گلزار بله، فردوسی‌پور نه!

دنیای اقتصاد : این اواخر نقل‌قولی از پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما منتشر شده که تا حدی بحث‌برانگیز شده است. او که به احتمال قریب به یقین در حال اظهارنظر در مورد عادل فردوسی‌پور است، جملاتی با این مضمون به زبان آورده: «نمی‌توانم اسم این شخص را بیاورم چون باعث می‌شود به او وزن بدهم. بالاخره در این موارد باید چه کار کنیم؟ جایی که فکر می‌کنیم این چهره را نمی‌شود مدیریت کنیم، شخص دیگری را جایگزین می‌کنیم.» در درجه اول اینکه جبلی عقیده دارد با اسم بردن از فردوسی‌پور باعث می‌شود او «وزن» بگیرد، به معنای واقعی کلمه عالی است. شما سبکی عادل را به سنگینی خودتان ببخشید! و اما بعد؛

یک- روزی که پیمان جبلی به ریاست سازمان صداوسیما رسید، برنامه نود عادل فردوسی‌پور از آنتن شبکه سه رفته بود و تب اظهارنظرهای عمومی در مورد او داغ بود. همان زمان و به‌طور دقیق‌تر روز ۱۰ مهر ۱۴۰۰، جبلی در پاسخ به مخاطبی که خودش را هوادار تیم‌های جنوبی کشور معرفی کرده بود و درخواست بازگشت عادل به تلویزیون را داشت، گفت: «از نظر ما ایشان منعی ندارد و می‌تواند برگردد.» فیلم این اتفاق با تیتر چراغ سبز پیمان جبلی به بازگشت عادل فردوسی‌پور حسابی در فضای مجازی وایرال شد. امروز سوال این است که بعد از دو سال چه اتفاقی رخ داده که جبلی موضعی دقیقا ۱۸۰ درجه برعکس اتخاذ می‌کند؟ گفتیم که برنامه نود در این مدت تعطیل بوده، پس برگ جدیدی به پرونده گناهان (!) عادل افزوده نشده است. جبلی دو سال پیش در مورد پرونده کامل فردوسی‌پور از عبارت «منعی ندارد» استفاده کرده بود و امروز در مورد همان پرونده سراغ عباراتی مثل «نمی‌توانیم مدیریتش کنیم» می‌رود. راز این تناقض کجاست؟ آیا رئیس سازمان در آن زمان بدون اطلاعات کافی اظهارنظر کرده بود؟ طبیعتا این کار درستی نیست. شاید هم خود او در مورد اتفاقات سازمان تصمیم نمی‌گیرد که این یکی از آن یکی هم بدتر است!

دو- برداشت دیگر از اظهارات جبلی این است که تلویزیون اساسا گرایشی به استفاده از مجریان و برنامه‌سازان مستقل ندارد و ترجیح می‌دهد با کسانی کار کند که توان «مدیریت» آنها را داشته باشد. این احتمالا همان چیزی است که قبلا هم علی فروغی، مدیر شبکه سه با تعبیر خودش یعنی در «مدار» نبودن فردوسی‌پور تکرار کرده بود. خب عزیزانی که الان دارند با سازمان کار می‌کنند کاملا در مدار قرار دارند و فاقد اراده و عقیده آنچنانی از خودشان هستند؟ مگر فردوسی‌پور چه خبط بزرگی کرده بود که رانده شد و حالا این‌طور در موردش صحبت می‌شود؟ عجیب‌تر اینکه گویا سازمان بعد از مواجهه با بحران مخاطب تصمیم به بازگرداندن برخی سلبریتی‌ها گرفته و گفته می‌شود به زودی محمدرضا گلزار هم با اجرای یک برنامه روی آنتن بازخواهد گشت. گلزار، تعریف واقعی سلبریتی است؛ فرق او با عادل چیست که این یکی باید باشد و آن یکی نه؟! در ضمن فراموش نمی‌کنیم چهار سال پیش چطور در مسابقه مردمی انتخاب بهترین برنامه تلویزیونی، شاهد تقلبی عجیب به سود مسابقه «برنده‌باش» با اجرای گلزار علیه برنامه نود فردوسی‌پور بودیم!