تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 6:51
کد خبر : 118798

مراکش اولین تیم آفریقایی حاضر در نیمه نهایی/فرانسه دوباره مدعی اول جام

مراکش اولین تیم آفریقایی حاضر در نیمه نهایی/فرانسه دوباره مدعی اول جام

آرمان شرق-گروه ورزش:مراکش که برای اولین مرتبه در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی حضور داشت، برای اولین مرتبه هم به نیمه‌نهایی رسیدند تا اولین تیم آفریقایی حاضر در این مرحله باشند. اما قطعا تلخ‌ترین سکانس این بازی برای انگلیسی‌ها پنالتی دوم هری کین بود. کاپیتان انگلیس می‌توانست با گل کردن پنالتی دوم خود هم رکورد رونی را بشکند و هم امیدهای تیمش را زنده نگه دارد اما آسمان دوحه مقصد توپ کین شد تا رویای میلیون‌ها انگلیسی با این پنالتی از بین برود.

 

مراکش اولین تیم آفریقایی حاضر در نیمه نهایی

تیم ملی فوتبال مراکش به عنوان اولین تیم آفریقایی به نیمه نهایی جام جهانی راه یافت.

در ورزشگاه الثمامه دیداری از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بین مراکش و پرتغال برگزار شد که در میان ناباوری شیرهای اطلس با برتری ۱-۰ راهی نیمه‌نهایی شدند.

نیمه نخست در کمال تعجب مراکش تیم بهتر میدان بود و فرصت‌های بهتری هم داشت. در نهایت این شیرهای اطلس بودند که با استفاده از خروج اشتباه دیوگو کوشتا در دقیقه ۴۲ به گل برتری رسیدند. ارسال یحیی عطیه‌الله را یوسف النصیری با ضربه سر با تور دروازه پرتغال آشنا کرد تا با همین یک گل نیمه نخست تمام شود.

فرناندو سانتوش که باز هم کریستیانو رونالدو را نیمکت‌نشین کرده بود خیلی زود و در دقیقه ۵۱ او را به جای روبن نوس به میدان فرستاد تا گل خورده را جبران کنند. دقیقه ۶۳ شوت برونو فرناندش با فاصله بسیار کم و نفسگیر از روی دروازه به بیرون رفت. دقیقه ۸۲ هم شوت دیدنی پای چپ ژوائو فلیکس را یاسین بونو به زیبایی مهار کرد. دقایق پایانی هم با این که پرتغال یکپارچه حمله شده بود ولی به گلی که نیاز داشتند نرسیدند. دقیقه ۷+۹۰ هم ضربه سر پپه با فاصله خیلی کم از کنار دروازه بونو به بیرون رفت. ولید شدیره از مراکش هم در دقیقه ۳+۹۰ از بازی اخراج شد.

به این ترتیب مراکش که برای اولین مرتبه در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی حضور داشت، برای اولین مرتبه هم به نیمه‌نهایی رسیدند تا اولین تیم آفریقایی حاضر در این مرحله باشند.

بزرگترین فرصت‌سوزی تاریخ انگلیس برای قهرمانی

فرانسه ۲ – انگلیس ۱: فرانسه دوباره مدعی اول جام

فرانسه در دیداری جذاب و مهیج توانست انگلیس را با نتیجه دو بر یک شکست دهد و به عنوان آخرین تیم به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند.

فرانسه 2 - انگلیس 1: فرانسه دوباره مدعی اول جام

به گزارش ورزش سه، فرانسه بازی را بهتر شروع کرد و توانست خیلی زود با شلیک ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت شوامنی از فاصله‌ای دور به گل برسد. پس از این گل انگلیس با تمام توان حمله کرد اما نمایش درخشان لوریس مانع گلزنی سه شیرها در نیمه نخست شد.

در نیمه دوم فرانسه کاملا عقب کشید و بالاخره ساکا موفق شد برای تیمش پنالتی بگیرد و کین توانست دروازه لوریس را باز کند اما این پایان کار نبود و فرانسه پس از گل تساوی با چند دقیقه فشار مستمر موفق شد روی یک ارسال توسط ژیرو به گل برتری برسد.

قطعا تلخ‌ترین سکانس این بازی برای انگلیسی‌ها پنالتی دوم هری کین بود. کاپیتان انگلیس می‌توانست با گل کردن پنالتی دوم خود هم رکورد رونی را بشکند و هم امیدهای تیمش را زنده نگه دارد اما آسمان دوحه مقصد توپ کین شد تا رویای میلیون‌ها انگلیسی با این پنالتی از بین برود.

