تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 11:29
کد خبر : 150210

«عمان» آماده میزبانی از مذاکرات هسته‌ای / مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط

«عمان» آماده میزبانی از مذاکرات هسته‌ای / مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط

آرمان شرق-گروه بین الملل:این مذاکرات غیرمستقیم، که طی آن واشنگتن همچنین نگرانی‌هایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد، در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو در ۱۰ ماه گذشته بود.

«عمان» آماده میزبانی از مذاکرات هسته‌ای/مذاکرات محرمانه ایران-امریکا

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: شاید مهم ترین خبر روزهای اخیر این بود که ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت: «ما به عنوان ایران در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم می‌توان در صورت اراده طرف مقابل مذاکرات انجام شده را جمع بندی کرد تا همه طرف‌ها به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند.»

کنعانی افزود: «نشست‌ها و رایزنی‌هایی بین باقری و مورا به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و مدنظر ایران و اروپا و همچنین منطقه‌ای همواره در دستورکار بوده و دیدار اخیر در ادامه نشست‌های قبلی بوده است. طیف گسترده‌ای در این دیدار به بحث گذاشته شد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد: «به دلیل نقش اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، یکی از موضوعات تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بود.»

این تمام ماجرا نیست و همین چند روز پیش بود که وزیر خارجه عمان، تلفنی با امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد.

هرچند عنوان شد که در تماس تلفنی بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه  آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در این تماس تلفنی وزیر خارجه عمان سلام گرم سلطان عمان هیثم بن طارق آل سعید را به رئیس جمهور ایران ابلاغ کرد اما به نظر می رسد مطالب مهم تری نیز در این رایزنی مطرح شده است تا جایی که جمله «دو وزیر خارجه مناسبات دو کشور را در مسیر درست و رویه جلو ارزیابی کردند.» کلیشه ای دانسته شود.

بی شک وزرای خارجه ایران و عمان درباره آخرین تحولات غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند و با اشاره به قطعنامه اخیر نشست فوق العاده وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی در جده، بر ضرورت تلاش جمعی کشورهای اسلامی برای توقف فوری نسل کشی اسرائیل و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه تاکید کردند اما مشخصا هر گاه ایران با قطر و عمان وارد گفت و گو می شود، شاید مهم ترین بحث مذاکرات هسته ای و برجام باشد.

امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار متعارض و بدعهدی آمریکا در موضوع مذاکره برای رفع تحریم‌ها، از تداوم تلاش و ابتکار سلطان عمان در این مسیر قدردانی کرد. این دقیقا همان نکته ای است که بعدها وزیر خارجهجمهوری اسلامی به آن اذعان کرد. این که عمان همین امروز نیز در حال میانجی گری میان ایران و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات است.

مکمل این گفته ها، دیدار علی باقری با مقامات اتحادیه اروپا و صحبت های یک مقام دیپلمات ایرانی بود.

محسن نذیری اصل با ارائه توضیحی درباره نحوه شکل‌گیری مذاکرات وین، بیان داشت: ایران و سایر اعضای برجام، در پی ابراز تمایل ایالات متحده برای بازگشت به این توافق و رفع تحریم های غیرقانونی، وارد مذاکره شدند تا شرایطی را فراهم کنند که تحت آن ایالات متحده به برجام بازگردد و تعهدات خود را در این توافق اجرا کند.

پیش تر نیز آبرام پالی، نماینده موقت آمریکا در امور ایران در گفته هایی به احتمال حضور در عمان برای تدام مذاکراتبا ایران اشاره کردهبود که این گفته ها در سایه جنگ در غزه مدفون شده بود.:

مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط

به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

فایننشال تایمز نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.
«انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  به گفته این مقامات، این مذاکرات غیرمستقیم، که طی آن واشنگتن همچنین نگرانی‌هایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد، در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو در ۱۰ ماه گذشته بود.
 هیئت آمریکایی توسط برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده این کشور در امور ایران، رهبری می شد.  علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره کننده ارشد هسته ای تهران نیز هست، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.
 مقامات عمانی گفتند که بین نمایندگان ایران و آمریکا رفت و آمد کردند تا آنها مستقیماً صحبت نکنند.
 یک فرد مطلع گفت که مقامات آمریکایی کانال غیرمستقیم با ایران را “روشی برای مطرح کردن طیف وسیعی از تهدیدات ناشی از ایران” می دانند.  این گفتگو شامل انتقال «آنچه طرف مقابل باید انجام دهد تا از یک درگیری گسترده تر جلوگیری کند» می شود.
دور دوم مذاکرات با حضور مک گورک برای ماه فوریه برنامه ریزی شده بود، اما این مذاکرات به تعویق افتاد چراکه او گرفتار تلاش های ایالات متحده برای میانجی گری توافقی بین اسرائیل و حماس جهت توقف جنگ در غزه و تضمین آزادی گروگان های اسرائیلی در نوار غزه شد.
 آخرین مذاکرات آشکار شده بین آمریکا و ایران نیز مذاکرات موسوم به «نزدیک سازی» در ماه می گذشته بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.