تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1402 - 10:12
کد خبر : 138412

بازگشت ارتش سرخ به لیگ قهرمانان آسیا

بازگشت ارتش سرخ به لیگ قهرمانان آسیا

آرمان شرق-گروه ورزش:در جدیدترین رنکینگ فوتبال دیتابیس، پرسپولیس به رتبه دوم قاره آسیا صعود کرد. رنکینگ ماه سپتامبر در حالی اعلام شد که تیم رده دوم، اولسان هیوندای، در این ماه دو باخت را مقابل حریفان خود داشته و پرسپولیس توانسته سه پیروزی را کسب کند. به این ترتیب فاصله دو امتیازی پرسپولیس و اولسان از بین رفت تا سرخپوشان پایتخت برای نخستین بار به جایگاه دومی دست پیدا کنند.

بازگشت ارتش سرخ به لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس در شرایطی پا به مسابقات آسیایی می‌گذارد که به واسطه دو حضور در فینال مسابقات در سال‌های اخیر اعتبار بالایی کسب کرده است.

بازگشت ارتش سرخ به لیگ قهرمانان آسیا

به گزارش ایلنا، پرسپولیس تیم بی‌تجربه‌ای در لیگ قهرمانان آسیا نیست. حتی تیم متوسطی هم نیست و به‌عنوان یک مجموعه شناخته‌شده و پرافتخار وارد فصل تازه این لیگ خواهد شد. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ که آخرین دوره حضور پرسپولیس در این رقابت‌ها بوده پرسپولیس یک بار در نیمه‌نهایی دو بار در فینال و یک بار حضور در یک چهارم نهایی را تجربه کرده است.

اگر جام باشگاه‌های آسیا را کنار بگذاریم و فقط دنبال نتایج مرحله گروهی لیگ قهرمانان با حضور پرسپولیس باشیم به اعداد غرور برانگیزی می‌رسیم که می‌تواند قبل از شروع فصل جدید این تورنمنت به یحیی گل‌محمدی و بازیکنانش تلفیقی از حس غرور و اعتماد به نفس را تزریق کند.

پرسپولیس از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ ده بار در لیگ قهرمانان حاضر بوده است و تنها سه بار نتوانسته از این مرحله صعود کند که شاید تنها یک بار از این سه بار به خاطر ضعف فنی بوده است. در نقطه مقابل، قهرمان ایران ۷ بار از مرحله گروهی صعود کرده که سه بارش به عنوان صدرنشین بوده و البته این سه صدرنشینی در چهار دوره اخیر حضورش در لیگ قهرمانان بوده است.

اولین بار در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ پرسپولیس با پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان در بازی‌های متمرکز همگروه بود که با دو برد و یک باخت دوم شد و صعود نکرد. دومین حضور مربوط به فصل ۲۰۰۹ این رقابت‌هاست که پرسپولیس با الشباب عربستان، الغرافه قطر و شارجه همگروه بود که با دو برد، یک مساوی و یک باخت با ۷ امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد اما در مرحله یک هشتم نهایی تیم تحت هدایت نلو وینگادا با پنالتی ریوالدو به بنیادکار باخت و حذف شد.

در سومین حضور که مربوط به فصل ۲۰۱۱ است تیم تحت هدایت علی دایی یکی از نتایج ضعیف پرسپولیس در لیگ قهرمانان را ثبت کرد. این تیم که با الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات همگروه بود با تنها یک برد، ۲ مساوی و ۳ باخت فقط ۵ امتیاز گرفت و در گروه چهار تیمی آخر شد.

در فصل ۲۰۱۲ پرسپولیس با سرمربیگری دنیزلی در گروهی که الهلال، الغرافه و شباب امارات حضور داشت ۳ برد، دو مساوی و یک باخت به دست آورد و با ۱۱ امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد اما در مرحله یک هشتم به الاتحاد باخت و حذف شد. در فصل ۲۰۱۵ پرسپولیس با النصر عربستان، لخویا قطر و بنیادکار همگروه شد که با هدایت درخشان، عبدی و برانکو با ۴ برد و دو باخت ۱۲ امتیاز گرفت و به عنوان تیم دوم صعود کرد اما در یک هشتم نهایی در مجموع دو بازی با نتیجه سه بر یک به الهلال باخت و حذف شد.

اما سال ۲۰۱۷ دوران خوش پرسپولیس در آسیا با برانکو ایوانکوویچ شروع شد. پرسپولیس در این فصل با الهلال، الریان و الوحده همگروه بود که با دو برد، سه مساوی و یک باخت از این گروه دشوار با ۹ امتیاز صعود کرد. تیم برانکو در مراحل حذفی لخویا قطر و الاهلی عربستان را در دو بازی رفت و برگشت حذف کرد اما در نیمه‌نهایی در مجموع دو بازی ۶-۲ به الهلال باخت و پای فینال حذف شد.