همراه با گزارش لحظه به لحظه اتفاقات و حواشی بازی تیم‌های ملی فرانسه و انگلیس در همین صفحه از “ورزش سه” باشید.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر –  مرحله یک چهارم نهایی
ورزشگاه: استادیوم البیت – ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران

داور: ویلتون سامپایو / کمک داور اول: برونو بوچیلا / کمک داور دوم: برونو پیرس

تیم ملی فرانسه:

هوگو لوریس، ژول کنده، رافائل واران، اوپامکانو، تئو هرناندز، اورلین شوآمنی، آنتوان گریزمن، آدرین ربیو، عثمان دمبله (۸۱- کینگزلی کومان)، اولیویه ژیرو و کیلیان امباپه

سرمربی: دیدیه دشان

تیم ملی انگلیس:

جردن پیکفورد، کایل واکر، جان استونز (۹۰+۷- جک گریلیش)، هری مگوایر، لوک شاو، دکلان رایس، جود بلینگام، جردن هندرسون (۷۹- میسون مونت)، بوکایو ساکا (۷۹- رحیم استرلینگ)، هری کین و فیل فودن (۸۵- مارکوس رشفورد)

سرمربی: گرت ساوتگیت

🟨 اخطارها
آنتوان گریزمن ۴۳ ، عثمان دمبله ۴۶- تئو هرناندز ۸۲ – فرانسه

هری مگوایر ۸۹ – انگلیس

⚽️ شرح گل‌ها
فرانسه یک – انگلیس صفر (۱۷- اورلین شوآمنی): حرکت امباپه از سمت چپ شروع شد و فوق ستاره فرانسه با یک حرکت عرضی توپ را به دمبله در گوشه سمت راست محوطه جریمه سپرد و دمبله با یک پاس رو به عقب گریزمن را صاحب توپ کرد و سر آخر ستاره اتلتیکو با یک پاس رو به عقب دیگر توپ را به شوآمنی سپرد و شلیک وحشتناک بازیکن رئال به گوشه دروازه پیکفورد رفت و او نتوانست کاری در برابر این شوت انجام دهد.

فرانسه یک – انگلیس یک (۵۴- هری کین): کاپیتان انگلیس توانست از روی نقطه پنالتی لوریس، هم‌تیمی خود در تاتنهام را فریب دهد و توپ را به طاق دروازه فرانسه بچسباند.

فرانسه دو – انگلیس یک (۷۷- اولیویه ژیرو): ارسال دقیق آنتوان گریزمن از سمت چپ به ژیرو رسید و او هم با ضربه‌ سر دقیق خود به گوشه دروازه پیکفورد موفق شد دومین گل فرانسه در این بازی را به ثمر برساند.

⏱ لحظات حساس:

دقیقه ۱۰: نفوذ فرانسوی‌ها از سمت راست و ارسال کنده به ژیرو رسید اما ضربه سر این بازیکن به راحتی در اختیار پیکفورد قرار گرفت.

دقیقه ۲۰: انگلیس روی حرکت تکنیکی ساکا صاحب یک ضربه ایستگاهی از پشت محوطه جریمه شد اما شوت لوک شاو را لوریس به راحتی در اختیار گرفت.

دقیقه ۲۱: نفوذ بازیکنان انگلیس از سمت راست خطرساز شد اما ضربه هری کین را لوریس به خوبی دفع کرد.

دقیقه ۲۵: داور پس از نفوذ هری کین از سمت راست به داخل محوطه جریمه و تکل اوپامکانو روی ستاره تاتنهام در ابتدا دستور ادامه بازی داد و پس از بازبینی صحنه، VAR نیز تصمیم او را تایید کرد.

دقیقه ۲۸: هری کین از پشت محوطه جریمه اقدام به شوت‌زنی کرد و شلیک سنگین این بازیکن را لوریس، هم تیمی او در تاتنهام به زحمت به کرنر فرستاد.

دقیقه ۲۹: کرنر ارسالی بازیکنان انگلیس داخل محوطه شش قدم فرود آمد اما حضور به موقع ربیو به کمک فرانسه آمد و مانع گلزنی انگلیسی‌ها شد.

دقیقه ۴۷: کرنر ارسالی لوک شاو توسط واران دور شد اما بلینگام از پشت محوطه جریمه با یک ضربه والی دروازه لوریس را هدف قرار داد اما سوپر واکنش سنگربان فرانسه مانع گلزنی سه شیرها شد.

دقیقه ۴۸: این بار ارسال کرنر از سمتی دیگر برای انگلیس باز هم خطرساز و خروج اشتباه لوریس و ضربه سر مگوایر می‌رفت که کار را تمام کند اما لوریس با خوش شانسی توانست توپ را جمع کند.

دقیقه ۵۱: نفوذ ساکا از سمت راست محوطه جریمه و پاس رو به عقب او که به مقصد نرسید و اوپامکانو توپ را دفع کرد.

