تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 10:15
کد خبر : 121484

گروسی با یک پیشنهاد به تهران می آید

گروسی با یک پیشنهاد به تهران می آید

آرمان شرق-گروه بین الملل:گروسی مشخصا با یک پیشنهاد به تهران خواهد آمد و در صورت پذیرش آن پیشنهاد این احتمال وجود دارد که یک توافق کلی میان طرفین بوجود آید. توافقی که شاید با پایان جنگ اوکراین و آرام شدن وضعیت در داخل ایران خیلی ساده تر حاصل شود.

گروسی با یک پیشنهاد به تهران می آید

آرمان امروز|سرویس دیپلماسی: مسائل پادمانی و چگونگی حل و فصل آن مشخصا در این روزها به سومین علتی بدل شده که برخی کم تر نسبت به آن توجه دارند زیرا غربی ها ایران را متهم به مشارکت در جنگ اوکراین و مسائل حقوق بشری کرده و این امر سبب شده تا مسائل پادمانی به حاشیه برود. حاشیه ای که البته می تواند تبدیل به متن شود.
همین چند هفته پیش بود که گروهی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب تحقیقاتی که توسط آژانس انجام می‌شود وارد تهران شدند اما بلافاصله پس از این سفر بود که خبرها حاکی از این بود که گروسی در روزهای نخست سال نو میلادی به تهران خواهد آمد. خبری که عدم پیشرفت در مذاکرات را تا حدودی زیر سوال برد و این خبر نشان داد که به نظر می رسد روزنه ای در میان تمامی اختلافات باز شده است.
مقامات ایرانی ایده دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازدید از تهران در دیدار با کارشناسان آژانس مطرح کردند. به گفته دو دیپلمات ارشد اروپایی، گروسی، که آخرین بار ۹ ماه پیش به تهران سفر کرده بود، ممکن است در اوایل ژانویه به تهران برود تا همچنان ایران را مجاب به همکاری با آژانس در تحقیقات طولانی ‌مدت این نهاد درباره برنامه هسته‌ ‌ای گذشته کند.
گذشت و گذشت تا این که گروسی خود در این خصوص اظهارنظر کرد و گفت: مذاکرات هسته ای با ایران به بن‌ بست خورده است. گفت ‌و گوهایی جدید انجام گرفته است. دیدارها و تبادلاتی انجام گرفته و به همین خاطر است که آژانس و خود شخص من نمی خواهیم خلاء سیاسی پیرامون چنین مسئله ای خطرناک باقی بماند.

دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری»

دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری»

با کاشت ابروی طبیعی به جذابیتت اضافه کن! (پرداخت قسطی بدون بهره)

با کاشت ابروی طبیعی به جذابیتت اضافه کن! (پرداخت قسطی بدون بهره)

با کاشت ابروی طبیعی به جذابیتت اضافه کن! (پرداخت قسطی بدون بهره)

با کاشت ابروی طبیعی به جذابیتت اضافه کن! (پرداخت قسطی بدون بهره)

وی ادامه داد: دو مسیر موازی وجود دارد؛ یکی مسیر توافق کلی و حصول توافق برای برجام و دیگری مذاکرات آژانس و ایران. ما تاکنون نتوانسته ‌ایم پیشرفتی حاصل کنیم اما ایران به پیشرفت در غنی ‌سازی اورانیوم ادامه می ‌دهد و درحال ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری است. این مسئله نگران‌ کننده است چرا که گام‌هایی در جهت اشاعه انرژی هسته ‌ای محسوب می ‌شود و ما باید از آن ممانعت کنیم. او با ابراز تمایل برای سفر به تهران گفت: امیدوارم که بتوانم به تهران بروم. همیشه گفته ‌ام که آژانس محلی برای توافق و بستری برای تفاهم دوجانبه است. پس اگر امکان ‌پذیر باشد، من آمادگی سفر و شروع مجدد مذاکرات در اسرع وقت را خواهم داشت.
این صحبت ها پس از آن مطرح شد که معاون گروسی در طول سفر به ایران علاوه بر موضوعات پادمانی؛ در زمینه همکاری ‌‌ها و برنامه‌ های مشترک آتی به گفت ‌و گو و تبادل نظر پرداختند.  پیش‌ تر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این رابطه گفت: تعاملات ما برقرار است و امیدواریم برای رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آنها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.
آن چه می تواند تحلیل کرد این است که این رویداد بدون اعلام نتیجه و دربرداشتن نتایج عینی به پایان رسیده است. از این زاویه است که با مطرح کردن احتمال سفر مدیرکل آژانس به تهران با توجه به سفر قبلی و ناموفق گروسی، از اظهار خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز این سفر احتمالی خودداری عینی می شود.  مسائل پادمانی میان ایران و آژانس به ویژه سه مکان ادعایی شامل مریوان، تورقوزآباد و ورامین به اصلی‌ترین گره در فرآیند مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است. مذاکراتی که از فروردین ۱۴۰۰ تا اول شهریور سال جاری با فراز و فرودهای فراوان ادامه پیدا کرد و با پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دچار چالش شده است. در این میان طرف غربی برجام بر این اعتقاد است که مسائل پادمانی می ‌تواند بعد از توافق در قالب یک پرونده مجزا بین ایران و آژانس مورد مذاکره و حل و فصل قرار گیرد و از این ‌رو ارتباطی با بازگشت طرفین به برنامه جامع اقدام مشترک ندارد. آنچه ایران را نسبت به این اظهارات بدبین کرده اقدامات و رفتار سابق و کنونی آمریکا و اروپایی ‌ها در ارتباط با مسائل مطروحه بین ایران و آژانس بوده است. بر مبنای توافق سال ۲۰۱۵ پرونده پی‌ام‌دی بین تهران و این نهاد بین‌المللی برای همیشه بسته شد اما بعدها متاثر از خروج ترامپ از برجام و فشارها و لابی ‌های اسرائیل زمینه برای طرح مسائل جدید فراهم شد. ۲۶ آبان ماه سال گذشته چهار کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ارائه‌‌ قطعنامه ‌‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را متهم به عدم همکاری با آژانس کردند. این قطعنامه در حالی علیه تهران صادر شد که در همان روزها مذاکرات فنی بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین جاری بود. ایران در واکنش به این اقدام خصمانه، غنی‌ سازی ۶۰ درصد در فردو و برخی دیگر از اقدامات فنی در حوزه غنی‌ سازی را آغاز کرد و سفر هیات فنی آژانس را به تعویق انداخت. آن چه در ورای این موضوعات مطرح است این است که گروسی مشخصا با یک پیشنهاد به تهران خواهد آمد و در صورت پذیرش آن پیشنهاد این احتمال وجود دارد که یک توافق کلی میان طرفین بوجود آید. توافقی که شاید با پایان جنگ اوکراین و آرام شدن وضعیت در داخل ایران خیلی ساده تر حاصل شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.