تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 8:09
کد خبر : 60595

آماری شوکه کننده از کاهش تولید در معادن ایران

آماری شوکه کننده از کاهش تولید در معادن ایران

ارمان شرق-سیامک حاج سید جوادی مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران و تحلیلگر بازار‌های جهانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی وضعیت صنعت سنگ و معادن کشور پرداخت.

سیامک حاج سید جوادی مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران و تحلیلگر بازار‌های جهانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی وضعیت صنعت سنگ و معادن کشور پرداخت.

جوادی مشاور انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد معادن سنگ تعطیل شده اند و۵۰ درصد دیگر هم با نصف ظرفیت استخراج دارند گفت: وقتی صحبت از برنامه استراتژیک می‌کنیم حداقل باید ۲۰ سال آینده را ببینیم و آینده‌پژوهی داشته باشیم و همچنین اوضاع را بررسی کنیم.

او با اشاره به اینکه دو میلیارد دلار تجارت از سوی رقبای اصلی در بازار جهانی داریم افزود: ترکیه به ۲ و نیم میلیون تن صادرات بعد از ۳۰ سال رسیده است لذا ما نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم ظرف ۴ سال به ۱۴۰ میلیون متر مربع دست پیدا کنیم.

مهمترین چالش معادن، ماشین آلات فرسوده است

مشاور انجمن سنگ ایران گفت: معضل بزرگ معادن سنگ کشور در حال حاضر تامین ماشین آلات سنگین و از آن بزرگتر هزینه‌های تعمیرات و لوازم یدکی ماشین آلات است که بسیار سرسام آور شده و این موضوع به نوبه خود چالش مهمی محسوب می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا یک سرمایه‌گذار و یا یک معدن دار وقتی می‌خواهد شروع به فعالیت کند، از صفر تا صد کار را خودش انجام نمی‌دهد، لذا باید امکانات و تسهیلات مالی ارائه شود.

جوادی با اشاره به اینکه عمر ماشین آلات سنگین در معادن سنگ ساختمانی حداقل ۱۰ سال است افزود: اگر تخصیص ارز داده شود و حمایت‌های وزارتخانه پشت قضیه باشد و گمرکات همکاری لازم را داشته باشند، به راحتی می‌توان با درآمدی که از استخراج معدن به دست می‌آید، تمام بدهی‌ها را پرداخت کرد و به ارزش افزوده رسید.

مشاور انجمن سنگ ایران اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات معدن سنگ آهن، معادن بزرگ سرب و روی بسیار بالاست، ولی معادن سنگ در اسکیل کوچک است، لذا با یک لودر و بیل مکانیکی می‌توان کار را آغاز کرد، به معادنی که پتانسیل صادرات دارند اگر این ماشین آلات را بدهیم، معدن کاران می‌توانند ظرفیتشان را به دوبرابر برسانند.

عدم شفافیت در آمارهای بخش معدن کشور

جوادی افزود: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی واحد‌های معدنی ایران ۳۰ میلیون تن است. بر اساس آمار‌های جهانی در سال ۲۰۱۹، تولید معدنی ایران ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸، حدود ۹ میلیون تن و  ۶ سال پیش، ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بود.

او با اشاره به اینکه این موضوع نشان می‌دهد در چند سال اخیر به طور میانگین، سالی ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داریم خاطرنشان کرد: متأسفانه آمار‌های قابل استناد و دقیقی در بخش معدن ایران وجود ندارد، آمار مستندی وجود ندارد که واقعاً چند واحد کارخانه سنگ بری و فرآوری سنگ در ایران وجود دارد.

مشاور انجمن سنگ ایران بیان کرد: بر اساس آمار‌های غیر رسمی، بین ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ واحد داریم، از این تعداد حدود هزار واحد غیر فعال است و بقیه هم شاید با حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان مشغول کار هستند.

جوادی با اشاره به اینکه بازار داخلی یکی از بزرگترین مزیت‌های کشورمان است افزود: بازار مصرف داخل بین ۶ تا ۸ میلیون تن است که این موضوع از صنعت سنگ کشور حمایت می‌کند.

مشاور انجمن سنگ ایران با بیان اینکه باید پیش از صادرات، جوابگوی نیاز داخل باشیم گفت: ایران پس از چین، هند و ترکیه، چهارمین تولید کننده سنگ در جهان است، لذا با برنامه ریزی ۵ ساله به راحتی می‌توانیم به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن در سال برسیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.