تعرفه‌های جدید گاز در راه است
دنیای‌اقتصاد : آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب‌ و ابلاغ شده‌است. آنطور که مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت، در مصوبه جدید، تعداد پلکان‌‌‌‌‌‌ها و دامنه مصرف آنها نسبت به سال‌گذشته تغییر کرده و همچنین برای مشترکان خوش‌‌‌‌‌‌مصرف، مشوق‌‌‌‌‌‌هایی لحاظ شده‌است. همچنین طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی گاز امسال طبق یکی از بندهای قانونی، ۴‌هزار‌ میلیارد‌تومان برای گازرسانی به مناطق صعب‌العبور و کم‌برخوردار اختصاص داده‌شده و در دستور کار است.

نگاه چندبعدی به مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی

روز گذشته نخستین همایش مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و سمینار آیین‌نامه نظارت بر حسن اجرای استانداردهای تخصصی شرکت ملی گاز ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی وزارت نفت برگزار شد. در این همایش، مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، ضمن بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران با تاسیساتی که در اختیار دارد از شرکت‌های برتر دنیا است و بیش از ۷۰درصد از انرژی کشور را تامین می‌کند، گفت: این شرکت انرژی صنایع مهم کشور از جمله فولاد، پتروشیمی و سایر صنایعی را که محور انرژی کشور را تشکیل می‌دهند، تامین می‌کند و بنابراین مقاوم‌سازی این تاسیسات به‌منظور جلوگیری از ایجاد خلل در خدمات‌رسانی بسیار مهم است.

وی افزود: مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی محورهای مختلفی دارد و صرفا در مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی فیزیکی محدود نمی‌شود؛ مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی نیروی انسانی مهم‌تر از مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی تاسیسات است. وی در ادامه، مقاوم‌سازی نیروی انسانی را حفظ اراده انسانی برای راهبری و ایجاد انگیزه و روحیه ایثارگری دانست و تلاش همکارانش در شرکت ملی گاز ایران در سرمای شدید برخی از مناطق در فصول سرد برای گازرسانی را مثال زد. معاون وزیر نفت اظهار کرد: در کنار مقاوم‌سازی نیروی انسانی، مقاوم‌سازی پدافند غیرعامل اهمیت دارد. مولفه‌‌‌‌‌‌هایی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده، پیشگیری از بحران و مقابله با آن و ایجاد آمادگی در افرادی است که احتمال دارد آسیب ببینند، امری که در واقع به‌عنوان ایجاد زنگ خطر در مباحث مقاوم‌سازی نیز تعریف می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ترازیابی و استفاده از الگوهای جهانی در مقوله مقاوم‌سازی برای ما بسیار مهم است و نباید چرخ را از اول اختراع کنیم. چگنی ضمن بیان ضرورت درنظر گرفتن برنامه‌ای بلندمدت برای مقاوم‌سازی گفت: باید با آگاهی کامل یک سند جامع مقاوم‌سازی را تدوین و برای آن باید از مراکز علمی و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر تهدیدات سایبری نیز تاسیسات گاز را تهدید می‌کند که باید در‌ برابر آن نیز مقاوم‌سازی صورت بگیرد و ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی از ترازیابی غافل نشویم. چگنی گفت: ابلاغ مقام‌معظم رهبری و آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از اسناد بالادستی در زمینه مقاوم‌سازی هستند که باید از آنها استفاده کنیم. معاون وزیر نفت، در ادامه از شرکت اوزاکا گاز ژاپن به‌عنوان شرکتی نام برد که با شرکت ملی گاز ایران همکاری کرد و تجربیاتش در زمینه حوادث طبیعی را در اختیار این شرکت قرار داد و خاطرنشان کرد که باید در تدوین اسناد از مشاوره‌‌‌‌‌‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

چگنی در بیان ضرورت مقاوم‌سازی یادآوری کرد که بیش از ۱۵۰‌هزار‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه گاز و پتروشیمی و… در عسلویه صورت‌گرفته که باید از این هزینه عظیم محافظت کرد. وی خاطرنشان کرد که بیش از ۴۷۵‌هزار کیلومتر شبکه گازرسانی داریم که ضرورت مقاوم‌سازی را نشان می‌دهد. چگنی در ادامه گفت: می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی برای سازندگان تجهیزات مقاوم‌سازی ایجاد و از طریق آن شغل ایجاد کنیم. وی مقاوم‌سازی را نیازمند هماهنگی‌‌‌‌‌‌های بین سازمانی دانست و گفت: این مساله با جان مردم سروکار دارد زیرا هنگامی که تجهیزات فرسوده می‌شود، در آن خوردگی ایجاد می‌شود و احتمال خطر و ایجاد نشتی و انفجار افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد. معاون وزیر نفت بحث بهینه‌‌‌‌‌‌سازی برای کم‌کردن آثار ناترازی گاز در فصول سرد، هوشمندسازی و تعویض کنتور‌های معمولی با کنتورهای هوشمند و ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی روزمینی را نیز شایسته توجه و از اقداماتی دانست که باید در دستور کار قرار بگیرند. وی گفت: بحث آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی یک اولویت است و هر قدر مقاوم‌‌‌‌‌‌سازی به تعویق بیفتد، هزینه‌‌‌‌‌‌ها افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد.

