واکنش شدیدالحن قطر به اسرائیل/ درخواست دوحه از جهان درباره توقف کشتار آوارگان در غزه

ایسنا : قطر کشتار آوارگان فلسطینی در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه را شدیدا محکوم کرد.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای عنوان کرد جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت خود در رابطه با ملزم نمودن رژیم صهیونیستی به پایبندی به قوانین بین‌الملل عمل کند. قطر همچنین خواستار تحرک بین‌المللی برای توقف فوری جنگ در غزه شد.

پیشتر لؤلؤه خاطر وزیر همکاری‌های بین‌المللی قطر در رابطه به جنگ غزه گفته بود آنچه ارتش رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌دهد، نسل‌کشی است.

وی تصریح کرد شورای امنیت از آغاز جنگ در غزه ۳ مرتبه در صدور قطعنامه برای آتش‌بس در غزه ناموفق مانده است و در کل برای ۴۵امین بار در تاریخ معاصر نتوانسته قطعنامه توقف جنگ را صادر کند.

این وزیر قطری تأکید کرد ما خواستار آتش‌بس فوری و توقف هرگونه حمله و تجاوزی به غزه هستیم.

لؤلؤه خاطر بیان کرد برخی قدرت‌های بزرگ باید از حمایت از رژیم صهیونیستی که خود را فراتر از قوانین بین‌الملل می‌بیند، دست بردارند.

جوزپ بورل : «کشتار» بیش از ۱۱۰ نفر در غزه «قتل عامی جدید» است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۹ فوریه پس از اعلام خبر شهید شدن بیش از ۱۱۰ نفر در غزه در جریان توزیع کمک‌های بشردوستانه، این اقدام را «قتل عامی جدید» و «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد. جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از دریافت گزارش‌ها درباره کشتار جدید غیرنظامیان در غزه که ناامیدانه به دنبال دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، وحشت‌زده شدم. این مرگ‌ها کاملا غیرقابل قبولند.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۹ فوریه پس از اعلام خبر شهید شدن بیش از ۱۱۰ نفر در غزه در جریان توزیع کمک‌های بشردوستانه، این اقدام را «قتل عامی جدید» و «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.
بنا بر اعلام تشکیلات بهداشتی حماس، تیراندازی نیروهای اسرائیلی به سمت جمعیت بزرگی از مردم گرسنه که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تجمع کرده بودند، ۱۱۲ شهید برجای گذاشته است. رسانه‌های مختلف شمار زخمی‌های این حادثه را نیز بین ۲۸۰ تا و ۷۶۰ نفر اعلام کرده‌اند.
جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از دریافت گزارش‌ها درباره کشتار جدید غیرنظامیان در غزه که ناامیدانه به دنبال دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، وحشت‌زده شدم. این مرگ‌ها کاملا غیرقابل قبولند.»
او افزود: «محروم کردن مردم از کمک‌های بشردوستانه، نقض جدی قوانین بین‌المللی است. باید در غزه امکان دسترسی بشردوستانه آنهم بدون هیچ فراهم شود.»
واکنش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که این حادثه «نیازمند انجام تحقیقات مستقل و موثر» است.
آقای گوترش گفت که از شنیدن این خبر که جنگ حماس و اسرائیل بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشته «شوکه» شده است.
او با اشاره به اینکه تشدید شکاف‌های ژئوپلیتیکی «حق وتو را به ابزاری برای فلج کردن اقدامات شورای امنیت تبدیل کرده است» افزود: «کاملاً متقاعد شده‌ام که ما به یک آتش‌بس بشردوستانه همچنین آزادی بی‌قید و شرط و فوری گروگان‌ها نیاز داریم و باید یک شورای امنیتی داشته باشیم که بتواند به این اهداف دست یابد.»

تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی شهادت بیش از ۱۰۰ نفر در شمال غزه به هنگام توزیع مواد غذایی

شهادت بیش از ۱۰۰ نفر در شمال غزه به هنگام توزیع مواد غذایی و اقلام ضروری، با واکنش شدید مقام‌های نهاد‌های امدادرسان همچون سازمان ملل متحد هم روبرو شده است که ماه‌هاست از موانع بر سر کمک‌رسانی به بیش از یک میلیون آواره غیرنظامی در این باریکه ساحلی انتقاد می‌کنند. ظهر پنجشنبه از نیویورک – مقر سازمان ملل متحد – خبر رسید که شورای امنیت در واکنش به واقعه شمال غزه جلسه فوری تشکیل خواهد داد.

بی بی سی: شهادت بیش از ۱۰۰ نفر در شمال غزه به هنگام توزیع مواد غذایی و اقلام ضروری، با واکنش شدید مقام‌های نهادهای امدادرسان همچون سازمان ملل متحد هم روبرو شده است که ماه‌هاست از موانع بر سر کمک‌رسانی به بیش از یک میلیون آواره غیرنظامی در این باریکه ساحلی انتقاد می‌کنند.
ظهر پنجشنبه از نیویورک – مقر سازمان ملل متحد – خبر رسید که شورای امنیت در واکنش به واقعه شمال غزه جلسه فوری تشکیل خواهد داد.
این شورا ۱۰ روز پیش تلاش کرد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود اما آن پیش‌نویس را آمریکا وتو کرد.
همزمانِ آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای این واقعه را «محکوم» کرده و گفته: «غیرنظامیان دردمند و بیچاره غزه نیاز به کمک فوری دارند از جمله آنهایی که در داخل محاصره شمال غزه مانده اند و سازمان ملل متحد بیش از یک هفته است که قادر به ارسال اقلام انسان‌دوستانه به آنجا نیست».
آقای گوترش همچنین یک بار دیگر خواستار برقراری فوری یک آتش‌بس انسان‌دوستانه شده تا به گفته او «گام‌های فوری و اضطراری» برای رساندن کمک به داخل غزه فراهم و اجرایی شود.