تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 7:31
کد خبر : 139184

گردشگری اقتصاد ایران را نجات می دهد؟

گردشگری اقتصاد ایران را نجات می دهد؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مقامات قطری تخمین زده‌اند که درآمد این کشور از میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷ میلیارد دلار برسد. هیچ میزبانی در هیچ دوره‌ای از تاریخ جام جهانی، چنین درآمدی را تجربه نکرده است. عربستان سعودی نیز از جمله کشورهایی است که برنامه گسترده ای برای جذب سرمایه از راه توریسم ورزشی دارد.

گردشگری اقتصاد ایران را نجات می دهد؟

درآمد میلیاردی از حضور رونالدو

 

آرمان امروز : حضور کریستیانو رونالدو، ابر ستاره فوتبال جهان به همراه تیم النصر در ایران و استقبال کم نظیر هواداران فوتبال از او به موضوعی داغ در فضای مجازی تبدیل شده است. اما حضور رونالدو تاثیر اقتصادی نیز به همراه داشته است واین سوال را ایجاد می کند که ایران تا چه حد پتانسیل استفاده از توریسم ورزشی و صنعت توریسم به صورت کلی را دارد.

چالش‌ها برای پذیرایی مناسب و درخور از رونالدوی النصر، تا لحظه آخر ادامه‌دار بود و حواشی مختص به خود را داشت. هتل اسپیناس پالاس ۲ تهران، از چند مدتی قبل به عنوان مکان استقرار رونالدو انتخاب شد که این مسئله به نوبه خود قابل توجه است. هتل بین‌المللی اسپیناس پالاس تهران در سال ۱۳۹۴ در ارتفاعات منطقه سعادت‌آباد افتتاح شد. این هتل در ۲۰ طبقه ساخته شده و دارای ۴۰۰ باب اتاق، سوئیت لوکس و … است. اتاق اسکای که گران‌ترین سوئیت این هتل محسوب می‌شود، برای اقامت رونالدو پیشنهاد شده است. این سوئیت ۲۵۰ متری در آخرین طبقه هتل قرار داشته و دارای اتاق خواب جداگانه، اتاق کار، سالن مستقل و جکوزی اختصاصی درون سوئیت است.

درآمد میلیاردی هتل اسپیناس

با استناد به قیمت‌های رزرو حاضر در سایت هتل اسپیناس پالاس، کمترین قیمت اتاق موجود در این هتل یک تخته، شبی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که به گفته افراد، کمی سخت می‌توان این نوع اتاق‌ها را خالی پیدا کرده و رزرو کرد. قیمت اتاق‌های این هتل ۵ ستاره لوکس تا شبی ۳۵ میلیون تومان رسیده و قیمت‌ها بر اساس سرویس‌ها و تعداد نفرات در این ۴۰۰ باب اتاق و سوئیت متفاوت است. براساس آمار موجود، تمامی اتاق‌های این هتل برای دو روزی که رونالد مهمان تهران است، پرشده و بخش زیادی از رزروکنندگان را ایرانیان تشکیل می‌دهند. به طور معمول تیم‌های فوتبال در زمان سفر، یک طبقه از هتل را به منظور حفظ امنیت روانی بازیکنان خود رزرو کامل می‌کنند، اما فارغ از این اصل نیز پر بودن تمامی اتاق‌های هتل اسپیناس پالاس برای این دو روز متحیرکننده است. فارغ از اتاق‌های رزرو شده توسط تیم النصر، اگر به طور خوش‌بینانه میانگین قیمت اتاق‌های هتل اسپیناس پالاس را ۱۰ میلیون تومان درنظر بگیریم، دو شب اقامت رونالدو در این هتل بیش از ۷ میلیارد تومان آورده مالی برای مدیران اسپیناس پالاس به همراه داشت. شاید بتوان گفت اسپیناس معدود روز‌هایی را در طول عمر خود به این شلوغی و استقبال دیده است. این هزینه تنها برای اقامت در هتل محاسبه شده و اگر سایر هزینه‌ها را محاسبه کنیم، به مبالغی بیش از این می‌رسیم.