پرداخت بدهی گاز عراق

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران درخصوص بدهی گازی عراق نیز اظهار کرد: وزارت برق عراق بدهی‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت کرده، اما مشکل ما انتقال وجه از بانک عراق است. وزارت برق عراق کل بدهی را پرداخت کرده و میزان بدهی صفر شده‌است. چگنی همچنین درخصوص آخرین وضعیت قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، اظهار کرد: در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ادامه دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه با توجه به ناترازی گاز، برای دولت در سال‌جاری تامین گاز صنایع در اولویت قرار دارد یا گازرسانی به روستاهای کوچک، توضیح داد: ما تکالیف قانونی مشخص‌شده را باید انجام دهیم و باید امسال طبق یکی از بندهای قانونی ۴‌هزار‌میلیارد‌تومان را برای مناطق صعب‌العبور و کم‌برخوردار هزینه کنیم و این موضوع در دستور کار است.

چگنی همچنین در ادامه در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها، گفت: اکنون روزانه ٣٠٩‌میلیون متر‌مکعب سوخت به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها تحویل داده می‌شود و بالاترین گاز را در این دوره به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها تحویل داده‌ایم. به گفته وی در سال‌جاری میزان گازی که به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها تحویل داده می‌شود نسبت به سال‌گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته‌است. مدیرعامل شرکت گاز در پاسخ به سوالی درباره خطوط خطرآفرینی که باید تسهیل شوند گفت: چنین چیزی نداریم، اما با توجه به اینکه خطوط ما در سراسر کشور گسترده‌شده، طبیعی است که از گسل‌‌‌‌‌‌ها و مناطق پرخطر هم این خطوط عبور کرده باشد اما همیشه تمامی خطوط مورد رصد و پایش همکاران ما قرار می‌گیرد و در حال‌حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

پیش‌بینی ناترازی ۲۵۰‌میلیون متر‌مکعبی برای زمستان

چگنی با اشاره به میزان ناترازی گاز در زمستان امسال تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته حداقل ۲۵۰‌میلیون مترمکعب ناترازی خواهیم داشت و پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌ایم که با بحث بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی و ذخیره‌سازی که اکنون به‌طور روزانه در حال انجام است، بتوانیم به کاهش ناترازی کمک کنیم. وی اضافه کرد: دو مخزن ذخیره‌سازی زیرزمینی داریم که اکنون در حال ذخیره‌سازی است و می‌توانیم مانند سال‌گذشته از آنها استفاده کنیم. همچنین ذخیره‌سازی روزمینی با روش‌های مختلف در دستور کار است و در این حوزه با صنایع کل کشور مکاتباتی را انجام داده‌‌‌‌‌‌ایم و بخش‌هایی که اعلام آمادگی کردند، می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند.

چگنی ادامه داد: این بخش‌ها می‌توانند مخازن ذخیره‌سازی را ایجاد کنند و ما نیز در مقابل قول می‌دهیم که به آنها کمک کنیم اما لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت به این حوزه وارد شود و در محل‌‌‌‌‌‌هایی که انرژی‌‌‌‌‌‌بر هستند یا شبکه‌‌‌‌‌‌های صنعتی وجود دارند از روش‌های نوین استفاده کنیم.  شرکت ملی گاز نیز تشویق‌‌‌‌‌‌هایی را در این زمینه درنظر گرفته که شیوه‌‌‌‌‌‌نامه آن ارائه می‌شود. مدیرعامل شرکت گاز همچنین درباره تمدید قرارداد گاز با ترکیه نیز اظهار کرد: مذاکرات با این کشور در حال انجام است، اما با توجه به اینکه این قرارداد تا سال‌۲۰۲۶ ادامه دارد، برای تمدید آن زمان داریم اما باید گفت که این کشور درخواست تمدید را مطرح کرده است.