پیرمردها در راه قطر!
دنیای اقتصاد:در فاصله دو روز تا مهلت قانونی اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، فهرست نهایی تیم ملی ایران برای حضور در جام ملت‌ها ۲۰۲۳ در قطر اعلام شد. این بازی‌ها از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن برگزار خواهد شد و امیر قلعه‌نویی نام ۲۷ انتخاب آخرش را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. این فهرست نکاتی دارد که به‌طور اجمالی به آنها می‌پردازیم.

چه کسانی دعوت شدند؟

این ۲۷ نفر، کسانی هستند که از سوی امیر قلعه‌نویی به اردو فرا خوانده شده‌اند و مسافر قطر خواهند بود. اسامی آنها را همراه با سن و سال‌شان بخوانید: علیرضا بیرانوند(۳۱ سال)، پیام نیازمند(۲۸ سال)، حسین حسینی (۳۱ سال)، احسان حاج‌صفی(۳۳ سال)، میلاد محمدی(۳۰ سال)، شجاع خلیل‌زاده (۳۴ سال)، مجید حسینی(۲۷ سال)، سامان فلاح(۲۲ سال)، حسین کنعانی‌زادگان (۲۹ سال)، صادق محرمی(۲۷ سال)، رامین رضاییان(۳۳ سال)، آریا یوسفی(۲۱ سال)، روزبه چشمی(۳۰ سال)، امید ابراهیمی(۳۶ سال)، سعید عزت‌اللهی(۲۷ سال)، سامان قدوس (۳۰ سال)، محمد محبی(۲۵ سال)، مهدی ترابی(۲۹ سال)، مهدی قائدی(۲۵ سال)، جواد حسین‌نژاد(۲۰ سال)، مهدی طارمی(۳۱ سال)، رضا اسدی(۲۷ سال)، علیرضا جهانبخش (۳۰ سال)، علی قلی‌زاده(۲۷ سال)، سردار آزمون(۲۸ سال)، کریم انصاری‌فرد(۳۳ سال) و شهریار مغانلو(۲۹ سال).

مساله بغرنج پیری

همان‌طور که در بند بالا به وضوح می‌بینید، وضعیت سنی بازیکنان تیم ملی اصلا جالب نیست. ۱۲ نفر از کسانی که قلعه‌نویی آنها را به اردو فرا خوانده، بالای ۳۰ سال دارند و میانگین کلی تیم هم ۲۸.۶ سال است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تیم ایران با میانگین ۲۸.۹ سال، پیرترین تیم جام‌جهانی ۲۰۲۲ بود و این موضوع انتقادات بسیار زیادی را برانگیخت. اگر گفتید یکی از جدی‌ترین منتقدان چه کسی بود؟ آفرین، امیر قلعه‌نویی! سرمربی فعلی تیم ملی مخصوصا بعد از بازگشت به این منصب بارها از اینکه میانگین سنی تیم ملی در جام‌جهانی بالا بود ابراز ناامیدی و تاسف کرد و آن را یک ضایعه برای فوتبال ایران دانست. حالا اما خودش تیمی را به قطر برمی‌گرداند که فقط ۳ ماه جوان‌تر از تیم کی‌روش است! همچنین در نظر داشته باشید به‌طور سنتی جام ملت‌های آسیا موسم جوان‌گرایی و تزریق بازیکنان جدید به تیم ملی بود، اما ریسک‌پذیری پایین و عطش بالای کادر فعلی تیم ملی برای نتیجه گرفتن، این مجال را هم از بین برده است. در نتیجه یا ما در جام ملت‌ها قهرمان می‌شویم که این پایان یک طلسم چهل ساله است، یا همه‌چیز را با هم می‌بازیم.

نوراللهی نیست، ابراهیمی هست

یکی از کنجکاوی‌های بزرگ پیرامون فهرست نهایی تیم ملی این بود که آیا احمد نوراللهی بخشوده خواهد شد یا نه. این اتفاق در نهایت رخ نداد و بازیکنی که به خاطر اعتراض به سکونشینی‌اش در بازی با هنگ‌کنگ قهر کرده بود، در نهایت هم به فهرست آخر نرسید. نوراللهی روزهای خوبی را در الوحده امارات پشت سر می‌گذارد، اما امیر قلعه‌نویی ترجیح داد به جای او امید ابراهیمی ۳۶ ساله را به دوحه ببرد. حضور کریم انصاری‌فرد هم حسابی بحث‌برانگیز شده است؛ مهاجمی ناآماده با ضعیف‌ترین آمار ممکن در لیگ قبرس. کنعانی‌زادگان هم در فهرست نهایی جام ملت‌ها هست، آن هم در حالی که برخی گمان می‌کردند شاید با توجه به داستان حواله‌ها و اختلافش با برخی ملی‌پوشان از حضور در جام ملت‌ها محروم شود. نکته جالب توجه اما رسیدن دقیقه نودی مهدی قائدی به فهرست است. ستاره ایرانی الاتحاد کلبا که در ماه‌های گذشته به ندرت مورد توجه امیر بود، بالاخره خودش را در سیاهه مسافران دوحه گنجاند.

معمای سردار

مهم‌ترین جنجال این فهرست اما درج نام سردار آزمون است، آن هم در شرایطی که او به واسطه عقد یک تفاهم‌نامه با رم، اختیار حضور یا عدم حضورش در جام ملت‌ها را به باشگاه ایتالیایی سپرده است. این زمزمه از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید، اما فدراسیون فوتبال به شکلی ناشیانه آن را تکذیب می‌کرد و حالا عملا مشخص شده اگر رم اجازه ندهد، آزمون نمی‌تواند به قطر برود. بر اساس اعلام کنفدراسیون، فهرست نهایی همه تیم‌ها تا فردا باید مشخص شود و شاید الان که شما این مطلب را می‌خوانید روشن شده باشد سردار مسافر دوحه خواهد بود یا نه. فعلا فدراسیون در حال رایزنی با باشگاه ایتالیایی است.