تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 - 23:02
کد خبر : 116477

پشت پرده گرایش عربستان به شرق آسیا

پشت پرده گرایش عربستان به شرق آسیا

آرمان شرق-گروه بین الملل:گردشگری که در آینده احتمالاً برای بازدید از شهر گردشگری نئوم به عربستان سعودی سفر می‌کند با خود مقادیر زیادی از ارز خارجی را می‌آورد که در عوض استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری می‌پردازد و از این طریق هم به‌ وسیله ارزهای خارجی وارد شده صنعت عربستان شکوفا شده و هم آل سعود می‌تواند ارزش‌های فرهنگی خود را به نقاط دیگر جهان صادر کند.

فرشید توانگر، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این خصوص می گوید: پشت پرده این سفر میتواند حاکی از این باشد که حاکمان آل سعود در تلاش هستند تا وضعیت وابستگی خود به نفت را کاهش داده و وضعیت اقتصاد خود را با بهبود بیشتری مواجه سازند لذا پرداختن به انگیزه بن سلمان از این سفر که ریشه در کاهش وابستگی این کشور به نفت دارد میتواند جالبتوجه باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که یکی از انگیزه های اصلی بن سلمان از سفر احتمالی به سئول، میتواند کمک به راه اندازی شهر نئوم با استفاده از دانش و تخصص متخصصین کره جنوبی تا سال ۲۰۲۵ باشد. بر اساس برخی گمانه زنیها این است که در صورت احداث پروژه شهر گردشگری نئوم، احتمالاً صنعت گردشگری و توریسم عربستان در راستای بهبودی بیشتر حرکت کند تا از این طریق هم وابستگی سعودیها به نفت کاهش یابد و هم درآمد بیشتری ازنظر اقتصادی عاید این کشور کند. راه اندازی شهر نئوم از این طریق میتواند منشأ بهبود اقتصادی عربستان سعودی بهصورت احتمالی گردد که راهی جهت ورود ارز خارجی به عربستان باز میکند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: گردشگری که در آینده احتمالاً برای بازدید از شهر گردشگری نئوم به عربستان سعودی سفر میکند با خود مقادیر زیادی از ارز خارجی را میآورد که در عوض استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری میپردازد و از این طریق هم به وسیله ارزهای خارجی وارد شده صنعت عربستان شکوفا شده و هم آل سعود میتواند ارزشهای فرهنگی خود را به نقاط دیگر جهان صادر کند.

درست به همین دلیل است که صنعت گردشگری و توریسم را در دنیا با عنوان «صنعت واردات و صادرات نامرئی» میشناسند به این معنا که در فرایند جذب توریسم و گردشگر به یک کشور منابعی مادی به صورت نامشخص و نامرئی وارد آن کشور میشود که مسیر گردش آنان کاملاً نامرئی و نامعلوم است. در این فرایند گردش نامرئی و غیرقابل تشخیص گردش منابع مادی، از یک مغازهدار خرد گرفته تا بانکهای موجود در آن کشور مقداری از منابع مادی و ارز خارجی ناشی از ورود گردشگر به آن کشور را دست به دست کرده و در این فرایند پیچیده و نا مشخص سودهایی عاید خود میکنند از سوی دیگر گردشگر و توریستی هم که برای بازدید به کشوری توریستی سفرکرده است در هنگام بازگشت با خود ارزشها و باورهای فرهنگی را کاملاً بهصورت غیرملموس و نامشخص به کشور خویش صادر میکند.

توانگر خاطرنشان کرد: بنابراین میتوان اینچنین گفت که صنعت توریسم در یک کشور که میتواند منشأ واردات و صادرات نامرئی قرار بگیرد؛ یک منبع عالی برای بهبود اقتصادی و صنعت کشوری به مانند عربستان در صورت راهاندازی شهر گردشگری نئوم تا سال ۲۰۲۵ بهصورت احتمالی میتواند باشد و از وابستگی عربستان سعودی به نفت بازهم بهصورت احتمالی و نه قطعی بکاهد.

فرشید توانگر در خصوص اتحاد و ائتلاف سازی بینالمللی عربستان نیز گفت: از زمان پادشاهی بن سلمان در عربستان سعودی میشود گفت که این کشور از رویکرد سنتی خود فاصله گرفته و افق جدیدی پیش روی سیاست خارجی این کشور ترسیم شده است یکی از این موارد را میتوان فاصله گرفتن از اتحاد سنتی این کشور با ایالات متحده آمریکا و جست و جوی اتحادهای در مناطق شرق آسیا با چین و کره جنوبی برشمرد. لذا یکی از انگیزههای بن سلمان از سفر احتمالی به کره جنوبی در ۱۶ نوامبر را میتوان در قالب اتحاد و ائتلافسازی بینالمللی با سئول در راستای افزایش قدرت چانهزنی اقتصادی عربستان سعودی در عرصه اقتصاد جهانی، در زمان حاضر برآورد کرد؛ زیرا که کره جنوبی در دسته کشورهای قدرتمند صنعتی جهان قرار دارد و عربستان سعودی میتواند اتحاد خود را ابتدا در زمینه های اقتصادی با سئول آغاز کرده و سپس این اتحاد را به جنبههای دیگر سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی با کره جنوبی سرایت دهد و از این طریق از میزان وابستگی خود به نفت و غرب بکاهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.