به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این شرکت، ضمن بررسی فرآیندهای تولید، با انجام کارگروهی در واحدهای بهره‌‌‌برداری، فناوری و توسعه، فروش و بازاریابی، در حال اجرای پروژه‌‌‌های توسعه خود با قوت و سرعت هرچه بیشتر است.

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان، ضمن اشاره به اهمیت اجرای طرح‌‌‌های توسعه در بنگاه‌‌‌های اقتصادی به تشریح وضعیت و چگونگی روند پیشرفت این پروژه‌‌‌ها پرداخته است.

معروفخانی عنوان کرد: همان‌‌‌گونه که می‌‌‌دانیم، مقرر است که ظرفیت تولید فولاد کشور در افق سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن افزایش یابد و بنابر آمارهای اعلام‌‌‌شده، این ظرفیت هم‌‌‌‌‌‌اکنون ۴۷ میلیون تن است. با توجه به ظرفیت‌‌‌های بسیار خوبی که در استان زرخیز هرمزگان وجود دارد، سهم قابل‌‌‌توجهی از افزایش ظرفیت این صنعت در کنار آب‌‌‌های نیلگون خلیج‌‌‌فارس هدف‌‌‌گذاری و جانمایی شده است. اما اینکه چرا افزایش ظرفیت فولاد در کشور هدف‌‌‌گذاری شده است در جای خود نکته حائز اهمیتی است. امروزه میزان مصرف سرانه فولاد در کشورها به یکی از ملاک‌‌‌های توسعه‌‌‌یافتگی آنها مبدل شده است. با نگاهی به آمار تولید فولاد چین به‌‌‌خوبی درمی‌‌‌یابیم که این کشور چگونه با افزایش تولید این فلز، امروز نه‌‌‌تنها در کشور خود، بلکه در تمامی جهان به دستاوردهای بسیار درخور توجهی رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در قرآن کریم از آهن به‌‌‌عنوان عنصر الهی و ابزاری یاد شده که «دارای نیرویی شدید و سودهایی برای مردم» است، گفت: در واقع با افزایش ظرفیت تولید فولاد در هر کشور، در بالا و پایین‌‌‌دست این کارخانه‌‌‌ها به‌‌‌صورت زنجیره‌‌‌ای کامل، تحرک و رونق زایدالوصفی ایجاد می‌شود، از افزایش توان و ظرفیت تولید فولاد گرفته تا ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی، افزایش توان فنی، رونق اقتصادی و تامین معیشت مردم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد: به‌‌‌طور مشخص اجرای طرح‌‌‌های توسعه در همه بنگاه‌‌‌های اقتصادی مانند به جریان افتادن خون تازه در شریان‌‌‌ها و مویرگ‌‌‌های سازمان است. توسعه در شرکت‌های تولیدی باعث ایجاد تحرک مثبت و افزایش انگیزه کارکنان می‌شود، به ارتقای سطح کیفی محصولات و بهبود فرآیندها می‌‌‌انجامد و ضمن افزایش ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی در کشور، برای کارکنان و سهامداران ارزش‌‌‌افزوده اقتصادی به همراه می‌‌‌آورد. ازاین‌‌‌رو شرکت فولاد هرمزگان به‌‌‌عنوان یکی از پیشرفته‌‌‌ترین شرکت‌های فولادی کشور، اجرای طرح‌‌‌های توسعه را از اساسی‌‌‌ترین راهبردهای شرکت می‌‌‌داند و پروژه‌‌‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است.

مهم‌ترین طرح‌‌‌های فولاد هرمزگان

معروفخانی در پاسخ به این پرسش که این پروژه‌‌‌ها کدام هستند و از نظر پیشرفت چه شرایطی دارند، گفت: به‌‌‌طورکلی طرح توسعه افزایش ظرفیت به ۲/۳ میلیون تن در سال فولاد خام ازجمله مهم‌ترین طرح‌‌‌های فولاد هرمزگان برای دستیابی به چشم‌‌‌انداز تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام در منطقه ویژه خلیج‌‌‌فارس است.

