نایب رئیس فدراسیون فوتبال در یک گفت‌وگوی تفصیلی درباره قانون سقف بودجه به صحبت پرداخت.

منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره قانون سقف بودجه گفت: این سقف بودجه باشگاه‌ها صرفا در حقوق و دستمزد است اما ۳۲ بند و دستورالعمل داشتیم. کلیات کار را همه قبول داشتند ولی نقدهایی هم انجام شد و برخی از آنها را می‌پذیرم، نقدهایی که درباره نگارش برخی بندها وجود داشت که باید اصلاح شود.

قنبرزاده افزود: به عنوان نمونه یک مورد درباره ۶ سهمیه خارجی تیم‌ها بود که لژیونری هم که به از یک لیگ خارجی به ایران بر می‌گردد هم جزو سهمیه محسوب می‌شد و با توجه به این مسئله می‌توانست مانند بازیکنان خارجی قرارداد دلاری و یورویی ببندد. به همین خاطر باید در این بند اشاره می‌کردیم که اگر یک باشگاه یک لژیونر را به خدمت بگیرد، یک سهمیه خارجی‌اش کم می‌شود. مثلا گفته بودیم که بازیکن ایرانی که می‌خواهد برگردد باید در لیگ‌های سطح یک بازی کند و ما حرفی درباره لیگ‌هایی مثل ترکیه و قطر نزده بودیم که مشکل برای بازیکنانی مثل نادری اینجاد کرده بود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال به مورد دیگر از نقدها به آیین‌نامه و دستورالعمل جدید لیگ برتر اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال گفته بودیم ۴ ماه پرداخت صورت نگیرد، بازیکن می‌تواند فسخ کند. این در حالی است که قراردادها در ایران ماهیانه نیست و باید اشاره می‌کردیم اگر موعد پرداخت مثلا تا نیم فصل است و پرداختی صورت نگرفت بازیکن می‌تواند فسخ کند و این باید به صورت شفاف اشاره می‌شد و در نگارش به صورت درست اشاره نشده بود.

وی درباره اینکه چه کسانی این قوانین را نوشتند، اظهار داشت: رئیس کمیته وضعیت، رئیس کمیته تدوین مقررات، تعدادی از ارکان فدراسیون فوتبال و مربیانی که گفته بودند اسمی از آنها برده نشود، گروهی بودند که این آیین‌نامه را نوشتند. اگر می‌خواستیم عافیت طلبی کنیم این رویه را ادامه می‌دادیم اما بالای بیش از یک دهه است که آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها به روز نشده است. مثل دستورالعمل مجوز حرفه‌ای نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است. آماری که رئیس کمیته مجوز حرفه‌ای به ما داد یک زنگ خطر را به صدا درآورد و از ۱۶ تیم لیگ برتر تنها ۶ تیم مجوز حرفه‌ای گرفته‌اند. ۴ تیم که نمایندگان ایران در آسیا هستند و دو تیم هم با اغماض، هم تعهد دادند که زیان‌های انباشته‌شان سنواتی را جبران کنند.

قنبرزاده یادآور شد: برخی منتقدان اشاره می‌کردند باشگاهی که درآمد دارد هزینه کند، این حرف درستی بود ولی باشگاه های ما آن مقدار لازم را درآمد نداشتند و باید هزینه ها و درآمدها باهم هماهنگ باشدسقف بودجه هم برای اینکه هزینه به انداره درآمد باشد، وضع شد و خیلی از باشگاه‌ها با اغماض درآمدشان به سقف رسید و در غیر این صورت هزینه بیشتر از درآمد باشگاه‌ها را به ورطه ورشکستگی می‌برد و به همین خاطر سقف بودجه یک ابزار کنترلی است. سقف بودجه بر اساس درآمد و هزینه بود و اگر می‌خواستیم واقعی‌تر شود رقم باید پایین‌تر از این می‌بود.

