تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 7:09
کد خبر : 120700

زمان رسیدن به توافق کوتاه است

زمان رسیدن به توافق کوتاه است

آرمان شرق-گروه بین الملل:روند مذاکراتی که در این روزها در دستور کار قرار گرفته است طولانی نمی شود و کار به میان مدت کشیده نمی شود و تصور می شود حد فاصل یک ماه تا ۴۵ روز دیگر نتیجه مذاکرات مشخص شود و کار برای احیای برجام جدی تر شود.

زمان رسیدن به توافق کوتاه است

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: علی باقری، معاون سیاسی وزیرخارجه در خصوص آخرین وضعیت برجام گفت، روند رایزنی ها مسیر پیوسته‌ ای بوده و اکنون هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده اگر این کار رسانه‌ ای نمی ‌شود دلیلش این است که به طور جدی مسائل در حال پیگیری است و لازم نیست که برای آن فضاسازی رسانه ‌ای انجام شود.
وی خاطر نشان کرد، بحث ‌هایی که آژانس دارد از قبل هم مطرح بوده و در تعامل بین طرف ایرانی موضوعات پیگیری شده و در تعامل بین دو طرف پیگیری می‌ شود همانطور که تاکید کردم مذاکرات پیوسته وجود داشته است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین درباره سفر گروسی به تهران اظهار کرد: ایران به عنوان یک عضو موثر و مسئول آژانس و همچنین NPT و به عنوان کشوری که دارای توانمندی و دانش هسته ‌ای است همواره همکاری جدی و موثر با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.
در همین راستا حسن دانایی‌فر، دیپلمات ارشد ایرانی در خصوص این صحبت ها و آخرین وضعیت مذاکرات برجام می گوید: همان گونه که مسئولان دستگاه دیپلماسی اعلام کرده اند مذاکرات در حالی پیگیری است و ایران هیچ گاه میز گفت و گوها را ترک نکرده است. نباید فراموش کرد که طرف مقابل عملا حاضر به ادامه بحث و گفت و گو نشد در حالی که ایران همواره از مسیر دیپلماسی مسائل را مطرح کرده‌است.
وی افزود: ایران همواره آماده گفت و گو با تمامی طرف ها بوده اما در رایزنی ها مشخصا خطوط قرمزی دارد که نسبت به آن ها حساس است. آن چه مشخص است طرف های دیگر برجام با دو رفتار متفاوت در این روزها اظهارنظر می کنند. از یک سو آن ها عنوان می کنند که مذاکره و احیای برجام اولویت آن ها نیست اما از طرف دیگر پالس هایی ارسال می شود که حاکی از علاقه آن ها برای به سرانجام رساندن رایزنی هاست.
دانایی‌فر ادامه داد: مشخصا آن ها علاقه مند به مذاکره هستند و ایران نیز در روزهای اخیر نشان داده که مایل به مذاکره است. فارغ از این که برخی چهره‌های اروپایی و وزارت خارجه آلمان برجام را تمام شده اعلام کرده اند اما در ورای این گفته ها اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است که به زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «آرمان امروز» که آیا اختلافات در مذاکرات در کوتاه مدت حل و فصل می شود، گفت: روند مذاکراتی که در این روزها در دستور کار قرار گرفته است طولانی نمی شود و کار به میان مدت کشیده نمی شود و تصور می شود حد فاصل یک ماه تا ۴۵ روز دیگر نتیجه مذاکرات مشخص شود و کار برای احیای برجام جدی تر شود.
دانایی فر در خصوص سفر گروسی به تهران نیز اظهار کرد: سفر گروسی در این میان به این علت رخ می دهد که آن ها احساس می کند شرایط در داخل ایران به گونه ای است که می توانند امتیازات بیشتری بگیرند و با این هدف در این روزها برخی اظهارات را نیز مطرح می کنند.
مساله فراتر از این موارد است. تحولات منطقه ای به گونه ای است که مشخصا طرف دیگر برجام را مشتاق به احیای برجام کرده است. سیاست گرایش به شرق کشورهای عربی امروز سبب شده تا معادلات در جهان تغییر کند و مشخصا همین امر نیز سبب شده تا طرفین برجام به ادامه رایزنی ها مشتاق شوند.
این روند ادامه دارد اما قرار نیست ایران امتیاز بیشتری به طرف غربی بدهد و از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد اما با دیپلماسی مشخصا اختلافات حل می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.