تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1397 - 10:54
کد خبر : 35473

جزئیات کامل مذاکرات قطر و ترکیه

آرمان شرق:اردوغان در تماس تلفنی با امیر قطر به بررسی روابط دو جانبه و پرونده‌های منطقه‌ای پرداخت. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان گفت وگویی تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بررسی کاهش شدید ارزش

آرمان شرق:اردوغان در تماس تلفنی با امیر قطر به بررسی روابط دو جانبه و پرونده‌های منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان گفت وگویی تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بررسی کاهش شدید ارزش لیر ترکیه و نیز روابط دو جانبه و پرونده‌های منطقه‌ای پرداخت.

منابعی در ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که دو طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر اراده‌شان جهت تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها و تداوم تماس‌ها و ارتباط مستحکم میان دو کشور تاکید کردند.

منابع مذکور جزئیات بیشتری درخصوص این تماس تلفنی ارائه نکرده‌اند اما پیش بینی کردند زمانی که ترکیه با مشکلات اقتصادی رو به روست به ویژه به خاطر کاهش ارزش لیر این کشور که اکنون در مقایسه با دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده، محور رایزنی دو طرف مسائل اقتصادی بوده است.

پول ترکیه از آغاز سال جاری میلادی حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

همزمان باکاهش ارزش لیر، نگرانی‌ها درخصوص تاثیر سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر اقتصاد و درخواست‌های مکررش برای کاهش نرخ بهره در مقابل افزایش تورم علاوه بر موضوع اختلاف این کشور با آمریکا و تحریم‌های اقتصادی واشنگتن وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دوبرابر کرد.

آمریکا ترکیه را تهدید کرده بود اندرو برانسون، کشیش آمریکایی متهم به ارتباط با فتو را تا ساعت ۶ بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته آزاد کند در غیر این صورت آنها وزیران دادگستری و کشور ترکیه را تحریم خواهند کرد.

این کشیش آمریکایی به ارتباط با سازمان‌های تروریستی و فتو متهم بوده و از دو سال پیش در ترکیه دستگیر شد و در حال حاضر در حبس خانگی است.

در واکنش به این اقدام، رئیس جمهوری ترکیه خواستار حمایت شهروندانش از لیر شد و این تحریم‌های آمریکا را “جنگ اقتصادی” خواند و تهدید کرد که در تجارت با کشورهای دیگر دلار آمریکا را رها می‌کند.

در همین راستا برخی از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند که اردوغان در حال حاضر به قطر به عنوان همپیمان اصلی‌اش پناه ببرد و به منظور نجات ارزش لیر از دوحه درخواست حمایت مالی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.