فصل بعد در سال ۲۰۱۸ پرسپولیس با السد، نسف قرشی و الوصل همگروه شد که با ۴ برد، یک مساوی و یک باخت ۱۳ امتیاز گرفت و به عنوان صدرنشین صعود کرد. در مراحل حذفی این تیم با وجود پنجره بسته و محدودیت بازیکن موفق به حذف الجزیره، الدحیل و الوصل شد اما در فینال مقابل کاشیما آنتلرز در مجموع دو بازی دو – هیچ باخت و جام نگرفت.

در فصل ۲۰۱۹ یکی از حذف‌های تلخ پرسپولیس در آسیا رقم خورد. تیم برانکو با السد، الاهلی عربستان و پاختاکور در گروهی دشوار قرار گرفت و با دو برد، یک مساوی و سه باخت ۷ امتیاز گرفت و در گروهش آخر شد در حالی که السد تنها با ۱۰ امتیاز تیم اول شد و صعود کرد. در بازی رودرروی پرسپولیس و السد سرخ‌ها با گل لحظات پایانی بغداد بونجاح به حریف باختند که اگر آن زمان سیستم کمک داور ویدئویی وجود داشت این گل آفساید باعث حذف پرسپولیس در مرحله گروهی نمی‌شد.

در فصل ۲۰۲۰ و با آمدن کرونا بازی‌های مرحله گروهی به صورت متمرکز در قطر برگزار شد و پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی در بازی‌هایی فشرده و سخت مقابل التعاون عربستان، الدحیل و شارجه با ۳ برد، ۱ مساوی و ۲ باخت ۱۰ امتیاز گرفت و باز هم به عنوان صدرنشین صعود کرد. هر دو باخت سرخ‌ها مقابل الدحیل رقم خورد که امسال هم با تیم یحیی همگروه است.

پرسپولیس در آن فصل با کنار زدن السد، پاختاکور و النصر عربستان به فینال رسید که در تک بازی نهایی در قطر به اولسان هیوندای کره جنوبی ۲ بر یک باخت و باز هم دستش از جام کوتاه ماند.

آخرین فصل حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۲۱ بود که تیم یحیی باز هم به خاطر ویروس کرونا مجبور شد در هند و بازی‌های متمرکز دور گروهی را برگزار کند. در آن فصل پرسپولیس در مصاف با گوا هند، الوحده امارات و الریان قطر با ۵ برد و یک باخت ۱۵ امتیاز گرفت و به عنوان بهترین تیم غرب و شرق آسیا با ۱۵ امتیاز به عنوان صدرنشین صعود کرد. تیم یحیی در مرحله یک هشتم استقلال تاجیکستان را حذف کرد اما در یک‌چهارم نهایی به الهلال باخت و حذف شد.

با این حساب و آماری که از پرسپولیس در مرحله گروهی دیدیم هیچ‌کس نمی‌تواند پرسپولیس را از قرار گرفتن در گروه مرگ لیگ قهرمانان ۲۰۲۳-۲۰۲۲ بترساند کما اینکه به قول گل‌محمدی حضور پرسپولیس در این گروه باعث شده تا صفت «مرگ» به این گروه الصاق شود. البته طبق مقررات جدید فقط سه تیم دوم از ۵ تیم دوم منطقه غرب به مرحله حذفی صعود می‌کنند. همچنین از قدرت النصر با ستاره‌های بین‌المللی‌اش نمی‌توان راحت عبور کرد، الدحیل تیم قدرتمندی است و استقلال دوشنبه هم می‌تواند حریف چغری باشد اما پرسپولیس با پشتوانه قدرتمندی که از سابقه حضورش در مرحله گروهی دارد از قرار گرفتن در گروه مرگ منطقه غرب هراسی به دل راه نخواهد داد.

 

پرسپولیس تیم دوم آسیا شد

در جدیدترین رنکینگ فوتبال دیتابیس، پرسپولیس به رتبه دوم قاره آسیا صعود کرد. رنکینگ ماه سپتامبر در حالی اعلام شد که تیم رده دوم، اولسان هیوندای، در این ماه دو باخت را مقابل حریفان خود داشته و پرسپولیس توانسته سه پیروزی را کسب کند. به این ترتیب فاصله دو امتیازی پرسپولیس و اولسان از بین رفت تا سرخپوشان پایتخت برای نخستین بار به جایگاه دومی دست پیدا کنند. جالب اینکه پرسپولیس در سال ۱۳۹۲ از نظر این رنکینگ هفتصدمین تیم برتر دنیا بود، اما بعد از نایب قهرمانی تیم علی دایی و سپس نتایج درخشان برانکو ایوانکوویچ، سرخپوشان بالا آمدند و حتی با برانکو تا مرز رتبه صد جهانی نیز پیش رفتند. سرانجام پرسپولیس در سال ۱۳۹۹ توانست رتبه خود را دو رقمی کند. نکته جالب در پشت سر گذاشتن اولسان هیوندای این است که سرخپوشان دو فصل پیش در لیگ قهرمانان آسیا فینال را به این تیم واگذار کردند و از لمس لیگ قهرمانان بازماندند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.