درآمد ۱۷ میلیارددلاری قطر از گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی است. معمولا گردشگری ورزشی را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک. در حالی که شاید بسیاری از افراد حتی نام گردشگری ورزشی به گوششان نخورده باشد، علاقه‌مندان به ورزش‌ها و تیم‌های گوناگون برای شرکت یا تماشای رقابت‌ها و مسابقات ورزشی مورد علاقه‌شان به راه‌های دور و نزدیک سفر می‌کنند. برای مثال، قطر در ماه نوامبر ۲۰۲۲ و در ۲ هفته اول جام جهانی قطر، پذیرای بیش از ۶۰۰ هزار هوادار بوده است. طبق گزارش خبرگزاری قطر (QNA)، مقامات قطری تخمین زده‌اند که درآمد این کشور از میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷ میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش، هواداران کشورهای عربستان، هند، ایالات متحده، بریتانیا، مکزیک، آرژانتین، مصر، ایران، فرانسه و کویت بیشترین تعداد هواداران حاضر در قطر را تشکیل داده بودند؛ آماری که می‌تواند نشان دهد قطر در میزبانی جام جهانی موفق ظاهر شده است.

مقامات قطری تخمین زده‌اند که درآمد این کشور از میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷ میلیارد دلار برسد. هیچ میزبانی در هیچ دوره‌ای از تاریخ جام جهانی، چنین درآمدی را تجربه نکرده است. عربستان سعودی نیز از جمله کشورهایی است که برنامه گسترده ای برای جذب سرمایه از راه توریسم ورزشی دارد. پس از حضور کریستیانو رونالدو در نقل و انتقالات زمستانی گذشته در عربستان، سیل ورود ستاره‌ها به این کشور آغاز شده، بنزما، نیمار، کانته، جرارد، مانه، هندرسون، ساویچ، فابینیو، میتروویچ از جمله ستاره‌های دنیای فوتبال هستند که اکنون در این لیگ حضور دارند و حضورشان قطعا به درآمد فوتبال این کشور از حق پخش تلویزیونی کمک خواهد کرد. کارلو نهرا، رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، اعلام کرده که درآمدهای پخش تلویزیونی پس از انتقال کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی، از منچستریونایتد به النصر در سال گذشته، ۶۵۰ درصد افزایش یافته است. این بهانه‌ای شد تا باشگاه‌های عربستانی صدها میلیون دلار برای خرید بازیکنان سوپراستار لیگ‌های اروپایی هزینه کنند.

رویای گردشگری ایران

بر اساس برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری، درآمد ایران از گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۲۵ میلیارد دلار برسد. نتایج این برنامه‌ از سوی متولیان اعلام نشد، اما بررسی آمارهای پراکنده و اظهارات مقامات نشان می‌دهد چندان نتیجه‌ای نداشته است.  رویای ایران برای جذب گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ نیز تعبیر نشد. آنطور که محمد میرانی، عضو هیات مدیره اتاق ایران و قطر به تجارت‌نیوز گفت، ایران بازنده این جام از نظر گردشگری بود، زیرا که همه کشورها از آن سود بردند جز ایران؛ حتی آذربایجان که فاصله زیادی تا قطر دارد. این در حالی است که بخش بزرگی از درآمد کشورهای همسایه ایران از صنعت گردشگری تامین می شود. برای مثال، موسسه آماری ترک‌استات اخیرا گزارش داده که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با رشد ۳۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸.۶۹ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین در سال ۲۰۲۲، درآمدهای گردشگری این کشور ۵۳.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید؛ زیرا اثرات همه‌گیری طولانی‌مدت کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ اوکراین باعث افزایش تعداد مسافران روسیه شد که این امر تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به روسیه مرتبط است. کشورهای تولیدکننده عمده فرآورده‌های نفتی در جهان، چون عربستان سعودی نیز در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به موضوع گردشگری داشته‌اند و با سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در تلاش برای کاهش وابستگی‌های خود به درآمدهای نفتی هستند. البته عربستان سالانه درآمد چشمگیری از محل حج و عمره دارد. مقام‌های عربستان سعودی قصد دارند با کمک «راهبرد گردشگری ملی» ‌سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر را تا پایان این دهه به کشورشان جذب کنند. عربستان سعودی شاهد درآمد گردشگری به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد دلار بوده که حاصل رشد و سرمایه‌گذاری گسترده این بخش در نظام مدیریتی این کشور است.

این در حالی است که ایران در بین کشروهای عربستان سعودی، ترکیه، قطر و امارات پایین ترین درآمد از صنعت توریسم را دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.