تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 17:15
کد خبر : 126157

سبد معیشت ۱۲ میلیون، حقوق ۷ میلیون؟

سبد معیشت ۱۲ میلیون، حقوق ۷ میلیون؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:نگاهی به دستمزد سال گذشته نیز موید این نکته است به گونه ایکه در سال ۱۴۰۱ سبد معیشت نرخ ۸.۹ میلیون تومانی را مصوب کرد اما در نهایت حقوق پس از آن همه مقاومت دولت به نرخ ۶.۲ میلیون تومانی رسید حال برخی از شنیده ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ هم بر اساس انچه در بودجه مصوب شده حداقل بگیران دستمزد ۷.۵ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد و دولت سعی دارد تا برای کارگران نیز همین نرخ را مبنا قرار دهد .

سبد معیشت ۱۲ میلیون، حقوق ۷ میلیون؟

آرمان امروز: پس از مدتها کشمکش بر سر تعیین نرخ دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ در آخرین نشست شورای عالی کار رقم سبد معیشت ماهانه کارگران ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد در واقع این رقم در حالی مورد تصویب شورایعالی کار قرار گرفته که نرخ سازی های نمایندگان دولت در شورای عالی کار تفاوت ۵ میلیون تومانی را با نرخ پیشنهادی نماینده کارگران رقم زده است . البته ماجرا تنها محدود به این اختلاف نشده و موضوع زمانی حائز اهمیت می شود که قرار نیست همین نرخ سبد معیشت نیز مبنای تعیین دستمزد در سال اینده قرار گیرد .

در این رابطه نگاهی به دستمزد سال گذشته نیز موید این نکته است به گونه ایکه در سال ۱۴۰۱ سبد معیشت نرخ ۸.۹ میلیون تومانی را مصوب کرد اما در نهایت حقوق پس از آن همه مقاومت دولت به نرخ ۶.۲ میلیون تومانی رسید حال برخی از شنیده ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ هم بر اساس انچه در بودجه مصوب شده حداقل بگیران دستمزد ۷.۵ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد و دولت سعی دارد تا برای کارگران نیز همین نرخ را مبنا قرار دهد . موضوعی که نشان می دهد مدیران و مسئولان نهادهای دولتی در شرایط سخت اقتصاد هیچ گونه ذهنیتی از فشار حاکم بر قشر کارگر جامعه‌ندارند.
نشست شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی و دعوت وزرای اقتصاد و صمت برگزار شد و اعضای کمیته دستمزد رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده اند. اگرچه که پس از این نرخ  نمایندگان گروه کارگری هم از سبد معیشت کارگران بر اساس محاسبات و جمع بندی گزارش های نهایی خود رونمایی کرده و رقم ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان را پیشنهاد دادند. رقم کمیته دستمزد با رقم پیشنهادی گروه کارگری فاصله بسیار دارد و نسبت به گزارش دوماه قبل وزارت کار درباره خط فقر ۱۴ میلیون تومانی هم کمتر است.
از سوی دیگر نرخ سبد معیشت در حالی تعیین شده که احتمالا حقوق کارگران بازهم به این میزان نخواهد بود .
در این رابطه مروری بر چانه زنی های شورای عالی کار و در نهایت تعیین نرخ دستمزد موید این موضوع است در در سال گذشته، هزینه معیشت یک خانوار ۳.۳نفره کارگری ۸میلیون و ۸۷۹هزار تومان تعیین شد که محاسبات گروه کارگری ارقام به ‌مراتب بالاتری را پیشنهاد داده بودند، اما در نهایت رقم دریافتی کارگران به حدود ۶.۲ میلیون تومان رسید  .
سبد معیشت مصوب کمیته مزد در بهمن سال گذشته معادل ۶۵درصد هزینه واقعی معیشت بوده و امسال با فرض رعایت این نسبت، رقم مصوب برای سبد معیشت کارگری باید حدود ۱۵.۳میلیون تومان باشد.
از نگاهی دیگر، در سال گذشته، حداقل مزد و مزایای یک خانوار ۳.۳نفره کارگری معادل ۷۲درصد هزینه معیشت مصوب تعیین شد و امسال با فرض رعایت همین شیوه دولت حقوق ۹ میلیون تومانی را باید برای حداقل بگیرانتصویب کند اما شنیده ها حاکی از آن است که دولت عزم خود را جزم کرده تا حقوق کارگران را نیز همچون کارمندان حداقل بگیر در محدود ۷.۵ میلیون تومان تعین کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.