تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 9:01
کد خبر : 147292

اجرای پروژه احیا مستقیم فولاد اقلید با اولویت حفظ محیط زیست

اجرای پروژه احیا مستقیم فولاد اقلید با اولویت حفظ محیط زیست

آرمان شرق-گروه اقتصاد:رضا شریفی با تاکید بر اینکه مخاطرات زیست‌محیطی در هر کارخانه، بستگی به فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده و همچنین استانداردها و مقررات محیط زیست محلی دارد، بیان کرد: از همان ابتدای تاسیس شرکت، در تمام مراحل محیط زیست را در اولویت قرار دادیم و به همین دلیل قبل از انجام هر کاری، بنا را بر استفاده از پساب شهری گذاشتیم.

اجرای پروژه احیا مستقیم فولاد اقلید با اولویت حفظ محیط زیست

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس در تشریح ملاحظات محیط زیستی و برخورداری پروژه از مجوزهای لازم در این زمینه، گفت: پس از برگزاری جلسه‌ در کمیته ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در روز ۳۱ خرداد ماه سال جاری، طرح احداث واحد تولید آهن اسفنجی فولاد اقلید بلامانع اعلام شد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس، رضا شریفی با تاکید بر اینکه مخاطرات زیست‌محیطی در هر کارخانه، بستگی به فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده و همچنین استانداردها و مقررات محیط زیست محلی دارد، بیان کرد: از همان ابتدای تاسیس شرکت، در تمام مراحل محیط زیست را در اولویت قرار دادیم و به همین دلیل قبل از انجام هر کاری، بنا را بر استفاده از پساب شهری گذاشتیم.

 

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه و مواد تولیدی کارخانه آهن اسفنجی با مواد اولیه، تولیدات و پسماند کارخانه‌های فولادسازی کاملا متفاوت است، ادامه داد: در تولید آهن اسفنجی، ممکن است مخاطرات مربوط به تولید گاز «CO2» و همچنین فرایند خنک کردن محصول باشد اما در نورد و فولادسازی با مسائلی مانند آلودگی هوا، مدیریت آب، مدیریت پسماند و آلودگی صوتی مواجه هستیم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس عنوان کرد: از هم‌اکنون که زمان ساخت کارخانه‌ است، تلاش کردیم با همکاری دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر، راهکارهای علمی برای کنترل پسماندهای حاصل از تولید و نگهداری محصول شرکت اتخاذ کنیم و مخاطرات زیست‌محیطی را با توجه به فناوری‌ها و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار خواهیم داد، به حداقل‌ مقدار ممکن برسانیم.

 

شریفی با اشاره به اینکه میزان تولید مونوکسید کربن در کارخانه‌های آهن اسفنجی به عنوان یکی از گازهای زیست‌محیطی مورد توجه است، تصریح کرد: مقدار دقیق گاز «CO» بسیار وابسته به فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده در کارخانه است. این میزان نه‌ تنها از فرایند تولید آهن اسفنجی بلکه از مراحل مختلف مانند استخراج مواد اولیه و فرایند خنک‌ کردن نیز تاثیر می‌پذیرد.

 

وی با برشمردن راهکارهایی برای کاهش یا کنترل میزان مونوکسید کربن در کارخانه‌های آهن اسفنجی، اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های پاک‌سازی گازها (Gas Cleaning Technologies)، به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و تجهیزات بهینه‌سازی فرایند به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش آلاینده‌ها، مدیریت استفاده از سوخت و به‌کارگیری تجهیزات بهینه‌سازی سوخت از جمله راهکارهای کاهش یا کنترل میزان آلایندگی‌هایی چون مونوکسید کربن است.

 

بر اساس این گزارش، شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن ‌ماه ۱۴۰۰ با سهام‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن»، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) تاسیس شد. در ادامه، مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در روز ۱۱ فروردین ‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد.

 

عملیات اجرایی این پروژه به‌ عنوان یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مرداد ماه سال گذشته با انتخاب شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به‌ عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد و ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت.

با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز پروژه، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه به ۱۲ درصدی رسیده و به دنبال حمایت‌ها و همکاری‌های مسئولان اجرایی استان، کلیه مجوزهای زیربنایی لازم اعم از مجوزهای زیست‌محیطی، آب و برق زمان نصب و بهره‌برداری، احداث جاده دسترسی و… دریافت شده است. در همین راستا ۴٫۵ کیلومتر دیوارکشی و هفت کیلومتر جاده دسترسی احداث‌ شده و کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه در حال فعالیت در سایت‌های مختلف پروژه هستند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.