تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 فروردین 1402 - 9:04
کد خبر : 127577

درگیری ایران و اسرائیل در سوریه چگونه خواهد بود؟

 اسرائیل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد؟

 اسرائیل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:نیروی هوایی اسرائیل مجهز به بمب‌های سنگرشکن (GBU-۲۸) است، اما این [بمب‌ها] به اندازه کافی قدرتمند نیست. بمب‌های جدید ۱۲۰۰ پوندی Rampage و ۲۰۰۰ پوندی Spice، همچنین [به کارگیری] تاکتیک‌های خاص می‌بایست به نیروی هوایی اسرائیل کمک کند تا راهی برای نفوذ به پایگاه‌های ایران پیدا کنند.

اسرائیل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد؟

حساب و کتاب اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با «۱۰۰ جنگنده»

فارس نوشت: عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل ممکن است حمله همزمان به تاسیسات هسته‌ای ایران و [زرادخانه] موشکی حزب‌الله را در نظر بگیرد. در این سناریو، نیروی هوایی اسرائیل حدود ۱۰۰ هواپیما را برای حمله به ایران اختصاص خواهد داد. تا زمانی که [جنگنده‌ها] به اسرائیل بازگردند، باقی نیروی هوایی اسرائیل در صورت لزوم عملیات تهاجمی در لبنان انجام خواهند داد.

مرکز مطالعات راهبردی بگین – سادات (Begin-Sadat Center for Strategic Studies) یک اندیشکده مستقر در اراضی اشغالی است. نام این مرکز مرکب از اسامی مناخیم بگین (نخست وزیر اسبق رژیم) و انور سادات (رئیس‌جمهور اسبق مصر) به عنوان امضاءکنندگان پیمان سازش کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ هستند.

«ایهود عیلام» عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی تحت عنوان «چالش‌های نظامی اصلی اسرائیل» در اندیشکده بگین – سادات نوشت: چالش‌ اصلی ارتش اسرائیل بسترسازی برای حمله به پایگاه‌های هسته‌ای ایران و رویارویی با بازیگران غیردولتی حامی ایران (NSAs) است. ارتش اسرائیل همچنین باید به مسائل امنیتی مهم دیگری نظیر ناآرامی‌های جاری در کرانه باختری و کارزار نظامی در سوریه بپردازد.

بزرگترین تهدید نظامی که اسرائیل با آن مواجه است، دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. اگر ایران بیش از حد به یک زرادخانه اتمی نزدیک شود، ممکن است اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند. نیروی هوایی اسرائیل سال‌هاست برای این مأموریت آماده می‌شود، اما انجام آن به دلایل متعددی امری دشوار خواهد بود.

برخلاف حمله [جنگنده‌های رژیم] به تأسیسات هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ و سوریه در سال ۲۰۰۷ میلادی، اهداف در ایران متعدد است. همچنین [این نکته را نیز] باید در نظر گرفت که تا اهداف [داخل ایران] فاصله وجود دارد، بطوریکه آن اهداف بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر [از اسرائیل] است. نیروی هوایی اسرائیل نیز تا چند سال آینده، هواپیمای سوخت رسان هوایی KC-۴۶ را دریافت نخواهد کرد و [در صورت حمله] باید به سوخت رسان‌های قدیمی، رهاسازی مخازن سوخت جنگنده و شاید سوخت گیری زمینی در یکی از کشورهای خلیج عربی(!) تکیه کند.

 

حساب و کتاب اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با «۱۰۰ جنگنده»

 

«ایهود عیلام» نوشت: حتی اگر همه عوامل مهیا باشد هم ممکن است نیروی هوایی اسرائیل هواپیماهای خود را در جریان حمله به ایران از دست بدهد. این احتمال وجود دارد که هواپیماها از سوی پدافند هوایی ایران نظیر S-۳۰۰ ساقط شود. دانشی که نیروی هوایی اسرائیل در سوریه به دست آورده می‌تواند برای آمادگی آن، جهت درگیری با پدافند هوایی ایران کمک کند.

استحکامات برخی از پایگاه‌های هسته‌ای ایران از دیگر چالش‌های پیش روی ارتش اسرائیل است. نیروی هوایی اسرائیل مجهز به بمب‌های سنگرشکن (GBU-۲۸) است، اما این [بمب‌ها] به اندازه کافی قدرتمند نیست. بمب‌های جدید ۱۲۰۰ پوندی Rampage و ۲۰۰۰ پوندی Spice، همچنین [به کارگیری] تاکتیک‌های خاص می‌بایست به نیروی هوایی اسرائیل کمک کند تا راهی برای نفوذ به پایگاه‌های ایران پیدا کنند.

