلال کرده است.»

اود فکوری در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر کاهش خرید مواد غذایی از سوی مردم به این موضوع اشاره کرد که در مورد کاهش قدرت خرید شهروندان بررسی انجام نشده «اما به طور مثال اگر پارسال ۱۰ کارتن ماکارونی فروخته بودیم، امسال ۸ کارتن به فروش رفت.»  او با تأکید بر اینکه مردم مجبورند کالاهای ضروری را خریداری کنند تصریح کرد: «نمی‌توان گفت امسال فعالان بازار سوپرمارکت و مواد پروتئینی در رکود کامل بودند؛ البته که رکود داشتیم، اما نسبی بوده و چون بیشتر در صنف ما کالا‌های پر مصرف و مایحتاج روزانه مردم است.»

بر اساس آمار رسمی که منتشر شده، در دو سال پایانی دولت روحانی قیمت اقلام مصرفی به طور متوسط ۸۷ درصد، و در دو سال اول رئیسی تقریباً ۱۰۷ درصد بالا رفت.  همچنین قیمت مواد غذایی هم که در دو سال آخر دولت روحانی به طور متوسط ۱۰۱ درصد بالا رفته بود، در دو سال اول دولت رئیسی قیمت آنها مجدداً ۱۵۱ درصد دیگر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی تصریح کرده بود که باید پذیرفت که با توجه به کاهش قدرت مالی اکثر مردم، خرید کالا‌های ضروری کمتر شده است و همین باعث توقف و یا کند شدن جبران سرمایه در بین فعالان در این بازار شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.