تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 12:42
کد خبر : 130831

پیش از مصرف قرص‌ اورژانسی لازم است که حتما از کلینیک خانه زنان ایران مشاوره بگیرید

پیش از مصرف قرص‌ اورژانسی لازم است که حتما از کلینیک خانه زنان ایران مشاوره بگیرید

ابتدا لازم است یاد آوری کنیم که قرص‌های اورژانسی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری می‌باشند. نحوه عملکرد این قرص‌ها به این شکل است که از طریق هورمون‌هایی که در آن‌ها وجود دارند، عملکرد تخمک گذاری و لقاح اسپرم را که منجر به شکل گیری جنین می‌شوند، مختل می‌کنند تا مانع از بارداری فرد شوند.

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در ذهن بسیاری از خانم‌ها شکل می‌گیرد این است که “حدودا چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم؟

برای اطلاع بیشتر از پاسخ این پرسش متداول، توصیه می‌کنیم با کلینیک خانه زنان ایران همراه باشید.

ابتدا لازم است یاد آوری کنیم که قرص‌های اورژانسی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری می‌باشند. نحوه عملکرد این قرص‌ها به این شکل است که از طریق هورمون‌هایی که در آن‌ها وجود دارند، عملکرد تخمک گذاری و لقاح اسپرم را که منجر به شکل گیری جنین می‌شوند، مختل می‌کنند تا مانع از بارداری فرد شوند.

نام دیگر این‌قرص‌ها، قرص‌های صبح روز بعد می‌باشد و استفاده از آن‌ها فقط در مواقع اورژانسی مجاز است. این قرص‌ها را نمی‌توان مانند دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری به دفعات متعدد استفاده و تکرار کرد، چرا که مصرف بیش از اندازه آن‌ها عوارضی را به دنبال دارد.

در واقع این قرص‌ها بعد از انجام کامل رابطه جنسی مصرف می‌شند، رابطه‌ای که از کنترل شده بودن آن اطمینانی وجود نداشته و احتمال باردار شدن شخص در اثر آن وجود دارد. در این حالت برای اطمینان از اینکه شخص باردار نمی‌شود از این قرص‌ها مصرف می‌شود. یاد آوری می‌کنیم که این قرص‌ها مصرفی اورژانسی داشته و نمی‌توان بارها و خودسرانه و بدون مشورت با پزشک از آن‌ها استفاده کرد.

* معمولا زمان‌هایی که از این قرص‌ها استفاده می‌شود موارد زیر می‌باشند:

  • رابطه جنسی کنترل نشده و بدون اقدام به هیچگونه عمل پیشگیرانه از بارداری
  • مواقع کنترل ناکافی و بروز شکست در اقدام پیشگیری از بارداری، مانند پاره شدن کاندوم
  • فراموش کردن قرص‌های ضد بارداری یا از دست دادن آمپول ضد بارداری پیش از انجام رابطه
  • داشتن رابطه جنسی ناخواسته و بدون رضایت و یا در زمان عدم هوشیاری

انواع قرص‌های اورژانسی و نحوه عملکرد آن‌ها

قرص‌های اورژانسی یا همان قرص‌های پیشگیری از بارداری پس از رابطه جنسی، حاوی هورمون‌هایی مانند لوونورژسترل یا پروژسترون هستند که با تغییر سطح هورمون‌های بدن، جلوگیری از تخمک گذاری یا به تعویق انداختن آن، مانع از بارداری رحم می‌شوند.

این قرص‌ها به هیچ عنوان یک روش پیشگیری از بارداری ساده نیستند و باید فقط در زمان اضطراری و در مدت زمان کوتاهی پس از برقراری رابطه جنسی آن‌ها را مصرف کرد. به هیچ وجه نباید تبدیل به یک راهکار پیشگیری از بارداری همیشگی شوند.

قرص‌های ال.دی، اچ.دی، تری فازیک و الا از معروف‌ترین انواع این قرص‌های اورژانسی می‌باشند. مصرف این قرص‌ها باید با احتیاط و تحت نظارت پزشک انجام شود. قرص‌ها ال.دی و اچ.دی حاوی لوونورژسترول هستند و قرص تری فازیک حاوی لوونورژسترول و استروژن می‌باشد، قرص الا نیز حاوی الی‌گلیتازون است که عملکرد آن مشابه قرص‌های ال.دی و اچ.دی می‌باشد.

نکته بسیار مهم در ارتباط با تمام قرص‌های اورژانسی آن است که باید حتما تحت نظارت پزشک و به همراه مشورت با او مورد استفاده قرار گیرند. زیرا مصرف خود سرانه و یا مصرف بیش از دوز مورد نیاز آن، می‌تواند بهداشت جنسی زن را تحت تاثیر قرار داده و سلامت او را به خطر اندازد.

حالا که با این قرص‌ها بیشتر آشنا شدیم، به پاسخ این پرسش می‌پردازیم که، حدودا چند روز پس از مصرف کردن این قرص‌ها، دوره پریود شخص آغاز می‌شود؟

معمولا در اکثر افراد، پس از مصرف قرص اروژانسی، دوره پریود در عرض ۵ تا ۷ روز آغاز می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که این مدت زمان ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و بستگی به وضعیت هورمونی و سلامت جسمی او داشته باشد. در صورتی که دوره پریود شما بعد از گذشت ۷ روز پس از مصرف قرص شروع نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید به کلینیک خانه زنان ایران مراجعه کرده و از متخصصین مجرب آن، در این مورد مشورت بگیرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.