چه تصویری از شما می‌ماند؟

دنیای اقتصاد: بازی سپاهان و پرسپولیس به پایان رسیده، اما مثل هر مسابقه بزرگ دیگری در ایران حواشی آن همچنان ادامه دارد. دوستان زحمت می‌کشند و ۹۰ دقیقه در میدان بازی می‌کنند (تازه اگر ۹۰ دقیقه فوتبال درست و حسابی ببینیم!)، داستان‌های بعد از مسابقه اما تا مدت‌های طولانی ادامه دارد. در همین راستا به تازگی فیلم کوتاهی از امید نورافکن منتشر شده که او را در مقابل جایگاه هواداران پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان نشان می‌دهد، در حالی که مرتکب یک رفتار بسیار زشت و شنیع شده است.

نورافکن که از جمله پرحاشیه‌ترین فوتبالیست‌های ایران به شمار می‌رود، قبل از این بازی هم با کری‌خوانی‌های سطح پایین در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود. در طول مسابقه هم تصاویر واکنش‌های او به اتفاقات بازی وایرال شد و حالا این فیلم آخر، باعث ورود کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به ماجرا شده است. شاید این‌طور به نظر برسد که نورافکن با پرسپولیسی‌ها مشکل دارد و این بازی به محلی برای غلیان احساسات او تبدیل شد، اما سابقه امید نشان می‌دهد تیم محبوب او «حاشیه» است و به هیچ باشگاهی این اندازه عرق ندارد! پیش‌تر شاهد درگیری نورافکن با استقلالی‌ها و حتی تمسخر این تیم از سوی او نیز بودیم. همین بازیکن فصل گذشته و زمانی که پیراهن سپاهان را به تن داشت در دربی حذفی تهران به تشویق استقلال پرداخت که فیلم مربوط به این رفتار غیرحرفه‌ای هم بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و آقای مدافع ملی‌پوش ناچار به عذرخواهی شد.

طبق معمول که هر بحثی در فوتبال ایران به سرعت رنگی می‌شود، در واکنش به این داستان هم عده‌ای فورا تصاویر و برش‌هایی از بداخلاقی امثال علیرضا بیرانوند و محمدحسین کنعانی‌زادگان را منتشر کردند. اصلا مگر فرقی هم می‌کند؟ کار بد را هر کسی انجام بدهد بد است و اتفاقا آفت این‌طور موشکافی‌ها در فوتبال ایران، آلودن آن به کل‌کل‌های رنگی است. حمایت کورکورانه از بازیکنان بی‌انضباط که رفتارهای ناشایست انجام می‌دهند، نتیجه‌ای ندارد غیر از اینکه آنها بی‌پرواتر می‌شوند و سوءرفتاری که امروز علیه این تیم صورت گرفته، فردا به سمت تیمی دیگر تکرار خواهد شد. لازم است افکار عمومی به‌طور یکپارچه این قبیل بازیکنان متخلف را مذمت و به آنها یادآوری کند که فوتبال‌شان دیر یا زود تمام خواهد شد و تنها یک تصویر کلی از آنان برای همیشه به جا خواهد ماند. یک عده مثل علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا یا ناصر حجازی و منصورخان پورحیدری طوری زندگی کردند که تصویری درخشان و مورد وثوق و احترام همگان از آنها به جا ماند. خوب است از برخی فوتبالیست‌های پرحاشیه امروز هم بپرسید فردا از شما چه تصویری در تاریخ فوتبال ایران به جا خواهد ماند؟