تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 9:13
کد خبر : 146882

دست رد ایران و آمریکا به جنگ

دست رد ایران و آمریکا به جنگ

آرمان شرق-گروه بین الملل:جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حملات اولیه توانایی حوثی‌ها برای ذخیره، پرتاب و هدایت موشک‌ها یا پهپادها را هدف قرار داده است.با این وجود جو بایدن تاکید کرده است که هیچ علاقه ای به جنگ مستقیم و غیرمستقیم با ایران ندارد و صرفا به دنبال کنترل تنش است.

دست رد ایران و آمریکا به جنگ

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: ارتش ایالات متحده بامداد شنبه، یک روز پس از حملات هوایی متعدد همراه با بریتانیا علیه حوثی‌ها، به مکان دیگری در یمن که تحت کنترل این گروه قرار دارد حمله کرد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که اقدامات دیگر اوایل روز شنبه به وقت محلی علیه یک سایت راداری حوثی‌ها از سوی ناوشکن «یواس‌اس کارنی» نیروی دریایی با استفاده از موشک‌های تاماهاوک انجام شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هشدار داده بود که حوثی‌ها ممکن است با حملات بیشتری روبرو شوند.

آخرین حمله پس از آن صورت گرفت که نیروی دریایی ایالات متحده روز جمعه به کشتی‌ها با پرچم آمریکا هشدار داد تا ۷۲ ساعت بعد از حملات اولیه هوایی از مناطق اطراف یمن در دریای سرخ و خلیج عدن دوری کنند. این هشدار در حالی منتشر شد که حوثی‌های یمن می‌گویند انتقام شدیدی می‌گیرند و چشم‌انداز درگیری گسترده‌تر را در منطقه‌ای که پیش از این با جنگ اسرائیل در غزه محاصره شده بود افزایش داد. از سوی دیگر حوثی‌ها اعلام کردند حملات روز اول باعث کشته شدن دست کم پنج نفر و زخمی شدن شش نفر شد. ایالات متحده گفته است که این حملات در دو موج، اهدافی را در ۲۸ نقطه مختلف در سراسر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هدف قرار داده است.

بایدن در جمع خبرنگاران در پنسیلوانیا گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اگر حوثی‌ها به رفتار شنیع ادامه دهند ما همراه متحدانمان به آن پاسخ می‌دهیم.»

از سوی دیگر پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع، دستور عملیات نظامی را از بیمارستانی که در آن دوران نقاهت ناشی از جراحی سرطان پروستات را می‌گذراند، صادر کرده است.

داگلاس سیمز، مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که حملات روز جمعه ایالات متحده اغلب در مناطق کم جمعیت بوده و تعداد کشته‌ها زیاد نبود. او گفت که این حملات به تسلیحات، رادارها و مکان‌های هدف‌گیری از جمله در مناطق دورافتاده کوهستانی اصابت کرده است. حوثی‌ها از ماه نوامبر گذشته بارها کشتی‌ها در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند و گفته‌اند در پاسخ به حمله اسرائیل به غزه است.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها در یک سخنرانی ضبط شده گفت که حملات ایالات متحده بی‌پاسخ یا بدون مجازات نخواهد ماند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حملات اولیه توانایی حوثی‌ها برای ذخیره، پرتاب و هدایت موشک‌ها یا پهپادها را هدف قرار داده است.

با این وجود جو بایدن تاکید کرده است که هیچ علاقه ای به جنگ مستقیم و غیرمستقیم با ایران ندارد و صرفا به دنبال کنترل تنش است.

یدالله کریمی پور، استاد روابط بین الملل در این رابطه می گوید: آمریکا و بریتانیا در عملیاتی مشترک، با پشتیبانی بحرین، استرالیا، کانادا و هلند، از دریا، هوا و زیر دریا، ۶۰ هدف، در ۱۶ مکان یمن را مورد حمله موشک های تاماهاوک قرار دادند. بدین ترتیب ۱۲ سایت حوثی ها مورد اصابت قرار گرفت. در این باره گپ های گوناگونی دارم که خواندنش راهگشا و نویدبخش است.

وی افزود: طی ۳۲ سال اخیر، هیچ بیانیه و واکنشی محتاط تر و پر هراس تر از بیانیه های این دو قدرت بزرگ دریایی تاریخ و امروز جهان، یعنی آمریکا و بریتانیا در مورد حملات به یمن ندیده بودم. واکنش و بیانیه هایی سرشار از رعب و بلکه وحشت و هراس. آمریکایی ها بیدرنگ گفتند: ضربات ما علیه اهداف یمنی پایان پذیرفت. جو بایدن حملات گسترده اف- ۲۲ ها و شلیک موشک ها از زیردریایی ها را حرکتی دفاعی و بازدارنده و موقت شمرد. ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا مدعی شد حملاتش به یمن محدود، دفاعی، بازدارنده و صرفا متوجه اهداف نظامی بود. دستکم ۵ عضو برجسته کنگره و مجلس نمایندگان بایدن را به خاطر حمله به یمن محکوم کرده و آن را غیر قانونی خواندند.

سوم این که بیشتر کارشناسان و رسانه‌های معتبر این حمله را مقدمه و تمهیدی در جهت منطقه ای شدن جنگ و ورود ایران و حزب الله پیش بینی می کنند.

در گذر از سخنان اردوغان که همواره همچون کرکس چشمانش را بر ایران متمرکز کرده و در انتظار اشتباه استراتژیک تهران است، به اغلب احتمال، نه جنگ منطقه‌ای درخواهد گرفت و نه جمهوری‌اسلامی آن چنان نابالغ است که با طناب پوسیده ترکیه وارد چاه بی انتهای درگیری منطقه ای شود.

یادآوری می شود که اردوغان جمعه در ارتباط با جنگ آنگلوسفرها بر حوثی ها، با ظاهری مخالف با آمریکا و بریتانیا گفت: اتفاقی که افتاد استفاده نامتناسب و نامتوازن از قدرت بود، همان کاری که اسرائیل در غزه می‌کند. باید ببینیم که ایران چگونه از خود دفاع خواهد کرد؟، این ظالمان هستند که زیان دیده و شکست خواهند خورد و مظلومین هیچ وقت ضرر نمی‌کنند.

ولی چرا کمترین ضرورتی به ورود ایران به جنگ نیست و اتفاقا چنین اتفاقی هم رخ نخواهد داد.

وی افزود: حوثی ها این قدر عاقل هستند که بدانند آمریکا، بریتانیا و بلکه ناتو از ورود به جنگی فراگیر، درازمدت و زمینی پرهیز داشته و آن را به سود روسیه و چین می دانند. آیا تصمیم سازان استراتژیک جمهوری اسلامی از این غافلند؟! بر اساس برآوردهای واقعی از تاثیر حمله به زیرساخت های غیر نظامی و نظامی حوثی ها آسیبی جدی وارد نشده است. آنان در پی چند سال حملات فوق سنگین ائتلاف عربی، به ویژه عربستان و امارات، آبدیده شده اند. بنابراین ۶ کشته، در برابر هزاران کشته پیشترها، نمی تواند عددی برای شروع جنگ مستقیم  منطقه‌ای باشد.

کریمی پور ادامه داد: برای جمهوری‌اسلامی باید روشن باشد که اوجگیری جنگ در باب المندب برای آمریکا بس مفید است. زیرا صادرات نفت و گاز مایع ایالات‌متحده از مسیر اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه صورت می گیرد که از صحنه جنگ دور است. حتی گران شدن بهای نفت به سود آمریکاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.