تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 9:43
کد خبر : 133866

تهران و باکو در مسیر آشتی

تهران و باکو در مسیر آشتی

آرمان شرق-گروه بین الملل:در دیدار این مقام روس با امیرعبداللهیان، آخرین وضعیت و اقدامات در دست اجرا در خصوص پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا و همچنین تفاهم‌ نامه سه جانبه ترانزیت ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مورد گفت‌ و گو و تبادل نظر قرار گرفت.موضوعی که نشان داد عزمی جدی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی در قفقاز شکل گرفته و بی شک بر همین اساس شاید یکی از اختلافات جدی تهران و باکو در این رابطه حل شده باشد.حل موضوعی که می تواند منجر به آغاز فصل جدیدی در روابط تهران و باکو شود‌. هرچند هنوز برخی اختلافات پابرجاست.

تهران و باکو در مسیر آشتی

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

آرمان امروز -سرویس دیپلماسی: وزیرخارجه جمهوری اسلامی در سفری به باکو، با سران جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد. دیدارهایی که پس از چند ماه تنش فی ما بین صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این رابطه گفت: گفت و گوها با حضور هیئت‌های رسمی و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و دیگر مقامات کشور جمهوری آذربایجان انجام شد.

وی افزود: ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و ایران می‌دانیم. در خصوص حادثه‌ای که در سفارت آذربایجان در تهران رخ داد که ما را متعجب و متاسف کرد، با جناب آقای رئیس جمهور گفت و گو کردم. همانطور که روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرد، پرونده رسیدگی به اقدام مسلحانه ضارب در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراحل تحقیقاتی خودش را کامل کرده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: با مقامات کشور دوست و برادر آذربایجان اتفاق نظر داریم که مراحل تحقیق این پرونده در طرف آذربایجان با سرعت تکمیل شود. اشد مجازات در انتظار ضارب و هر طرفی است که در این اقدام جنایتکارانه نقش داشته است.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص کریدور مواصلاتی در منطقه گفت: ما با آقای رئیس جمهور و مقامات کشور آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدور راه آهنی که از ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود. کریدور ریلی ارس یک کریدور مورد توافق ماست که به دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد و امیدواریم که حداکثر ظرف یک سال بهره برداری آن انجام شود.

وی ادامه داد: این کریدور نقش اصلی را در اتصال آذربایجان به نخجوان بر عهده دارد.

امیرعبداللهیان همچنین درباره موضوعات دیگر مورد رایزنی توضیح داد: ما در خصوص رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی در منطقه نیز با آقای رئیس جمهور گفت و گو داشتیم. آقای علی‌اف تاکید کردند اینکه رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان شود، تحلیل و ارزیاب نادرستی است. ایشان تاکید کردند که آذربایجان به دنبال بستن مسیرهای مواصلاتی تاریخی ایران در منطقه نبوده و هرگز نخواهد بود.

وی افزود: مردم جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران بیشترین اشتراکات را در بین همسایگان دارا هستند. در نظر داریم که به دور از سوتفاهم‌ها بایستی رفت و آمد مردم دو کشور و همکاری‌های همه جانبه بدون هیچ گونه محدودیت بین دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد. معتقد هستیم اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی صرفا از طریق مسالمت آمیز قابل حل و فصل است.

حسن هانی زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان در این رابطه می گوید: منطقه تحمل یک جنگ جدید ندارد، به ویژه این که منطقه آسیای میانه پیچیدگی زیاد دارد و ایران ارتباط گسترده‌ای با این منطقه به لحاظ سیاسی و اقتصادی دارد، این مسایل موجب شده ایران با آذربایجان و شخص علی‌اف مدارا کند و ترجیح دهد که روابط حسنه ای داشته باشد.

وی افزود: امروز نیز تصمیم بر این شده تا سوءتفاهمات برطرف شود زیرا دو کشور اشتراکات زیادی داشته و می توانند تعامل بالایی داشته باشند.

بر همین اساس الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران در باکو، اهمیت روابط دو کشور همسایه و مسلمان را مورد اشاره قرار داد و بر اهمیت روابط فیمابین خصوصا در بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه حمل و نقل و مسیرهای مواصلاتی تأکید کرد. رئیس جمهور آذربایجان با تأکید بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، گفت که جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیرهای تاریخی ایران در منطقه پایبند است.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین در این دیدار سلام متقابل خود به رئیس جمهور ایران را ابلاغ کرد.

طرفین در این دیدار با  اشاره به تکمیل روند تحقیقات پرونده مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، در خصوص نحوه فعال سازی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت‌وگو کردند. از سوی دیگر ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه که به تهران سفر کرده است، با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را مثبت و ممتاز خواند. دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای را تبریک گفت.

در دیدار این مقام روس با امیرعبداللهیان، آخرین وضعیت و اقدامات در دست اجرا در خصوص پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا و همچنین تفاهم‌ نامه سه جانبه ترانزیت ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مورد گفت‌ و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

موضوعی که نشان داد عزمی جدی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی در قفقاز شکل گرفته و بی شک بر همین اساس شاید یکی از اختلافات جدی تهران و باکو در این رابطه حل شده باشد.حل موضوعی که می تواند منجر به آغاز فصل جدیدی در روابط تهران و باکو شود‌. هرچند هنوز برخی اختلافات پابرجاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.