تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 7:25
کد خبر : 134410

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور افتتاح می‌شود

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور افتتاح می‌شود

آرمان شرق-گروه اقتصاد:پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی است، تمام تجهیزات از ابزار برقی و کاتالیست تا سیستم‌های جانبی و تصفیه آب از داخل کشور تامین شده درواقع بیش از ۸۳ درصد تجهیزات این پتروشیمی ساخت ایران است.

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور افتتاح می‌شود

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور به‌زودی افتتاح می‌شود

معاون برنامه ریزی و کسب و کار هلدینگ خلیج فارس از افتتاح پتروشیمی گچساران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پتروشیمی گچساران با هدف تولید یک‌میلیون‌تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳ در سال و در راستای تکمیل و جلوگیری از خام‌فروشی احداث شده است.

به گزارش ایسنا، حسن نشان زاده امروز در نشست خبری با بیان اینکه خوراک مجتمع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان است که از شرکت گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر انتقال داده می‌شود، اظهار کرد: در پایین دست این پروژه واحدهای پتروشیمی بروجن، ممسنی، دهدشت و کازرون را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی است، گفت: تمام تجهیزات از ابزار برقی و کاتالیست تا سیستم‌های جانبی و تصفیه آب از داخل کشور تامین شده درواقع بیش از ۸۳ درصد تجهیزات این پتروشیمی ساخت ایران است.

نشان زاده با بیان اینکه گچساران اولین واحد الفینی بوده که مشعل کوره ها ساخت داخل است، گفت: چهارمین کوره نیز در حال تست و استارت است.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر اینکه شهرستان گچساران از شهرهای نفتی ایران است که اولین چاه نفت در این منطقه در سال ۱۳۱۸ در آن به بهره‌برداری رسید اما پتروشیمی صنعتی نوپا در این منطقه است، اظهار کرد: طرح پتروشیمی گچساران هم‌اکنون نخستین واحد صنعتی کهگیلویه‌وبویراحمد بوده که در مراحل نهایی بهره‌برداری است.

نشان زاده با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس برنامه‌های مختلفی در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه و نگهداشت واحدهای ان‌جی‌ال مناطق نفت‌خیز در شرق و غرب کارون دارد، اظهار کرد: امیدواریم تا دو سال آینده بخشی از خوراک موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام و پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تأمین شود.

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس از طرح‌های نیمه‌کاره هلدینگ بود که با فرازونشیب‌های فراوان ابتدای امسال به سرانجام رسید و اکنون ۲۵ تا ۳۰ تن در ساعت خوراک پتروشیمی بندر امام و C5+ پتروشیمی ایلام از این پالایشگاه تأمین می‌شود، گفت: تکمیل طرح پتروشیمی گچساران همسو با تکمیل زنجیره ارزش و استفاده از گازهای همراه نفت پس از ۱۹ سال از صدور مجوز آن از رسالت‌های مهم هلدینگ خلیج فارس بود.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: ترکیب سهامداران، تغییرات مدیریتی، تعدد پیمانکاران، منابع مالی، همچنین تحریم از جمله چالش‌های پنج ‌سال گذشته اجرای طرح پتروشیمی گچساران بوده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران در زمان ساخت برای بیش از ۳۰۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۱۰۰۰ نفر به‌ طور مستقیم و تا سه برابر به‌ طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد، گفت: سازگاری صنعت پتروشیمی با شرایط اقلیمی منطقه و حفظ محیط‌زیست از اولویت‌های هلدینگ خلیج فارس است، در همین راستا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم پساب‌های صنعتی و تصفیه آب در طرح پتروشیمی گچساران احداث شده است.

نشان‌زاده با بیان اینکه پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+ را دارد، گفت: سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک را از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری دریافت می‌کند، آب مورد نیاز این مجتمع از طریق سد کوثر تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه تولید پتروشیمی گچساران در ۶ ماهه دوم امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تکلیف شده است، اظهار کرد: با این مقدار تولید برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پتروشیمی‌های پایین‌دست پتروشیمی گچساران برای دریافت خوراک هنوز تکمیل نشده‌اند، گفت: محصول این مجتمع تا تکمیل این طرح‌ها افزون بر تزریق به خط اتیلن غرب،  صادر نیز می‌شود که قرارداد صادرات اتیلن آن هم امضا شده است.

نشان زاده با بیان اینکه تولید شرکت هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ یک میلیون تن افزایش یافت، گفت: مجموع فروش هلدینگ از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

به گفته وی تولید ۳ ماهه ابتدای ۱۴۰۲ هلدینگ خلیج فارس ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.