تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 23:03
کد خبر : 135515

فوری/ بلینکن: شاید بتوانیم به گفتگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران بازگردیم

فوری/  بلینکن: شاید بتوانیم به گفتگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران بازگردیم

آرمان شرق-گروه بین الملل:اساسا از زمانی که از توافق خارج شدیم و زمانی که تلاش می‌کردیم به آن بازگردیم، تحولات و تغییراتی رخ داده است. اما آنچه ما سعی کردیم انجام دهیم این است که با برخی تغییرات کوچک به توافق موجود برگردیم. توافق روی میز بود. ایران یا نتوانست یا نخواست به آن بله بگوید. ما در حال کار بر روی هیچ توافقی نیستیم. البته هر توافقی باید اهداف امنیتی ما و منافع ما را برآورده کند.

فوری/ بلینکن: شاید بتوانیم به گفتگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران بازگردیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در پاسخ به سوالی درباره احیای برجام گفت مقامات امریکایی در حال حاضر با همتایان خود در تهران درباره توافق گفتگو نمی کنند.

به گزارش «انتخاب»، بلینکن در برنامه تلویزیونی «فرید زکریا جی پی اس» شبکه سی ان ان، خروج دولت ترامپ از برجام را اشتباهی فاحش خواند و گفت به واسطه برجام برنامه هسته ای ایران کنترل ده بود، ولی اکنون از کنترل خارج شده است.

وزیر خارجه امریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا پس از روی کار آمدن دولت بایدن، امریکا به برجام بازنگشت، گفت : این دقیقا همان کاری است که ما به دنبال انجام آن بودیم. ما به شدت کار کردیم. نه فقط ما، شرکای اروپایی مان، بریتانیا، آلمان، فرانسه، و در واقع چین و روسیه به دنبال این بودیم که بدانیم آیا می توانیم به پایبندی متقابل به برجام و توافق هسته‌ای بازگردیم یا نه.

وی افزود: اساسا از زمانی که از توافق خارج شدیم و زمانی که تلاش می کردیم به آن بازگردیم، تحولات و تغییراتی رخ داده است. اما آنچه ما سعی کردیم انجام دهیم این است که با برخی تغییرات کوچک به توافق موجود برگردیم. توافق روی میز بود. ایران یا نتوانست یا نخواست به آن بله بگوید. ما در حال کار بر روی هیچ توافقی نیستیم. البته هر توافقی باید اهداف امنیتی ما و منافع ما را برآورده کند.

بلینکن ادامه داد: ما اکنون در مورد توافق هسته ای با آنها گفتگو نمی کنیم. به وضوح به آنها اطلاع داده ایم که باید اقداماتی را برای تنش زدایی انجام دهند، نه اینکه به تشدید تنش هایی که در روابط ما در طیف های مختلف وجود دارد، بپردازند. ما بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا آنها این کار را انجام می دهند یا خیر. شاید شرایطی فراهم شود که بتوانیم به گفتگو درباره برنامه هسته ای بازگردیم. در حال حاضر اینطور نیست، اما البته بی کار هم نمی ایستیم. ما به کار کردن، توسعه، و به کارگیری هر گزینه ممکن برای مقابله با مشکل ادامه می دهیم.

وزیر خارجه امریکا گفت: همچنان قویاً معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای حل این مشکل است و در مقایسه با همه گزینه های دیگر، این راهی است که می تواند پایدارترین و مؤثرترین نتیجه را ایجاد کند. اما این بدان معنا نیست که گزینه های دیگر وجود ندارند و در صورت لزوم، ما به آنها متوسل نمی شویم.

بلینکن همچنین در پاسخ به سوالی درباره گفتگو با نتانیاهو و متقاعد کردن اسرائیل به عدم مداخله نظامی علیه برنامه هسته ای ایران گفت: ما در تماس و هماهنگی بسیار نزدیک با اسرائیل هستیم، درست همانطور که با تعدادی دیگر از کشورهایی که به شدت نگران برنامه هسته ای و همچنین فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه هستند، در تماس هستیم. کشورها باید متناسب با منافع ملی و امنیت ملی خود تصمیم بگیرند. ما آشکارا نظرات و اطلاعاتمان را به اشتراک می گذاریم و به دنبال همکاری با یکدیگر هستیم. اما اساسا اسرائیل تصمیمات خود را متناسب با امنیت ملی خود خواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.