تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 8:54
کد خبر : 147407

گام بزرگ برای خروج از لیست سیاه FATF

گام بزرگ برای خروج از لیست سیاه FATF

آرمان شرق-گروه بین الملل:قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند و حساب ایرانیان مقیم چین و حتی تجار و دانشجویانی که سال‌ها است در آن کشور حضور دارند، بسته شده و برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.این موضوع موجب شد ایران نتواند مطالبات خود را از کشورها دریافت کند. بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید کالاها وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.

گام بزرگ برای خروج از لیست سیاه FATF

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف ایران به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.

این موضوع با وجود این که بیانگر برخی سیاست های دوگانه است اما منجر به باز شدن برخی مسیرها برای تبادل مالی شد.

پیش از این ایران در نامه‌ ای اعتراضی به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خواستار آن شده بود تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه هفت و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود.

توصیه هفت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در خصوص تحریم‌های هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است که از کشورها می‌خواهد در راستای قطعنامه ‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات بیان شده از قبیل توقیف وجوه و دارایی‌های اشخاص تعیین شده را بدون تاخیر اعمال کند.

پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف ایران به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.

علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: یکی از مهمترین مسائلی که موجب بروز شرایط اقتصادی کنونی شده، قفل شدن همکاری‌های بین بانک‌های ایران با نهادهای مالی و بانکی دنیا است. بخشی از این قفل شدن به خاطر تحریم‌های آمریکا است اما مهمترین علت را باید عضو نبودن ایران در FATF دانست.

بیگدلی ادامه داد: FATF نهادی است که برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی ایجاد شده است. این نهاد استانداردهای مشخص و یکسانی را برای مقابله با تروریسم وضع کرده‌ است و  به هر حال عدم عضویت در آن، به معنای حمایت از پولشویی و تروریسم است.

وی با یادآوری حضور ایران در لیست سیاه FATF خاطرنشان کرد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب شده تا هیچ بانک و نهاد مالی تمایلی به همکاری و مبادلات پولی با ایران نداشته باشد و ایران برای انجام مبادله بانکی حتی با کشورهایی نظیر روسیه و چین یا کشورهای همسایه مانند عراق با مشکل روبه‌رو باشد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با خروج از لیست سیاه FATF می‌توان امیدوار به دریافت سایر مطالبات‌مان از کشورهای دیگر باشیم، ابراز کرد: خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند. بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه عاقبت راهی که با عدم پیوستن ایران به FATF شروع شده، تبدیل شدن ایران به کشوری مانند کره شمالی است، بیان کرد: ما باید انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم با کشورهای مختلف دنیا مبادله آزادانه مالی داشته باشیم یا خیر، آیا می‌خواهیم کالاهای خود را فروخته و پول آن را دریافت کنیم. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، باید عضو FATF شویم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره خروج ایران از ذیل توصیه ۷ گروه ویژه اقدام مالی گفت: قطعا این موضوع تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود لوایح FATF با نگاه مثبت ‌تری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد.

به هر حال در دوره قبلی، لوایح FATF در شرایطی مورد بررسی قرار می‌گرفتند که آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت ترامپ نیز هر روز تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد.

بیگدلی با بیان اینکه باید متوجه باشیم که شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است، عنوان کرد: باید در عرصه سیاست خارجی رفتاری معقولانه و مبتنی بر منافع ملی و براساس حقوق و روابط بین‌المللی داشته باشیم و در سیاست داخلی نیز سنجیده عمل کنیم. این مسئله ضرورت اصلاحاتی را در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه یادمان باشد نگاه سیاسی و نه حقوقی و فنی به FATF در دوره قبل چگونه موجب قفل شدن روابط بانکی شد، گفت: قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند و حساب ایرانیان مقیم چین و حتی تجار و دانشجویانی که سال‌ها است در آن کشور حضور دارند، بسته شده و برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: این موضوع موجب شد ایران نتواند مطالبات خود را از کشورها دریافت کند. بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید کالاها وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.