دشمـنان زیبـایی!

دنیای اقتصاد : همان‌طور که می‌دانید فصل بیست‌ودوم فوتبال ایران با قهرمانی‌های دوگانه پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی به پایان رسید. به این ترتیب سرخ‌پوشان برای سومین بار در تاریخ فوتبال خود موفق به ثبت دبل شدند، اما درست در همین لحظه است که از یکی از شگفت‌انگیزترین قوانین فوتبال ایران رونمایی می‌شود؛ اهدای سوپرجام به پرسپولیس بدون برگزاری بازی! داستان این است که از چند سال پیش قانونی گذاشته‌اند که بر اساس آن اگر تیمی به‌طور همزمان موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ و جام حذفی شود، سوپرجام هم بدون انجام مسابقه به همان تیم اهدا خواهد شد. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد هیچ‌یک از کشورهای شناخته‌شده و صاحب فوتبال در جهان چنین قانونی داشته باشند.

در بقیه نقاط دنیا در صورتی که یک تیم بتواند به‌طور همزمان هر دو جام را بگیرد، باید سوپرجام را در مقابل تیم دوم لیگ برگزار کند. فرض کنید در ایران هم چنین قانونی وجود داشت؛ در این صورت پیش از آغاز فصل جدید باید شاهد رویارویی پرسپولیس و سپاهان می‌بودیم که می‌توانست یک مسابقه بسیار جذاب باشد. حالا اما خبری از برگزاری مسابقه نیست و تنها در یک تاریخ از پیش اعلام شده، جام قهرمانی را به پرسپولیس اهدا خواهند کرد. دفعه قبلی که این قانون اجرا شد، جام قهرمانی سوپرکاپ را به پرسپولیس که فاتح دوگانه فصل هجدهم شده بود، دادند. آن جام در پایان مسابقه با ماشین‌سازی تبریز در هفته نهم لیگ نوزدهم اهدا شد؛ مسابقه‌ای که سرخ‌پوشان در آن با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شده بودند و علی علیپور هم پنالتی خراب کرده بود. در نتیجه حال همه بازیکنان و هواداران بد بود و صحنه‌های بسیار عجیب و نامانوسی در مراسم اهدای جام دیده شد. به جای جشن، همه کسل بودند و برای پایان مراسم لحظه‌شماری می‌کردند.

Untitled-1 copy

   یک جام نفرین شده

از مجموع ۲۲ فصل برگزاری مسابقات حرفه‌ای در فوتبال ایران، تنها شش فصل سوپرجام به معنای واقعی کلمه برگزار شده است. بقیه اوقات یا اصلا برگزاری این بازی در دستور کار نبوده، یا به دلایلی منتفی شده است. یک بار حتی قرار بود پرسپولیس و استقلال بازی سوپرجام را برگزار کنند که آبی‌ها به زمین نیامدند، مسابقه ۳برصفر به نفع سرخ‌پوشان شد و استقلال برای اعتراض به این رای، تا دادگاه عالی ورزش در سوئیس هم پیش رفت! جالب اینجاست که همان ۶ بار برگزاری بازی هم تابع نظم خاصی نبوده و در چند نوبت به جای تابستان و پیش از شروع فصل جدید، در زمستان و بین دو نیم‌فصل شاهد انجام این مسابقه بوده‌ایم. خلاصه شگفت‌انگیز است که برگزاری یک بازی ساده تا این حد برای مدیران فوتبال ایران دشوار می‌شود.

   فراری از مسابقه

موضوع کلیدی این است که چون ‌سازو‌کار کسب سود از مسابقات در فوتبال ایران وجود ندارد، مدیران برگزارکننده هم تا حد امکان در تلاش هستند با انجام بازی‌های حداقلی سر و ته کار را هم بیاورند. ما با ۸۰ میلیون جمعیت یک لیگ ۱۶ تیمی داریم، مسابقات جام حذفی به صورت تک‌بازی برگزار می‌شود و سوپرجام را هم تا جایی که بشو‌د برگزار نمی‌کنند. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان، تعداد تیم‌های حاضر در سوپرکاپ حتی به ۴ تیم افزایش یافته و جوایز نقدی کلانی هم به تیم‌ها داده می‌شود. برخی کشورها مثل ایتالیا و اسپانیا حتی با واگذاری محل برگزاری سوپرجام به کشورهای آسیایی هم کسب درآمد می‌کنند. به نظر شما ما با این شرایط چقدر فاصله داریم؟!