وی افزود: پروژه‌‌‌های توسعه شرکت در سه بخش آهن‌‌‌سازی، فولادسازی و زیرساخت‌‌‌ها خلاصه می‌شود. در بخش آهن‌‌‌سازی مدول سوم ۷۲/۱میلیون تنی در فاز اجرا بوده و انتخاب پیمانکار برای مدول چهارم ۶/۱ میلیون تنی در دست اقدام است؛ در بخش فولادسازی انتخاب پیمانکار در حال انجام است و در بخش زیرساخت‌‌‌ها، پروژه‌‌‌های متعددی تعریف شده که برخی در فاز اجراست و برخی دیگر در فاز تکمیل مطالعات فنی و تهیه اسناد پیمان برای انتخاب پیمانکار قرار دارند. طرح مهم دیگر، توسعه پایین‌‌‌دستی زنجیره ارزش با احداث واحد نورد گرم به ظرفیت ۷/۱ میلیون تن در سال ورق گرم است که تکمیل مطالعات فنی و تهیه اسناد پیمان آن برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد: ‌‌‌ مهم‌ترین پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای که در فاز مطالعات فنی و تهیه اسناد پیمان هستند شامل افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از ۵/۱میلیون تن به ۲/۳ میلیون تن، احداث واحد نورد گرم به ظرفیت ۷/۱میلیون تن، احداث مدول چهارم واحد آهن‌‌‌سازی به ظرفیت ۶/۱میلیون تن، احداث واحد تولید گازهای صنعتی شماره ۳، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۳، توسعه پست اصلی برق ۲۳۰ ولت و ارتقای شبکه توزیع آن و همچنین توسعه زیرساخت‌‌‌های ریلی و ساختمانی است.

معروفخانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین پروژه‌‌‌هایی که در فاز اجرا هستند کدامند، عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید کوره‌‌‌های فولادسازی از طریق نصب Sidewall Lance است. با انجام این پروژه و نصب لنس‌‌‌های تزریق اکسیژن، کربن و آهک در کوره‌‌‌های فولادسازی، نسبت مصرف انرژی الکتریکی مصرفی در کوره‌‌‌ها کاهش می‌‌‌یابد و با انرژی شیمیایی جایگزین می‌شود. از مزایای این پروژه می‌توان به افزایش تولید، بهبود کیفیت ذوب، کاهش مصرف انرژی الکتریکی، کاهش مصرف نسوز و الکترود اشاره کرد. در حال حاضر فعالیت‌‌‌های مهندسی و تامین تجهیزات تکمیل شده و فعالیت‌‌‌های پیش‌‌‌راه‌‌‌اندازی و راه‌‌‌اندازی در حال انجام است. این پروژه ۵۲/۹۸‌درصد پیشرفت دارد.  وی افزود: افزایش ظرفیت تولید کوره‌‌‌های فولادسازی از طریق تعویض و ارتقای ترانس کوره شماره ۲ فولادسازی است. در حال حاضر ترانس موجود در کوره، MVA ۱۲۰ با وزن ۱۳۴ تن بوده و سازه اتاق ترانس دارای تحمل این وزن است. هدف از اجرای این طرح مقاوم ساختن اتاق ترانس و تعویض با ترانس جدید MVA ۱۴۰ با وزن ۱۶۰ تن است. با این ارتقا، ظرفیت تولید در واحد فولادسازی افزایش می‌‌‌یابد.

