تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 21:24
کد خبر : 96085

وزرای خارجه ایران و قطر در مسکو؛ پوتین کوتاه می آید؟

وزرای خارجه ایران و قطر در مسکو؛ پوتین کوتاه می آید؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:روسیه در مذاکرات اخیر برجام همواره نقش مناسبی داشته ولی چون خودش درگیر جنگ با اوکراین است و از طرفی کشورهای غربی هم حمایت معنوی و نظامی از اوکراین دارند، طبیعتا بر رفتارهای دیپلماسی روسیه هم در برجام و هم در مسائل منطقه‌ای و سیاسی تاثیر دارد. بنابراین این سفر هم یک سفر عادی است و هم پیرامون تحولات منطقه‌ای و از جمله رویکرد روسیه نسبت به برجام است.

حیدری نماینده مجلس در واکنش به خواسته ی تضمینی روسیه در مذاکرات احیای برجام می گوید: مسکو را برتر از خودمان نمی‌بینیم که بخواهد برایمان تعیین و تکلیف کند.

یک نماینده مجلس در واکنش به خواسته ی تضمینی روسیه در مذاکرات احیای برجام می گوید: مسکو را برتر از خودمان نمی‌بینیم که بخواهد برایمان تعیین و تکلیف کند.
شهریار حیدری در گفتگو با «انتخاب» درخصوص سفر وزیر خارجه به مسکو، عنوان کرد: «رابطه ما با کشورهای منطقه‌ای یک رابطه استراتژیکی است. سفر ایشان هم در ارتباط با همان برنامه‌های قبلی‌ست که هر چند وقت یک‌بار به کشورهای همسایه، و از جمله روسیه، سفر دارند. ضمن اینکه روسیه در مذاکرات اخیر برجام همواره نقش مناسبی داشته ولی چون خودش درگیر جنگ با اوکراین است و از طرفی کشورهای غربی هم حمایت معنوی و نظامی از اوکراین دارند، طبیعتا بر رفتارهای دیپلماسی روسیه هم در برجام و هم در مسائل منطقه‌ای و سیاسی تاثیر دارد. بنابراین این سفر هم یک سفر عادی است و هم پیرامون تحولات منطقه‌ای و از جمله رویکرد روسیه نسبت به برجام است. در نهایت خروجی این سفر آقای امیرعبداللهیان را باید در کمیسیون بررسی کرد.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یکی از علل سفر امیرعبداللهیان، موضع و خواسته‌ای است که روسیه در مذاکرات مطرح کرده است، بیان کرد: «از کشور روسیه این انتظار را نداشتیم که چون خودش در گیر جنگ است، اذهان عمومی و کشورش را به برجام گره بزند.»

حیدری در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد امریکایی، مبنی بر اینکه «اگر کرملین از خواسته‌های دقیقه نودی خود عقب ننشیند، واشنگتن تلاش می‌کند به توافقی جایگزین بدون وجود روسیه، دست پیدا کند»، گفت: «روسیه در برجام نقش محوری و تعیین‌کننده ندارد؛ اما به عنوان یک حامی و همسایه در برجام نقش داشته است. همچنین در تحریم‌ها هم تاثیری ندارد چراکه کشور روسیه تحت تاثیر تحریم‌های غرب و امریکا شکننده است. ولی به عنوان یک کشور قدرتمند نظامی در معادلات جهانی نقش دارد و نقشش هم برای ما اهمیت دارد. در موضوع لغو تحریم‌ها توسط امریکا، روسیه تاثیری ندارد چراکه امریکا یک کشور مستقل و قدرتمند است و بدون اجازه روسیه می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند. کمااینکه ما هم از برجام خواستار همین موضوع هستیم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به پرسشی درمورد گزینه ایران در صورت عدم عقب نشینی روسیه از موضعش اظهار کرد: «امریکا و ۴+۱ می‌توانند این موضوع را مدیریت و تحریم‌ها را لغو کنند. ما سرنوشت‌مان را به کشور روسیه گره نزده‌ایم و یک کشور مستقل و قدرتمند در منطقه و جهان هستیم. روسیه را برتر از خودمان نمی‌بینیم که بخواهد برایمان تعیین و تکلیف کند. اولویت جمهوری اسلامی همکاری با کشورهای همسایه در حوزه دیپلماسی اقتصادی است ولی سرنوشت کشور ما هیچ ارتباطی با روسیه ندارد.»

وی تاکید کرد: «همواره انتظار داشتیم که روسیه به عنوان یک کشور همسایه، نقش مثبتی در معاهدات بین‌المللی پیرامون ایران ایفا کند و الان هم در همین حد انتظار داریم.»

گفتگوی وزیر خارجه قطر با لاوروف درباره برجام

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر که در مسکو به سرمی‌برد گفت که درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفتگو کرده است .

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر که در مسکو به سرمی‌برد گفت که درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفتگو کرده است .

شیخ محمد، که دیشب وارد مسکو شده در یک کنفرانس خبری جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

دیروز اعلام شده بود که درگیری‌ها در اوکراین و پرونده هسته‌ای ایران از موضوعات مورد بحث در سفر وزیر خارجه قطر به روسیه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.