تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 7:26
کد خبر : 149392

پشت پرده سفر زلنسکی به عربستان

پشت پرده سفر زلنسکی به عربستان

آرمان شرق-گروه بین الملل:این سفر و نتایج آن حتی در سطحی محدود بر اعتبار عربستان و شخص محمد بن سلمان می افزاید و در واقع در راستای خروج عربستان از وضعیت ژئوپلیتیکی تنش زا به سمت ژئوپلیتیک ثبات زا چه در سطح منطقه و چه در خارج از منطقه ارزیابی می گردد.مساله اوکراین، عدم ورود عربستان به بحران تنگه باب المندب، صحبت های وزیر خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ و نقش آفرینی خاص در بحران غزه موید این استراتژی است.

پشت پرده سفر زلنسکی به عربستان

عبدالرضا فرجی راد

 

 

آرمان امروز : ریاض با بر پایی نشستی با حضور زلنسکی وسران برخی کشورها در جده در سال اول جنگ، تلاش کرد بخت دیپلماسی خود را به عنوان یک میانجی بیازماید که نتیجه ای نگرفت. در حال حاضر زلنسکی تا حدی از غرب در کمک و همیاری نظامی به کیف ناامید شده ومعتقد است آن ها به وعده هایشان در تجهیز بیشتر اوکراین موفق عمل نکرده اند.  این در حالی است که روسیه به سرعت تولید ابزار جنگی اش را افزایش داده و در روز های اخیر پیشرفت هایی هر چند اندک در اشغال بخش هایی  دیگری در شرق اوکراین به دست آورده است.  احتمالا  وی از ریاض بخواهد با روابط حسنه ای که  با اعضای کنگره دارند، نگرانی کیف را منتقل نموده وتاثیر گذارد.

در حال حاضر اوضاع در کنگره تاحدی آشفته و نظرات متفاوتی میان اعضای دو حزب در اولویت کمک به اوکراین وجود دارد و موقعیت زلنسکی به شدت فرو کاسته شده است.

اولویت بایدن بر تمرکز و کنترل اوضاع خاورمیانه در سال منتهی به انتخابات درحال تغییر است و چشم انداز روشنی برای پایان جنگ اوکراین به ظاهر متصور نیست.

احتمالا هدف اصلی این سفر گرفتن کمک بیشتر از عربستان سعودی بعد از کمک ۴۰۰ میلیون دلاری قبلی است.

هر چند گفته می شود که حمایت از طرح صلح اوکراین نیز یکی از دلایل این سفر است. طرح صلحی که روسیه به هیچ وجهی زیر بار آن نخواهد رفت زیرا به طور کلی حمله روسیه به اوکراین از نظر داخلی مورد سوال واقع خواهد شد.

علاوه بر دریافت کمک که سعودی ها به خاطر روابط خوبشان با پوتین احتیاط لازم را خواهند داشت، بحث تبادل اسرا هم که قبلا سعودی ها یک بار با موفقیت انجام دادند، می تواند در دستور کار زلنسکی باشد که می تواند با وساطت بن سلمان مجددا صورت پذیرد.

هر آن چه هست این سفر و نتایج آن حتی در سطحی محدود بر اعتبار عربستان و شخص محمد بن سلمان می افزاید و در واقع در راستای خروج عربستان از وضعیت ژئوپلیتیکی تنش زا به سمت ژئوپلیتیک ثبات زا چه در سطح منطقه و چه در خارج از منطقه ارزیابی می گردد.

مساله اوکراین، عدم ورود عربستان به بحران تنگه باب المندب، صحبت های وزیر خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ و نقش آفرینی خاص در بحران غزه موید این استراتژی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.