تاریخ انتشار : جمعه 12 فروردین 1401 - 13:36
کد خبر : 97258

اختلافات تعلیق مذاکرات احیای برجام را توجیه نمی کند/شاید دلایل دیگری مطرح است

اختلافات تعلیق مذاکرات احیای برجام را توجیه نمی کند/شاید دلایل دیگری مطرح است

آرمان شرق -گروه بین الملل:این موضوعات، موضوعاتی نیست که تعلیق مذاکرات را توجیه کند.درباره آن‌ها بحث می‌شد و طرفین به نتیجه‌ای می‌رسیدند.اما اینکه مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است،شاید به یک سری تحولات اساسی‌تر،مربوط باشد

آرمان شرق – گروه بین الملل:«این موضوعات، موضوعاتی نیست که تعلیق مذاکرات را توجیه کند. طبیعتا مذاکرات باید ادامه پیدا می‌کرد، درباره آن‌ها بحث می‌شد و طرفین به نتیجه‌ای می‌رسیدند. اما اینکه مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است، شاید به یک سری تحولات اساسی‌تر، مثلا حمله روسیه به اوکراین، مربوط باشد. این امکان وجود دارد که طرف‌های ذیربط منتظر هستند تا ببینند این موضوع چه تاثیری بر نظام بین الملل و از آن طریق بر مسئله احیای برجام خواهد گذاشت. در مجموع ممکن است این مسئله و همچنین موانع، اختلاف نظرات و تحولات جدید بین‌المللی، منجر به تعلیق در مذاکرات شده باشد.»

اختلافات تعلیق مذاکرات احیای برجام را توجیه نمی کند/شاید دلایل دیگری مطرح است

«تضمین اقتصادی را اخیرا آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که یک تحول جدیدی بود؛ چراکه پیش از این استنباط از بحث تضمین، تضمین حقوقی از طریق کنگره امریکا یا از هر طریق دیگری، مدنظر بود. ولی تضمین اقتصادی یک اصطلاح جدیدی است که تعریفش مشخص نیست. با این تفاسیر این دو مسئله، در دو سه هفته گذشته به عنوان موانع باقیمانده، بیشتر مطرح بوده اند. البته جزئیاتی هم درمورد بحث ترتیب و توالی بازگشت به تعهدات، یعنی اینکه ایران چگونه برنامه هسته‌‌ای خود را به سطح مورد نظر در برجام برگرداند و لغو تحریم‌ها چگونه انجام شود هنوز باقی مانده است.»

دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل معتقد است « اینکه مذاکرات احیای برجام به حالت تعلیق در آمده است، شاید به یک سری تحولات اساسی‌تر، مثلا حمله روسیه به اوکراین، مربوط باشد.»

اختلافات تعلیق مذاکرات احیای برجام را توجیه نمی کند/شاید دلایل دیگری مطرح است

کوروش احمدی در گفتگو با «انتخاب» در تحلیل خود از تحولات رخ داده در مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت: «در سه هفته گذشته صحبت از این بوده که یک تعداد از موضوعات همچنان لاینحل باقیمانده است. رسانه‌های غربی بیشتر به بحث خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی اشاره کرده‌اند و مقامات ایران هم از لاینحل بودن مسئله «تضمین اقتصادی»، صحبت کرده‌اند.»

او درباره این تضمین اقتصادی مطرح کرد: «تضمین اقتصادی را اخیرا آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که یک تحول جدیدی بود؛ چراکه پیش از این استنباط از بحث تضمین، تضمین حقوقی از طریق کنگره امریکا یا از هر طریق دیگری، مدنظر بود. ولی تضمین اقتصادی یک اصطلاح جدیدی است که تعریفش مشخص نیست. با این تفاسیر این دو مسئله، در دو سه هفته گذشته به عنوان موانع باقیمانده، بیشتر مطرح بوده اند. البته جزئیاتی هم درمورد بحث ترتیب و توالی بازگشت به تعهدات، یعنی اینکه ایران چگونه برنامه هسته‌‌ای خود را به سطح مورد نظر در برجام برگرداند و لغو تحریم‌ها چگونه انجام شود هنوز باقی مانده است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، تاکید کرد: «این موضوعات، موضوعاتی نیست که تعلیق مذاکرات را توجیه کند. طبیعتا مذاکرات باید ادامه پیدا می‌کرد، درباره آن‌ها بحث می‌شد و طرفین به نتیجه‌ای می‌رسیدند. اما اینکه مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است، شاید به یک سری تحولات اساسی‌تر، مثلا حمله روسیه به اوکراین، مربوط باشد. این حمله باعث یک سری تحولات بی‌سابقه در ژئوپولیتیک جهانی شده و در واقع یک نقطه عطفی در روابط بین‌الملل است. این امکان وجود دارد که طرف‌های ذیربط منتظر هستند تا ببینند این موضوع چه تاثیری بر نظام بین الملل و از آن طریق بر مسئله احیای برجام خواهد گذاشت. در مجموع ممکن است این مسئله و همچنین موانع، اختلاف نظرات و تحولات جدید بین‌المللی، منجر به تعلیق در مذاکرات شده باشد.»

اختلافات تعلیق مذاکرات احیای برجام را توجیه نمی کند/شاید دلایل دیگری مطرح است

احمدی در خصوص سفر انریکه مورا به تهران، اظهار کرد: «طبیعی است که مورا به عنوان یک هماهنگ کننده رسمی این مذاکرات و رابط بین ایران و امریکا، بعد از حدود سه هفته‌ای که مذاکرات در حال تعلیق است، باید تلاش خود را انجام دهد. سفر وی به ایران و سفری که به واشنگتن داشت، در ارتباط با این است که ببیند طرف ایرانی و طرف امریکایی چه می‌گویند و اینکه آیا راهی برای نزدیک شدن این نظرات وجود دارد یا خیر.»

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: دولت بایدن در داخل یک مقدار در موضع تدافعی قرار دارد و مخالفان برجام با توسل به حربه هایی، در موضع تهاجمی قرار گرفته‌اند. حال اینکه بایدن چگونه می‌تواند این مسئله را حل کند، سوال بزرگی است.»

احمدی افزود: «در ارتباط با سیاست داخلی امریکا تردیدی نیست که حل این موضوع و خارج کردن سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، با توجه به انتخابات میان دوره ای کنگره یک هزینه سیاسی بسیار بالایی برای حزب دموکرات امریکا خواهد داشت و مسئله این است که آیا دولت بایدن می‌پذیرد که این هزینه سیاسی را پرداخت کند یا خیر.»

این دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل، خاطرنشان کرد: «ظاهرا امریکا یک تضمینی از ایران، خواسته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که قرار داشتن سپاه در لیست FTO یک موضوع عمدتا سمبولیک است. بدین معنا که بودن یا نبودن سپاه در این لیست، به لحاظ عملی و در ارتباط با تحریم‌ها، تاثیری ندارد. چراکه اشخاص و نهاد‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سپاه در رابطه هستند، در سال ۲۰۱۱ توسط کنگره امریکا، تحت عناوین حقوق بشر و تروریسیم و موشکی تحریم شدند و در برجام ۹۴ هم این تحریم‌ها از روی مرتبطین سپاه برداشته نشد. بنابراین خروج سپاه از لیست FTO، در اصل تحریم‌ها تاثیری ندارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.