دقیقه ۵۲: باز هم نفوذ ساکا از راست خطرساز شد و پس از ورود این بازیکن به داخل محوطه جریمه، شوامنی روی ستاره آرسنال خطا کرد و داور بالاخره نقطه پنالتی را نشان داد.

دقیقه ۵۵: شوت ربیو از پشت محوطه جریمه را پیکفورد توانست به سختی دفع کند.

دقیقه ۶۱: باز هم هری کین از پشت محوطه جریمه دروازه لوریس را تهدید کرد اما سنگربان کهنه‌کار فرانسه مشکلی برای گرفتن این توپ نداشت.

دقیقه ۶۹: انگلیس صاحب یک ضربه ایستگاهی در سمت راست شد و ارسال عالی هندرسون روی سر مگوایر فرود آمد اما ضربه سر این بازیکن با اختلافی ناچیز از کنار دروازه لوریس بیرون رفت.

دقیقه ۷۱: نفوذ شاو از سمت چپ و ارسال زمینی و عرضی این بازیکن به ساکا در محوطه جریمه رسید اما ضربه این بازیکن به بیرون رفت.

دقیقه ۷۶: ارسال هرناندز از سمت چپ به دمبله رسید و او هم با ضربه سر توپ را در محوطه شش قدم به ژیرو رساند اما شوت او را پیکفورد به کرنر فرستاد.

دقیقه ۸۲: ارسال بلند بازیکنان انگلیس از سمت چپ قبل از رسیدن به مونت با درگیری او و هرناندز همراه شد و منجر به سرنگونی مونت شد و داور ابتدا ادامه بازی را تشخیص داد اما پس از بازبینی صحنه برای دومین بار نقطه پنالتی را نشان داد.

دقیقه ۸۴: هری کین برای دومین بار پشت ضربه پنالتی ایستاد اما این بار لوریس جهت توپ را تشخیص داد اما ضربه کین با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۲+۹۰: ارسال بلند و خطرناک شاو از سمت چپ را لوریس با نوک انگشتان خود به کرنر فرستاد.

دقیقه ۱۰+۹۰: انگلیس صاحب یک ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه شد و ضربه رشفورد روی تور دروازه فرود آمد تا آخرین فرصت انگلیس هم بدین شکل از بین برود.

🔴 حاشیه:

* هر دو تیم بدون تغییر نسبت به بازی قبل خود در مرحله یک هشتم نهایی وارد زمین شده‌اند و دشان و ساوتگیت به ترکیب برنده خود دست نزده‌اند.

* رحیم استرلینگ پس از اینکه به دلیل مشکلات خانوادگی قطر را ترک کرده بود، حالا دوباره به قطر بازگشته و روی نیمکت تیم انگلیس نشسته است.

* پیکفورد با حضور در این بازی به رکورد ۵۰ بازی ملی برای سه شیرها رسید.

* هری کین فقط یک گل تا رسیدن به رکورد بیشترین گل ملی در تاریخ انگلیس فاصله دارد و حالا این فرصت را دارد تا در این بازی به این رکورد برسد.

* هوگو لوریس با حضور در این بازی به رکورد ۱۴۳ بازی ملی برای فرانسه رسید و با عبور از تورام حالا رکورددار بازی برای خروس‌ها است.

* فرانسه هر ۹ بازی آخر خود در جام‌جهانی را که امباپه از ابتدا در ترکیب اصلی بوده، برده است.

* این سومین تقابل دو تیم در تاریخ جام‌های جهانی است. پیش از این دو تیم در مرحله گروهی جام‌های جهانی ۱۹۶۶ و ۱۹۸۲ به مصاف یکدیگر رفته بودند که هر دو بار سه شیرها فاتح این جدال شدند.

* دروازه پیکفورد پس از ۳ کلین‌شیت و ۲۸۷ دقیقه، سرانجام توسط اورلین شوامنی باز شد. شوامنی پس از مهدی طارمی دومین بازیکنی است که توانسته در این جام دروازه سه شیرها را باز کند.

* دیوید بکهام، اسطوره سه شیرها در ورزشگاه البیت حضور دارد و بازی انگلیس را تماشا می‌کند.

بهترین بازیکن زمین:

بدون تردید آنتوان گریزمن را می‌توان بهترین بازیکن زمین دانست. او روی هر دو گل فرانسه نقش مستقیمی داشت و سازنده هر دو گل بود. پس از گریزمن، کاپیتان خروس‌ها در شب رکوردشکنی خود نمایش درخشانی ارائه کرد. لوریس در صد و چهل و سومین بازی خود توانست با ۶ مهار موفق، تیمش را نجات دهد و راهی نیمه نهایی کند. در این بازی امباپه فروغ چندانی نداشت و واکر توانست به خوبی او را مهار کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.