وی درباره اینکه آیا باشگاه‌های خصوصی هم سقف را رعایت کردند، گفت: نساجی رقمی پایین‌تر سقف بودجه اعلام کرد، حتی باشگاه تراکتور هم رقم و قراردادهایی که به ما دادند و بررسی کردیم سقثف را رعایت کرده بود.

قنبرزاده در ادامه با اشاره به اینکه باشگاهی که سه فصل متوالی مجوز حرفه‌ای دریافت نکند و زیان‌ده باشند ورشکسته محسوب می‌شود، افزود: در حالی ۶ باشگاه مجوز گرفتند که با ادامه این وضعیت به ۴ باشگاه می‌رسید و کنفدراسیون فوتبال آسیا ورود می‎کرد و لیگ ما گه تحت عنوان حرفه‌ای است، از استاندارد خارج می‌شد و این زنگ خطری برای ما در آسیا بود.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال درباره اینکه اگر استقلال فصل آینده هم مجوز حرفه‌ای نگیرد، منحل می‌شود، گفت: نمی‌گوییم منحل می‌شود. قانون تجارت، قوانینی دارد که عزیزان اقتصاددان توضیح داده‌اند. به هر حال جزو شرکت‌هایی است که می‌تواند سهامداران و هیئت مدیره می‌توانند در مورد آن تعیین کنند؛ یا سهام را کاهش بدهند و یا جزو شرکت‌های ورشکسته محسوب شوند. به هر حال این دو باشگاه ما، برند ملی هستند و هواداران زیادی دارند و همچنین ظرفیت‌های زیادی برای درآمدزایی دارند. الان واقعا این دو باشگاه در حال جراحی هستند و من از هواداران خوب استقلال و پرسپولیس خواهش می‌کنم تحمل کنند و فرصت بدهند.

وی افزود: در استقلال طبق آماری که خودشان داده‌اند، چیزی حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد و یا در پرسپولیس هم بدهی‌های زیادی وجود دارد. منطق اقتصادی می‌گوید تشکیلاتی که بدهی زیادی دارد، باید خودش را جمع و جور کند. در حال حاضر این کار را می‌کنند و من دیدم که در باشگاه استقلال به صورت منطقی از بازیکنان خواهش کردند به صورت داوطلبانه قرارداد معتبر خودشان را کاهش بدهند؛ مثلا چند روز پیش آقای آرمان رمضانی این کار را کردند. البته من در مدیریت استقلال ورود نمی‌کنم و قطعا بازیکنان قراردادهای معتبری دارند اما یکی از راه‌ها این است. زمانی که در خانواده‌ای مشکلی ایجاد می‌شود، پدر خانواده تنها نیست و افراد خانواده هم کمک می‌کنند. راهکارهای اولیه این است و سپس انشاالله در کنار این می‌توانند درآمدزایی کنند.

وی در ادامه با انتقاد از روند خصوصی‌سازی باشگاه‌ها، اظهار داش: ما مشکلی هم در بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌ها داشتیم که با پروسه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی تعریف کرده بود، پیش نرفت. اینها برنامه‌ریزی کرده بودند که قبل از این فصل، ۴۱ درصد را به صورت بلوکی واگذار کنند. اگر آن اتفاق رخ می‌داد، به میزان زیادی خودکفا می‌شدند. این دو باشگاه ظرفیت درآمدزایی بسیار خوبی دارند و با نظر می‌رسد اگر تیم‌های اقتصادی خیلی خوبی پای کار بیایند، بتوانند درآمدها را با هزینه‌ها کاور کنند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه با بیان اینکه تغییرات با مقاومت روبرو می‌شود،افزود: به ما و آقای تاج می‌گفتند اگر چه تغییر در آیین‌نامه و دستورالعمل لیگ ضروری است اما با توجه به اینکه یک سال‌ونیم از مانده از دوره شما مانده است، خیلی تغییر ندهید و عافیت طلبی کنید.

