15 میلیارد شده تخفیف!

دنیای اقتصاد : باشگاه استقلال روزهای پرماجرایی را پشت سر می‌گذارد و چنان که همه می‌دانند، اصطکاک بین کادرفنی و مدیریتی این باشگاه باعث بروز حواشی فراوانی شده است. در همین راستا جواد نکونام و علی خطیر مدام به پر و پای هم می‌پیچند و از این میانه، نکات عجیب و غریب زیادی بیرون می‌آید. به عنوان مثال نکونام در تازه‌ترین اظهاراتش برای اینکه عشق و علاقه‌اش به استقلال را نشان بدهد، مدعی شده پنج میلیارد تومان به این باشگاه تخفیف داده است.

این بخش از سخنان جواد را بخوانید: «خطیر می‌گوید مشکلات را درک نمی‌کنم، اما درک کردم که قراردادم را ۵ میلیارد کم کردم. حتی حاضر شدم به خاطر یک کار دیگر ۱۰ میلیارد دیگر هم کم کنم. هنوزم سر حرفم هستم.» متوجه موضوع شدید؟ در شرایطی که سقف قرارداد اعلامی در برخی باشگاه‌ها ۱۵ میلیارد تومان است، جواد نکونام حاضر شده همین رقم را به استقلال تخفیف بدهد تا ثابت کند به استقلال علاقه دارد! خب شما تصور می‌کنید اصل قرارداد جواد چقدر است که فقط ۱۵ میلیاردش می‌شود تخفیف؟

مساله به هیچ‌وجه فقط جواد نکونام نیست. در خود پرسپولیس هم همه می‌دانند برخی قراردادهایی که بسته شده جنبه واقعی ندارد و گروهی از ستاره‌ها پول زیرمیزی گرفته‌اند. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه هم تلویحا تایید کرده یک هوادار متمول در این زمینه به تیم کمک می‌کند. در حقیقت طرف دلش می‌خواهد به تیم محبوبش پول بدهد و این کار را می‌کند. این ارقام هم چون در جایی ثبت نمی‌شوند، قابل پیگیری و تحقیق نیستند. به این ترتیب قانون سقف بودجه که قرار بود منجر به افزایش انضباط مالی باشگاه‌ها و کاهش هزینه‌ها شود، در عمل همان‌طور که انتظار هم می‌رفت، رونق پنهان‌کاری را به دنبال آورده است. زمانی که قانون سقف وجود نداشت، دست‌کم ارقام واقعی به ثبت می‌رسید و بازیکنان مکلف به پرداخت مالیات بودند، اما حالا پول زیرمیزی را می‌گیرند و از این دغدغه هم معاف‌اند!

از سقف که بگذریم، می‌رسیم به رنج بزرگ تورم؛ اینکه چطور در فوتبال امروز ایران، ۵ میلیارد و ۱۰ میلیارد تبدیل به «تخفیف» شده‌اند. با همین پولی که امروز جواد نکونام ادعا می‌کند حاضر است از قراردادش کم کند تا علاقه‌اش به استقلال را نشان بدهد، شاید یک دهه پیش می‌شد یک تیم متوسط لیگ برتری بست! این شتاب وحشتناک در افزایش دستمزدها، از یک طرف این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا واقعا بازیکنان و مربیان ما از نظر فنی سزاوار گرفتن چنین پول‌هایی هستند؟ از سوی دیگر اما بحث غم‌انگیز کاهش ارزش پول ملی نیز  وجود دارد. جالب است بدانید فولاد خوزستان که در لیگ سیزدهم عنوان قهرمانی را به دست آورد، کلا با ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بسته شده بود! یعنی پول قرارداد تمام بازیکنان اصلی و ذخیره این تیم، حول‌وحوش هشت میلیارد تومان بوده است. امروز اما شما با این پول حتی نمی‌توانید یک بازیکن متوسط که یک بار به اردوی تیم ملی دعوت شده باشد جذب کنید! امسال حتی گوش‌مان با پیشنهادهای صد میلیارد تومانی هم آشنا شد؛ هرچند اگر انتقالی به این ارقام هم صورت نگرفته باشد، یکی دو سال دیگر پرداخت این دستمزدها کاملا عادی خواهد شد.