نیروی هوایی اسرائیل ممکن است در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به موفقیت محدودی دست یابد، اما این به قیمت [از دست دادن] هواپیما و خدمه پرواز خواهد بود. اسرائیل ممکن است این ریسک را به دلیل فقدان جایگزین بهتر بپذیرد.

حساب و کتاب اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با «۱۰۰ جنگنده»

 

 

عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: حزب الله به ایران وفادار است اما محاسبات خود را دارد. تخمین اینکه حزب الله تا چه اندازه مایل به جنگ تمام عیار با اسرائیل است، عامل مهمی برای اورشلیم در برنامه‌ریزی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود. حزب الله دارای ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک است که کل اسرائیل را پوشش می‌دهد. در نتیجه تلفات سنگین و خسارات بزرگی را تحمیل می‌کند.

اسرائیل ممکن است حمله همزمان به تاسیسات هسته‌ای ایران و [زرادخانه] موشکی حزب‌الله را در نظر بگیرد. در این سناریو، نیروی هوایی اسرائیل حدود ۱۰۰ هواپیما را برای حمله به ایران اختصاص خواهد داد. تا زمانی که [جنگنده‌ها] به اسرائیل بازگردند، باقی نیروی هوایی اسرائیل در صورت لزوم عملیات تهاجمی در لبنان انجام خواهند داد.

آنچه خواندید قلمفرسایی عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بود. بلوف اسرائیل مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۹ سرتیتر رسانه‌هاست. امّا هربار این گزینه ادعایی پس از مدتی جاروجنجال رسانه‌ای به کمد مقامات امنیتی – نظامی رژیم بازمی‌گردد.

خط قرمز ادعایی رژیم برای حمله به ایران نیز مدام در حال تغییر است. رژیم ابتدا غنی‌سازی ۲۰% ایران را خط قرمز خود اعلام کرد ولی ایران غنی‌سازی را انجام داد، اتفاقی هم نیافتاد. این خط قرمز اکنون به غنی‌سازی ۹۰% رسیده است! این موضوع نشان می‌دهد که محاسبات دنیای واقعی فراتر از کری خوانی‌های رسانه‌ای است.

دلیل اصلی عدم حمله مستقیم رژیم صهیونیستی در واقع ابهام صهیونیست‌ها از نحوه ضدحمله ایران است. الجزیره اسفند ۱۴۰۱ گزارش داد که ایران تصاویر بانک اهداف حمله خود نظیر انبارهای تسلیحات اتمی، بیولوژیک و شیمیایی اسرائیل را از طریق یک واسط اروپایی به تل آویو فرستاده است. نکته جالب اینجا بود که تصاویر، ماهواره‌ای نبود و مستقیماً توسط اشخاص در اراضی اشغالی گرفته شده بود! دی ۱۴۰۰ نیز به عنوان نمونه، حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونای رژیم با ۱۶ موشک بالستیک و ۵ پهپاد از سوی نیروی هوافضای سپاه شبیه سازی شد.

درگیری ایران و اسرائیل در سوریه چگونه خواهد بود؟

تهران وعده داده است که علیه اسرائیل انتقام خواهد گرفت، اما در این میان بر پیروزی‌های دیپلماتیک در منطقه تمرکز کرده است.

فرارو- به گفته تحلیلگران، اسرائیل حملات نظامی خود را در سوریه افزایش داده است، اما آنان می‌گویند که ایران ممکن است برای پاسخ دادن به این حملات وقت صرف کند و استراتژی حساب شده‌تری را انتخاب کند که با اهداف منطقه‌ای کلان‌تر آن کشور همخوانی دارد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، اسرائیل تاکنون ۹ حمله از این دست حملات را در سال جاری انجام داده است. به گفته دولت سوریه تازه‌ترین حمله هوایی اسرائیل روز یکشنبه در استان حمص انجام شد و در جریان آن دست کم پنج سرباز مجروح شدند.

مدت کوتاهی پس از آن حمله، اسرائیل اعلام کرد پهپادی که از سوریه به داخل خاک اسرائیل پرواز کرده بود را سرنگون کرده است. دولت سوریه این ادعا را رد کرده که تهران که از اسد حمایت نظامی به عمل آورده و حضور نظامی گسترده‌ای در سوریه دارد.

حمله دیگری در روز جمعه باعث جان باختن دو تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

درگیری ایران و اسرائیل در سوریه چگونه خواهد بود؟ / آیا شاهد درگیری میان ایران و اسرائیل خواهیم بود؟

وزارت خارجه ایران اعلام کرد “اقدامات تروریستی” بی پاسخ نمی‌ماند و در هر زمان و مکانی احتمال پاسخ به آن وجود دارد. با این وجود، ایران و سوریه همزمان در حال برداشتن گام‌هایی برای بهبود روابط با همسایگان عرب خود هستند و به گفته کارشناسان از آنجایی که ایران اعلام کرده که همچنان به گفتگو با غرب علاقمند است ممکن است پاسخ آن به اسرائیل در طول زمان محقق شود.