قنبرزاده در ادامه با اشاره به راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها، تصریح کرد: درآمدزایی باشگاه‌ها در دنیا یک تعریف دارد و یکی از اصلی‌ترین درآمدها بحث حق پخش تلویزیونی است. تیم‌های دولتی ما مانند استقلال و پرسپولیس وصل به کارخانه‌ای نیستند که پول بگیرند و از طرف دیگر دولتی هستند و دولت هم پولی به آنها نمی‌دهد. با این هزینه‌ها هر مدیری بیاید، هزینه‌ها بالاست. ۶۰ درصد باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی و برنامه‌های جانبی آن است.کپی رایت هم ندارم و بلیط فروشی هم به هر رقمی نمی‌توان بلیط فروخت. شاید یک هوادار با توجه به هزینه‌هایی که یک باشگاه می‌کند یک پنجم پول بلیط را می‌دهد و بقیه آن سوبسید است.

وی افزود: از یک طرف صداوسیما هم از اعتبارات دولتی استفاده می‌کند اما مجلس این روزها مشغول بررسی قانون هفتم توسعه است می‌تواند در این باره کمک کند. البته این را هم بگوئیم شبکه‌هایی که در لیگ‌های خارجی به باشگاه‌ها حق پخش می‌دهند در سوی دیگر از ببیندگانشان حق اشتراک می‌گیرند. صداوسیما اما در ایران الان به رایگان فوتبال را برای مردم پخش می‌کند. به همین خاطر مجلس ردیف بودجه‌ای را در بودجه صداوسیما به عنوان حق پخش تلویزیونی قرار بدهد. برخی عزیزان در مجلس متقاعد شده‌اند و صداوسیما، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش یک طرحی را در این باره بدهند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه با بیان اینکه به جز حق پخش، باشگاه‌های بزرگ توان درآمدزایی بالایی دارند، تاکید کرد: باشگاه‌ها افراد اقتصادی در هیئت مدیره دارند و به نظر من این دو باشگاه، خوب هم توانایی درآمدزایی دارند اما اینقدرغرق مسائل روزمره شده‌اند که چالش‌های زیادی روزانه دارند و مسائل کلان دیده نشده است.

وی در ادامه درباره نظارت بر رعایت سقف بودجه هم گفت: نظارت و ارزیابی با سیستم قبل تفاوت دارد و فرم بودجه را باید مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و رئیس مجمع امضا کنند. نهادهای نظارتی روی باشگاه هایی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند،نظارت کامل خواهند کرد و باشگاه‌های متخلف به نهادهای قضایی معرفی می‌شوند و همه مدیران باید پاسخگو باشند.در فدراسیون فوتبال هم کمیته انضباطی بر اساس میزان تخلف رای صادر می‌کند.

قنبرزاده افزود: همچنین هر تیمی اعتراض دارد که تیمی سقف را رعایت نکرده است، ۲۴ ساعت قبل بازی اگر به ما اعلام کند و مدارک آن تایید شود،به عنوان باشگاهی که جعل کرده است، سه بر صفر بازنده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما اگر مدت ۲۴ ساعته بگذرد، بر اساس میزان تخلف برخورد می‌شود؛ ممکن است تخلف از سقف بودجه ۵ میلیارد باشد و ممکن است ۵۰ میلیارد باشد. در این موارد فردی که صاحب امضای مجاز است، به کمیته اخلاق معرفی می‌شود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه درباره اینکه چه باشگاه‌هایی به دلیل سقف بودجه قرارداد بازیکنانشان ثبت نشده است، گفت: فولاد خوزستان پنج بازیکن را چون نوشته بودند که مالیات بر عهده باشگاه است و این که آپشن ها بالاتر از ۲۰ درصد بوده نتوانستند قراردادهایشان را ثبت کنند، آن ها سه نفر را هنوز اصلاح نکردند ولی برای دو نفر از آنها کارت صادر کردیم.