فعالیت‌‌‌های مهندسی و تامین تکمیل شده و راه‌‌‌اندازی گرم ترانس در حال انجام است. این پروژه ۷۴/ ۷۷درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد: احداث مدول سوم آهن‌‌‌سازی با ظرفیت ۷۲/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال است. هدف، توسعه ظرفیت تولید واحد آهن‌‌‌سازی به‌‌‌منظور تامین خوراک بخشی از آهن اسفنجی موردنیاز واحد فولادسازی در طرح توسعه ظرفیت آن واحد به ۲/ ۳ میلیون تن در سال است. عملیات خاک‌‌‌برداری و بتن‌‌‌ریزی فونداسیون سازه‌‌‌های مختلف و نصب بخشی از اسکلت فلزی سازه‌‌‌ها و همچنین ساخت تجهیزات داخلی در کارگاه‌‌‌های ساخت و خرید تجهیزات خارجی در حال انجام است. این پروژه ۸۴/ ۷‌درصد پیشرفت دارد.

معروفخانی افزود: افزایش تعداد سیلوهای آهن اسفنجی برنامه دیگر ماست. هدف افزایش ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی آهن اسفنجی با توجه به توسعه ظرفیت واحد آهن‌‌‌سازی، اطمینان از وجود میزان ذخیره کافی آهن اسفنجی جهت واحد فولادسازی، آزادسازی فضا جهت اجرای طرح توسعه، کاهش ضایعات آهن اسفنجی و کاهش آلایندگی زیست‌‌‌محیطی است. اجرای فونداسیون مخازن ذخیره‌‌‌سازی، سازه‌‌‌های ساختمانی و نوارنقاله‌‌‌ها و همچنین تامین داخلی و خارجی تجهیزات در حال انجام است. این پروژه ۴۲/ ۱۴‌درصد پیشرفت دارد.

وی تصریح کرد: احداث واحد تولید گازهای صنعتی شماره۲ برنامه دیگر توسعه‌‌‌ای ماست. برای تامین نیاز به گازهای صنعتی واحدهای تولیدی تا ظرفیت ۲ میلیون تن فولاد خام نیاز به احداث یک واحد جدید گازهای صنعتی با ظرفیت تولید اکسیژن به ظرفیت ۱۰‌هزار Nm۳/ h است که با اجرای این پروژه، ظرفیت تولید گاز اکسیژن از ۷‌هزار به ۱۷‌هزار نرمال مترمکعب در ساعت افزایش خواهد یافت. در حال حاضر تهیه و ارسال مدارک مهندسی و خرید تجهیزات داخلی و خارجی در حال انجام است. رفع معارضات زیرزمینی انجام ‌‌‌شده و همچنین عملیات خاک‌‌‌برداری، آرماتوربندی و بتن‌‌‌ریزی سازه‌‌‌های مختلف در دست اقدام است. این پروژه ۲۳/ ۱۱‌درصد پیشرفت داشته است. احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۲ برنامه دیگر ماست. فراهم کردن زیرساخت لازم برای توسعه ظرفیت تولید، افزایش آماده‌‌‌به‌‌‌کاری و رفع محدودیت‌های ظرفیت ایستگاه گاز موجود از مزایای اجرای این طرح است. در حال حاضر، بخشی از تجهیزات تامین ‌‌‌شده و اجرای فونداسیون و تامین باقی‌‌‌مانده تجهیزات در حال انجام است. این پروژه ۲۸‌درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به این موضوع که احداث تصفیه‌‌‌خانه پساب‌‌‌های صنعتی برنامه دیگر ماست، گفت: هدف پروژه ایجاد شبکه جمع‌‌‌آوری پساب‌‌‌های صنعتی، پمپ‌‌‌خانه‌‌‌های لازم و تصفیه‌‌‌خانه پساب‌‌‌های صنعتی به‌‌‌منظور تامین بخشی از آب موردنیاز طرح توسعه، بازچرخانی آب و رفع مغایرت زیست‌‌‌محیطی ناشی از پساب‌‌‌های صنعتی است. در حال حاضر عمده فعالیت‌‌‌های سیویل و نصب استراکچر فلزی تصفیه‌‌‌خانه در حال اتمام و تامین و اجرای پمپ‌‌‌خانه‌‌‌ها و شبکه جمع‌‌‌آوری پساب‌‌‌ها در حال انجام است.