عادی سازی ایران و عربستان سعودی

به گفته عبدالرسول دیوسالار، محقق غیر مقیم در اندیشکده انستیتو خاورمیانه در واشنگتن علیرغم آن که حملات اخیر صورت گرفته بخشی از الگوی تشدید تنش میان ایران و اسرائیل است، اما تشدید فوری و گسترده تنش بعید به نظر می‌رسد.

او با اشاره به نزدیکی دیپلماتیک بین ایران و عربستان افزود: “فکر می‌کنم ایران با علم به این که عادی‌سازی رابطه با عربستان سعودی به اسرائیل ضربه سیاسی وارد ساخته تلاش خواهد کرد در این عرصه سرمایه گذاری کند”.

او می‌افزاید: “ایران علاقمند است احساسات ضد اسرائیلی را در جهان عرب و سایر نقاط منطقه تقویت کند و در آینده به اسرائیل پاسخ دهد”.

“تریتا پارسی” معاون اجرایی موسسه کوئینسی مستقر در واشنگتن معتقد است که مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی در این مورد نقش آفرین است. زیرا ایران خواستار رویارویی با غرب نیست. او به “الجزیره” می‌گوید: “ایران می‌داند که حملات اسرائیل تله‌ای برای قرار دادن ایران در یک رویارویی نظامی بزرگ است تا در آن صورت هرگونه احتمال توافق هسته‌ای و تنش زدایی تهران با غرب از بین برود”.

پارسی می‌افزاید: “با توجه به عادی سازی روابط با عربستان سعودی و فشاری که چین برای کاهش تنش‌ها با ریاض اعمال می‌کند تماشای این موضوع که اسرائیل چه خواهد کرد قابل اهمیت خواهد بود”.

دیوسالار می‌گوید: “تهران متوجه است که حملات اسرائیل ممکن است به شکست اسرائیل در تبدیل ایران به مرکز تهدید منطقه‌ای مرتبط باشد، زیرا تلاش‌های دیپلماتیک بین تهران و همسایگان عرب‌اش بهبود یافته است. بنابراین ایران به دنبال حفظ اقدامات خود در یک “منطقه خاکستری” متشکل از پاسخ‌های نامتقارن و غیرمستقیم است.”

او با بیان این که یکی از گزینه‌های اصلی ایران آن است که دارایی‌های دفاع هوایی خود را در سوریه به منظور بهبود بازدارندگی، افزایش دهد، اشاره می‌کند که این امر می‌تواند علاوه بر سیستم‌های هشدار اولیه فعلی باشد که تصور می‌شود قابلیت ضربه زدن به جنگنده‌های اسرائیلی در آینده را نیز خواهند داشت. نیرو‌های طرفدار ایران در سوریه و گروه‌های لبنانی طرفدار ایران نیز ممکن است در این شرایط درگیر شوند.

با این وجود، او معتقد است که بعید به نظر می‌رسد ایالات متحده حامی اصلی اسرائیل بخواهد خود را در این عرصه بیش‌تر درگیر کند مگر آن که پایگاه‌ها یا پرسنل امریکایی در داخل خاک سوریه هدف حمله قرار گرفته یا متحمل تلفات شوند.

“من انتظار ندارم که تنش بیش از حد افزایش یابد، زیرا فکر می‌کنم ایران قدری مطمئن است که پیروزی‌ای سیاسی را کسب کرده است. زیرا از دید آنان اقدامات اخیر اسرائیل ناشی از ضعف اسرائیل در عرصه منطقه‌ای و شکست آن کشور در حل بحران‌های داخلی خود است”.

پارسی می‌گوید افزایش تنش‌ها با ایران ممکن است در خدمت منافع کوتاه مدت دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باشد، زیرا آن دولت با اعتراضات علیه اصلاحات قضایی مدنظر خود مقابله می‌کند و تهران به دنبال تعامل مجدد با آمریکا در پرونده هسته‌ای است.

او می‌افزاید: “واشنگتن هیچ علاقه یا تمایلی به رویارویی با ایران ندارد با این وجود، فقدان تمایل امریکا برای عقب راندن کافی نیروهایش از منطقه همزمان با تشدید تنش‌های اسرائیل و حملات شبه نظامیان وابسته به ایران ممکن است امریکا را به عرصه رویارویی بکشاند”.

او می‌می گوید: “با توجه به روشن نبودن ماموریت واشنگتن در سوریه و فقدان اختیارات کنگره خطرات حضور نظامی آمریکا در سوریه آشکارا بیش از منافع آن است”.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.