وی افزود: قرارداد هاشمی‌نسب را هنوز به سازمان لیگ نیاورده‌اند ولی اگر هم بیاورند با توجه به سقف پر باشگاه استقلال، نمی‌توانند ثبت کنند، به جز هاشمی نسب هیچ کس دیگری هم نمی‌توانند ثبت کنند چون سقف آن ها پر شده است، سه الی چهار بازیکن دیگر استقلال هم نتوانستند ثبت کنند. سپاهان هم قرارداد آل کثیر را نتوانست ثبت کند.چون قراردادش با قوانین مشکل داشت و قرارداد عودت داشت. یکی از اعضای کادرفنی سپاهان هم این مشکل را داشت. حتی بازیکنی بود که ایفمارک به لحاظ قلب و عروق تائید نکرد و کارت بازی او صادر نشد.

وی درباره اینکه چرا برای یک مربی بدون حضور او در ایفمارک، کارت صادر شده است، گفت: قرارداد نکونام در فرودگاه امضا شد و کارت برای ایشان صادر شد.نکونام تا قبل از آن قرارداد نداشت که برای تست پزشکی به ایفمارک برود.به همین خاطر چون در فرودگاه امضا شد فقط برای یک بازی مجوز صادر شد.برای یک سری افراد فقط در یک بازی مجوز داده شده است که هیچ کدام بازیکن نیستند.

قنبرزاده در ادامه درباره شایعاتی که درباره قرارداد یک میلیون یورویی پیام نیازمند و صحت‌سنجی آن در سازمان لیگ؛ گفت: تمام عوامل و اتفاقات را در در این انتقال چک کردیم و از چندین جهت مختلف استعلام گرفتیم و رسید حواله ها را نگاه کردیم و کاملا همه چیز صحیح بود و مبلغ انتقال و رضایتنامه ایشان همان ۲۵۰ هزار دلار بود.

وی در مورد حسین‌زاده بازیکن تراکتور هم اظهار داشت: درمورد حسین‌زاده دقیق تر عمل کردیم و مبلغ رضایت نامه نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار بود، از مدیرعامل باشگاه تراکتور عذرخواهی می‌کنم، چون ایشان مسئولیت در فدراسیون داشتند، ما سخت گیری بیشتری نسبت به ایشان انجام دادیم. تعهد گرفتیم اگر مشخص شود پرداختی بیشتری بوده است به کمیته‌های قضایی فدراسیون معرفی می‌شوند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه درباره پدیده هوادار متمول هم گفت: هواداری که از جیب خودش برای یک باشگاه خرج کند بسیار ارزشمند است، اما چون این باشگاه‌ها در قالب یک شرکت اداره می‌شوند این ورودی ها باید ثبت شود و نباید خارج از ثبت در دفاتر باشد.اگر ثبت نشود،احتمال فساد مالی و پولشویی وجود دارد.

وی درباره اینکه برخی باشگاه‌ها برای دور زدن قانون، قرارداد یک بازیکن را امسال ۱۵ میلیارد اما برای سال دوم ۵۵ میلیارد امضا کرده‌اند، گفت: باشگاه هایی داریم که قرارداد سال دوم آن ها،دو سه برابر سال اول ثبت شده است. سازمان لیگ در مکاتبه‌ای که قبل از لیگ با باشگاه‌ها داشته از آنها خواسته است که شرایط قراردادتان را طوری تنظیم کنید که برای سال بعد یک رویه منطقی برای افزایش رقم قرارداد داشته باشد.

وی درباره باشگاه پرسپولیس هم گفت: باشگاه پرسپولیس نسبت به خروجی که داشته کمتر خرج کرده است و با چند بازیکن خارجی فسخ قرارداد کرد.

قنبرزاده در پایان اعلام کرد که قرارداد آریا برزگر، یاسین سلمانی، یوسا، مهدی هاشمی‌نسب و منتظر محمد از استقلال به دلیل پرشدن سقف قرارداد ثبت نشده است.